וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חברות הביטוח יתחרו בבנקים"

3.3.2001 / 18:53

הארץ
ltpgt
מאת בועז לוי
lt/pgt

ltpgt
ביום חמישי האחרון, לאחר 7 שנים של עבודה אישרה ועדת הכספים של הכנסת את תקנות ההשקעה החדשות של חברות הביטוח. התקנות מרחיבות באופן משמעותי את אפשרויות ההשקעה של חברות הביטוח בשוק ההון, לרבות בשווקי חו"ל, ופעילים רבים מדברים עליהן במונחים של מהפכה.
lt/pgt

ltpgt
"אני חושב שבתקנות יש חופש פעולה למבוטחים להתחיל להשפיע על דרך ניהול תיק ההשקעות שלהם, דבר שבביטוח חיים לא היה בכלל", אומר שי קומפל, סגן בכיר לממונה על שוק ההון במשרד האוצר.
lt/pgt

ltpgt
"חברות הביטוח יתחילו לפתח מסלולים שונים שיתאימו לטעמם של הלקוחות. המסלולים האלה יהיו גמישים וזריזים יותר, וכנראה שנוכל לראות גם תשואות עדיפות", הוא אומר.
קומפל סבור כי התקנות החדשות יעודדו את חברות הביטוח לבחון כניסה לשורה ארוכה של כלי השקעה חדשים. אחד מאלה יכול להיות תחום של אשראי מוסדי, שימצב אותן בעמדה תחרותית מול הבנקים המסחריים. "אני צופה שחברות הביטוח ישתתפו בהנפקות אג"חים לא
סחירים של חברות ויתנו הלוואות לציבור", אומר קומפל.
lt/pgt

ltpgt
התקנות החדשות יוכלו גם לסייע לפיתוחים חדשים בשוק ההון המקומי, גורס קומפל. "יש גופים גדולים במשק שהגיעו למגבלות של לווה בודד. שינוי התקנות יפתח בפניהם שווקי אשראי חדשים ויסייע להם להשיג אשראי גם מחברות הביטוח על ידי שימוש בטכניקות מימון מתוחכמות".
lt/pgt

ltpgt
במסגרת התקנות החדשות יוכלו חברות הביטוח להרחיב את ההשקעה בנדל"ן. קומפל אומר כי בשוק כבר מסתמנת מגמה כזו, שבאה לידי ביטוי בכמה עסקות נדל"ן שבהן היו מעורבות חברות ביטוח לאחרונה.
lt/pgt

ltpgt
"יש כאן חופש פעולה גדול יותר, ואני מאמין שזה יביא לשתי תוצאות עיקריות - שיפור התשואות למבוטח, וגם יחייב את החברות להיות יצירתיות יותר", אומר קומפל. לדבריו, אחת העדויות לשיפור בתשואות תהיה הגיוון שלהן. "כיום נראות התשואות של חברות הביטוח דומות מאוד זו לזו, בשל המגבלות על ההשקעות שכופות עליהן מבנה השקעות מסוים", אמר.
ltbrgt
lt/bgt "גופים שמרניים שלא מקבלים החלטות פזיזות"ltbgt
למרות התרת רסן הפיקוח, קומפל אינו סבור שהדבר יוביל לעלייה חדה ברמות הסיכון. "בסך הכל חברות הביטוח הן גופים שמרניים למדי שלא מקבלים החלטות פזיזות", הוא אומר. עדות לכך הוא מוצא בהעלאה ההדרגתית של כמות המניות שמחזיקות חברות הביטוח לאחר שבקיץ האחרון העלה משרד האוצר את שיעור ההשקעה המותר במניות ל-%25. "לקראת ספטמבר 2000 הן עלו רק עד 18% בערך".
lt/pgt

ltpgt
אף שהתקנות החדשות מבטלות לחלוטין את המגבלות על ההשקעות של חברות הביטוח בחו"ל, הן עדיין לא יכולות להוציא החוצה יותר מ-5% מנכסי הפוליסות המשתתפות ברווחים. הסיבה לכך היא מגבלה המוטלת עליהן מתוקף הוראות הפיקוח על המט"ח של בנק ישראל.
lt/pgt

ltpgt
קומפל אומר כי באוצר כבר מדברים על העלאה של תקרה זו לכיוון של 10%, אך מתקשה להאריך מתי. לדבריו לקראת 2003 מקווים באוצר לבטל את המגבלה כליל. "צריך לעשות הכל באופן מדורג. כרגע עוד לא ניצלו את ה-5%, הוסיף.
ltbrgt
lt/bgt "אחידות בכללי ההשקעה של המוסדיים"ltbgt
אישור התקנות החדשות העניק לחברות הביטוח גם יתרון יחסי לעומת הגופים המוסדיים האחרים. קופות הגמל וקרנות הפנסיה למשל, נתונות עדיין למגבלות של השקעות המונעות מהן להשקיע כאוות נפשן במניות ובמכשירים פיננסיים אחרים.
lt/pgt

ltpgt
העיוות לא מצטצמם כרגע רק לחופש הפעולה של הגופים השונים, אלא גם לנושא המיסוי. כרגע פטורות חברות הביטוח מתשלום מס על הרווחים הנובעים מהכנסות פיננסיות המתקבלים מהשקעות בנכסים בחו"ל, וזאת בשל היותן מוגדרות כמתווכות פיננסיות. קופות הגמל לעומתן חייבות במס על השקעות בחו"ל.
lt/pgt

ltpgt
"יש לנו כוונה לבטל את כל העיוותים האלה", אומר קומפל. "מטרתנו היא ליצור אחידות בכללי ההשקעה של הגופים המוסדיים. זה בהחלט נמצא בתוכניות שלנו", הוא אומר. עם זאת, הוא מתקשה להעריך את הזמן הנדרש להשלמת רפורמה זו, ולציבור המשקיעים לא נותר אלא לקוות שהפעם הליכי החקיקה יהיו קצרים יותר.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully