וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוני קפלן: המשקיעים הזרים לא ייתקלו במיסוי כפול

3.3.2001 / 18:53

הארץ
ltpgt
מאת עודד חרמוני
lt/pgt

ltpgt
"אנחנו יכולים להבטיח למשקיעים הזרים שהם לא ייתקלו במצב של כפל מיסוי עם ארה"ב" - כך אמר אתמול ל"הארץ" נציב מס הכנסה, יוני קפלן. דבריו של קפלן נועדו להרגיע משקיעים זרים, בעקבות הידיעות על בעיות מיסוי כפול בעסקת כרומטיס.
lt/pgt

ltpgt
לדבריו, "הנציבות מנסה לפתור את בעיות המיסוי הכפול, ובמסגרת הוועדה המשותפת שהוקמה (בספטמבר) עם איגוד קרנות ההון סיכון נבדקות הדרכים לפתור את המצב בהקדם".
קפלן אמר שהנציבות פועלת בשלושה מישורים כדי להבטיח שהמשקיעים הזרים בקרנות ההון סיכון הישראליות לא ייפגעו מכפל המס: "אנחנו מנהלים מגעים ראשוניים עם בכירי מחלקת המיסוי הבינלאומי ברשות מס הכנסה האמריקאית (IRS). מדובר בדיונים מקצועיים ראשונים על הבהרות המס ועדיין לא בשלב המיקוח על מי יגבה אותו", אמר. "באפריל תצא משלחת של בכירי נציבות מס הכנסה הישראלית לפגישות עם מנהלי ה-IRS כדי לקדם את העניין ולקבוע סיווגי הכנסות".
lt/pgt

ltpgt
בנוסף, זה חמישה חודשים מנהלת הנציבות ישיבות עם איגוד קרנות ההון סיכון ואנשי מקצוע ממשרדים פרטיים, בהם ממשרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ומשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, כדי להגיע להסכם משותף שיבטיח שלא ייווצר כפל מס למשקיעים הזרים בקרנות.
lt/pgt

ltpgt
"להערכתי, בתוך חודש נשלים את ההסכם עם הקרנות", אמר קפלן. "אנחנו מנסים לקבוע את הנוסחה המתאימה. אחת ההצעות שלנו היא למנות נאמן שאצלו יופקדו הכספים המיועדים לתשלום המס לנציבות הישראלית, עד שיתברר אם קיים מיסוי אמריקאי. אפשרות אחרת היא תשלום מס וזיכוי עליו במקרה שגם רשויות המס האמריקאיות ידרשו למסות את הרווח".
בעיית המיסוי הכפול התעוררה בעקבות רכישת חברת כרומטיס בידי יצרנית ציוד התקשורת האמריקאית לוסנט במאי 2000. כרומטיס היא החברה הראשונה המוגדרת כ-Related Israeli המבצעת מימוש בהיקף כה גדול. מונח זה מתייחס לחברות שמקורן בישראל ולהן פעילות מקומית מסוימת (מרכז פיתוח או מטה), אך הן רשומות במדינה אחרת, בדרך כלל בארה"ב, ופעילות גם בה בתחומי השיווק והניהול. מאחר שהחברה אמריקאית, המשקיעים בה אמריקאים באמצעות קרן הון סיכון ישראלית, והרוכשת, או מקום ההנפקה הציבורי, בארה"ב - קיים חשש סביר שגם רשויות המס האמריקאיות ידרשו לגבות מס מהמשקיעים בחברה.
lt/pgt

ltpgt
מאחר שבשנה האחרונה חלה עלייה ניכרת במספר החברות הישראליות הנכנסות להגדרה Related Israeli , מתייחסים המשקיעים הזרים בקרנות ההון סיכון למקרה כרומטיס כאל מקרה מבחן של רשויות המס בישראל ובארה"ב.
lt/pgt

ltpgt
קרן ההון סיכון JVP, שהיתה המשקיעה הגדולה בכרומטיס ולא ביצעה רולינג (הסכם עם רשויות המס לתשלום מס בגובה 20%, כמו במדינת המקור של המשקיע, ארה"ב) קודם לעסקה, ניהלה בתשעת החודשים האחרונים מו"מ עם נציבות מס הכנסה הישראלית לגבי שיעור המס שעליה לשלם. חלק מהמשקיעים הזרים, שהמתינו לתוצאות המו"מ, הודיעו כי עד שלא יוסדר הנושא, לא ישקיעו בישראל.
lt/pgt

ltpgt
קפלן אמר כי למיסוי אין השפעה כה גדולה על תעשיית ההון סיכון. "רק בשבועות האחרונים ערכנו הסכמי רולינג עם ארבע קרנות הון סיכון ישראליות המתכננות לגייס יחד הון בהיקף של 450 מיליון דולר. הצענו להן את הרעיון למנות נאמן, אך הן סירבו", אמר.
לדבריו, ב-2000-'99 ערכו רוב הקרנות הישראליות הסכמי רולינג, שהבטיחו למשקיעים הזרים שאינם פטורים ממס בארה"ב (כמו משקיעים מוסדיים הפטורים ממס גם בישראל) מיסוי בשיעור %20 בלבד לעומת המס המוטל בישראל, בשיעור 50%. "כל עוד לא עברה הרפורמה במס, גם אם יש מיסוי כפול בגובה של 40%, זה עדיין לא מגיע לשיעורי המס הרגילים, ללא רולינג", אמר.
lt/pgt

ltpgt
באיגוד קרנות ההון סיכון פחות אופטימיים. "נכון שהוחלפו טיוטות, אך עדיין אין פתרון", אמר יו"ר האיגוד, יגאל ארליך. מנהלי קרנות אומרים שהפתרונות שהציעה נציבות מס הכנסה, כמו מינוי נאמן או זיכוי, יוצרים בעצמם בעיות. "מינוי נאמן לכספי המס יוצר תסבוכת", אמר מנהל קרן הון סיכון גדולה, "וכך גם החזר המיסוי, בעיקר בקרנות המשקיעות בקרנות אחרות.
lt/pgt

ltpgt
"קרנות כאלה כוללות משקיעים רבים שחלקם פטורים ממס וחלקם אינם פטורים. ההצעה של מס הכנסה, של פרק זמן של שנתיים שבו ישכב הכסף אצל נאמן, אינה ריאלית, שכן לא ניתן יהיה למצוא את כל אותם משקיעים והדבר ייצור כאב ראש גדול. המשקיעים הזרים אינם ששים להשקיע במקום שיוצר תסבוכות", אמר המנהל.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully