וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעים מתחילים לחזור לתעשיות המסורתיות

3.3.2001 / 18:53

הארץ
ltpgt
מאת אורה קורן
lt/pgt

ltpgt
"כאשר יזם היי-טק כמו צורי דבוש, ממקימי חברת גיאו אינטראקטיב, שפיתחה טכנולוגיה בתחום התקשורת, מחליט להשקיע ביצרנית האלומיניום קליל - זו סנונית שמבשרת על שינוי בטעמם של המשקיעים", אומרים מקורות בתעשייה הישראלית. דבוש סירב אתמול להתייחס לידיעה, לפיה הוא מנהל מגעים מתקדמים לרכישת חברת קליל - יצרנית פרופילים מאלומיניום - מחברת דיסקונט השקעות תמורת 40-30 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
יזמי גיאו אינטראקטיב מימשו לפני כמה חודשים חלק מהשקעתם בחברתם. השקעת חלק מהכספים בתעשייה המסורתית מסמנת מגמה של ביזור השקעות בין חברות היי-טק לבין מסורתיות - מה שמכונה "חלוקת סיכונים בהשקעות". זאת, לאחר שבשנות הגאות של ההיי-טק החלו המשקיעים לשכוח את הסיכון שכרוך בהשקעות בטכנולוגיה מתקדמת.
lt/pgt

ltpgt
קונצרן כור, למשל, מכר בשנתיים האחרונות את מרבית החברות המסורתיות שהחזיק, ונמצא בעיצומו של מהלך שנועד לזהות אותו כ"תאגיד אחזקות בהיי-טק". גם דיסקונט השקעות מקבוצת איי.די.בי, שבשליטת משפחת רקנאטי, נראית כמנסה להשיל מעליה חברות מסורתיות ולהתמקד בהיי-טק. אם כי, לעומתה, החברה האחות כלל תעשיות, מקפידה לשמור על איזון בין הכלכלה החדשה למסורתית.
lt/pgt

ltpgt
ואולם לא כולם התעוררו רק עכשיו עם התפוצצות הבועה של חברות האינטרנט. יש יזמים, שגם בשנות הפריחה של ההיי-טק השקיעו במרץ בחברות מסורתיות, למרות שנתקלו לא פעם בהרמת גבה וביחס השמור ל"לוזרים" - לאלה שלא מצליחים לעלות על המסלול המהיר. בין השאר מדובר בגאון אחזקות שבראשות בני גאון, ששילב השקעות בהיי-טק עם השקעות מסורתיות, וחברת I3 שבראשות משפחת דייויס מבריטניה, המשקיעה בשלב זה בישראל רק בכלכלה המסורתית.
lt/pgt

ltpgt
התעוררות ההשקעה בחברות "הכלכלה הישנה" - המסורתיות - ניכרת רק בחודשים האחרונים, אך שורשיה נעוצים במשבר ההיי-טק שהחל לפני כשנה בחברות הדוט.קום. המשבר נמשך גם בחודשים האחרונים, אם כי במינון נמוך יותר, בחברות מחשבים ותקשורת, וכולל גם את חברות המעגל השני, המייצרות ציוד ורכיבים עבור חברות אלה.
lt/pgt

ltpgt
בין השאר נודע כי קרן פימי שמשקיעה בחברות היי-טק בוגרות יחסית (עם מכירות של יותר מ-15 מיליון דולר, ורווחים) מתעניינת גם בחברות מסורתיות.
lt/pgt

ltpgt
גם בתי השקעות נוספים הגבירו את החיפוש אחר חברות הכלכלה הישנה, עבור לקוחותיהם. בין החברות המתעניינות - גיזה, לאומי ושות', שרם פודים קלנר וחברות השקעה קטנות יותר כמנטורלינק ושכטר.
lt/pgt

ltpgt
כך לדוגמה, חברת אחזקות אמריקאית מחפשת בישראל למיזוג או לרכישה - חברה בעלת מחזור מכירות של יותר מ-15 מיליון דולר בתחומי האלקטרוניקה, תאורה, טלקום או השקיה. בנוסף ניכרת גם התעניינות בחברות העוסקות במתן שירותי מזון או בתחום הרכב.
lt/pgt

ltpgt
"אני בפירוש מרגיש שינוי אדיר במגמה, שהחל לפני כמה חודשים", אמר ראש אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, שוקי אברמוביץ. לדבריו, ככל שהקשיים בענף ההיי-טק גוברים חוזר ההון הפנוי לאפיקים של כלכלה מסורתית, כאשר ההגדרות ברורות: מחזור מכירות גדול ופוטנציאל להשבחה ולהגדלת המכירות לחו"ל. אברמוביץ נמנע מלפרט שמות של פונים, אך ציין כי בשלושת החודשים האחרונים גבר זרם הפניות אליו מצד גופים בינלאומיים, חברות תעשייתיות זרות וחברות אחזקה של חברות תעשייתיות. השינוי מתבטא, לדבריו, במעבר מהשקעות בחברות סטארט-אפ לחברות מבוססות מהכלכלה הישנה. "זה לא היה קודם בעוצמות כאלה. במקום 'תביא לי חברת סטארט-אפ', אני שומע 'תביא לי חברה עם הכנסות ורווחיות'".
lt/pgt

ltpgt
אברמוביץ אמר כי הביקוש הוא בעיקר לתעשיות המייצרות ומוכרות, או בעלות פוטנציאל גבוה למכירות - מתחום התעשיות המסורתיות והאלקטרוניקה. "הנחת העבודה של המשקיעים, במיוחד הזרים, היא שאם חברה הגיעה באופן עצמאי להישגים - הרי שבשיתוף פעולה עם הגוף הבינלאומי אותו הם מייצגים ניתן ליצור מכפילים משמעותיים ולהגיע להישגים בשוק האמריקאי".
lt/pgt

ltpgt
לדבריו, המשקיעים הזרים מתעניינים במגוון צורות הרכישה: רכישות חלקיות של חברות ישראליות, "תפישת פוזיציות" תוך קבלת אופציה להגדלת האחיזה עד לשליטה ורכישת שליטה ואף בעלות מלאה. אברמוביץ הוסיף כי "משקיעים המזוהים עם ענף ההיי-טק מחפשים כיום השקעות בחברות יצרניות, אם כי אלה עדיין בודדים. בנוסף, תעשיינים שבאו מהחברות המסורתיות והשקיעו בהיי-טק, חוזרים הביתה וממקדים מחדש את ההשקעות בחברות המסורתיות".
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully