וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אל תילחמו בפד", אומרים הפרים, אך משקיעים מתרכזים בתחזיות רווח עגומות, ולא בהרחבה המוניטרית

3.3.2001 / 18:53

הארץ
ltpgt
אקונומיסט
lt/pgt

ltpgt
ניו יורק. פבלוב צריך היה לערוך את הניסויים שלו בפרים בוול סטריט. אכן, הפרים המפורסמים עדיין מכריזים בעקביות מייגעת כי המניות זולות באופן מגוחך, וכי השוק נגע בתחתית וכעת הוא יכול רק לעלות. ואולם התחזיות האופטימיות שלהם נופלות כעת על אזניים ערלות, במיוחד נוכח העובדה שהורדת ריבית של 1% בינואר, לא הניבה - לפחות לעת עתה - התאוששות משכנעת במחירי המניות. ב-22 בפברואר, נמחקה כליל עלייה של 25% שרשם מדד נאסד"ק מאז הפחית הפדרל ריזרב במפתיע את ריבית הבסיס, ב-3 בינואר, והוא ניצב כעת ברמה הנמוכה ב-50% מזו לפני שנה. מדד סטנדרד אנד פורס (P 500&S), המשקלל את הביצועים של מניות 500 החברות הגדולות בארה"ב, ירד ב-3% מאז תחילת 2001, וגם מדד דאו ג'ונס ניצב כעת ברמה נמוכה מזו בה החל את השנה.
lt/pgt

ltpgt
משקיעים נאלצים להחליט כעת אם לנהוג על פי הממרה המוכרת בוול סטריט: "לעולם, אל תילחמו בפד" - לפיה, שערי ריבית יורדים משמעותם מחירי מניות עולים - או להגיב לתחזיות רווח עגומות. שורה של אזהרות רווח, וחששות גוברים באשר לעתיד, שוחקים את אמון המשקיעים בכוחו של יו"ר הפדרל ריזרב, אלן גרינספאן, לשוב ולחולל את קסמיו. חדשות רעות שהשמיעו בשבועות החולפים חברות טכנולוגיה ואינטרנט גדולות, כמו סיסקו סיסטמס ונורטל שהיו בעבר יקירות השוק, הובילו לירידות חדות. מניות סיסקו, סאן מיקרוסיסטמס, JDS יוניפייז ואמזון נסחרות כעת במחירים הנמוכים זה שנה ויותר.
lt/pgt

ltpgt
בהתבטאויות פומביות, מוצא גרינספאן מזור בהערכות של אנליסטים בוול סטריט, הממשיכים להביע אופטימיות באשר לטווח הבינוני. "ניתן להניח", אמר גרינספאן, "כי הם מבבסים את ההערכות שלהם על שיחות עם מנהלי חברות". אך ייתכן שזו הנחה נדיבה מדי. בממוצע, צופים אנליסטים צמיחה מהירה של 15.7% ברווחי חברות ה-P 500&S ב-2002. כלומר, הם צופים שהבעיות שהחברות האלה חוות כעת ייפתרו תוך זמן קצר.
lt/pgt

ltpgt
לא ברור אם הם מבססים את התחזיות האלה על שיחות עם מנהלי חברות או על מקור אחר, שהרי אנליסטים מתקשים לגבש תחזית רווח אפילו לרבעון הנוכחי. כשהם מפרסמים תחזיות ל-2002, רובם מניחים משום מה כי הצמיחה ברווחים תנוע בין 10% ל-20%.
lt/pgt

ltpgt
אמנם ניתן לצפות שמנהלים יספקו לאנליסטים מידע ברור יותר לגבי הפעילות בטווח הקצר. אך גם התחזיות קצרות הטווח מתערערות במהירות. לפי חברת המחקר פירסט קול, בדצמבר 2000, צפו אנליסטים צמיחה של לפחות 10.5% ברווחים של חברות ה-P 500&S ברבעון הראשון של 2001, לעומת הרבעון המקביל ב-2000. כעת הם צופים ירידה של 3%. במגזר הטכנולוגיה, השינוי בתחזיות עוד יותר דרמטי. בדצמבר, היתה תיזית הצמיחה הממוצעת ברווחים ברבעון הראשון 15.2%. כעת התחזית הממוצעת היא ירידה של 18.5%.
lt/pgt

ltpgt
לגבי 2001 כולה, העריכו אנליסטים בתחילת דצמבר כי תירשם צמיחה ברווחים של 11.5%. כעת הם צופים צמיחה של 4.5% בלבד. האסטרטגים להשקעות במניות בבנק ג'יי. פי מורגן צ'ייס סבורים כי גם התחזית הזו אופטימית מדי. הם נעזרים במודל חיזוי המסתמך בעיקר על המתאם ההיסטורי בין רווחי חברות לשני משתנים אחרים: ההשקעות המצרפיות של חברות בציוד, ומדד מחירי הסחורות המתפרסם ב"אקונומיסט". נוכח התחזית הכלכלית הנוכחית של הבנק, שאינה קודרת במיוחד - האטה משמעותית אך לא "מיתון" - צופים האסטרטגים ירידה ממוצעת של 11% ברווחים ב-2001, לעומת 2000.
lt/pgt

ltpgt
החולשה המתמשכת בשוק המניות הובילה לירידה במכפילי הרווח, לפיהם נסחרות חברות רבות. מכפיל הרווח הממוצע של חברות ה-P 500&S, בהתבסס על רווחים עדכניים, ירד מ-36 באמצע 1999 ל-25 כעת. אך מכפיל רווח של 25 הוא עדיין גבוה, לעומת השנים שקדמו ל-1997. יתר על כן, כמה מניות "ערך", מהן התעלמו משקיעים בעת הבהלה למניות טכנולוגיה לפני כשנה, עלו מאז חדות. מנגד, מניות טכנולוגיה רבות נראות כעת זולות, אך משקיעים נרתעים מלרוכשן, לפחות עד שהחברות עצמן יביעו אפילו מידה צנועה של אופטימיות בדבר שיפור בסביבת הפעילות.
lt/pgt

ltpgt
שוקי המניות לא הצליחו לשמור על תנופת העליות שעוררו הורדות הריבית בינואר. לא כך בשוק איגרות החוב הקונצרניות. שם גדלה הנזילות, המחירים עלו, ובמקביל ירדו התשואות. אסטרטגים המתמחים בהשקעה במניות בבנק ההשקעות סלומון סמית ברני מציינים כי בעבר אותת פער מצטמצם בין התשואות על אג"ח קונצרניות לאג"ח של האוצר האמריקאי על התאוששות קרבה במחירי המניות. והם צופים שההיסטוריה תחזור על עצמה.
lt/pgt

ltpgt
אכן, מצב דומה לזה השורר כעת - הרחבה מוניטרית והאצה בהיצע הכסף - הוביל לעליות חדות במחירי המניות בוול סטריט בסוף 1998 ובסוף 1999. בינתיים נראה כי הפד ישוב ויוריד את ריבית הבסיס בתקופה הקרובה. בשוקי האג"ח מעריכים כי גרינספאן יתייחס להאצה באינפלציה בפברואר כחריג סטטיסטי, ויוריד את הריבית בלפחות 0.25% בישיבה הבאה של הפד ב-20 במארס, ואולי לפניכן. אם זאת לא תבלום את הירידות בוול סטריט, מה כן?
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully