וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליקס: עיראק השמידה הנשק האסור לפני 10 שנים

רויטרס

17.9.2003 / 10:05

ראש צוות פקחי האו"ם לשעבר טוען כי הערכות שגויות של שירותי המודיעין בעולם הובילו לפרוץ המלחמה. לדבריו, החיפושים יסתיימו במציאת מסמכים בלבד

ראש צוות פקחי האו"ם בעיראק לשעבר, ד"ר האנס בליקס, אמר היום כי הוא מאמין שעיראק השמידה את כל מלאי הנשק להשמדה המונית שהיה ברשותה כבר לפני עשר שנים. לדבריו, שירותי המודיעין ברחבי העולם שגו בהערכות שהובילו לפרוץ המלחמה.

בראיון שהעניק הד"ר בליקס לרדיו הממלכתי האוסטרלי, הוא אמר כי להערכתו החיפושים אחר נשק כימי, ביולוגי וגרעיני בעיראק יסתיימו במציאת מסמכים בלבד. "ככל שעוברים הימים אני משתכנע יותר ויותר כי החיפושים יעלו חרס", אמר. "כעת אני מאמין לעיראקים שאכן השמידו את כל מלאי הנשק להשמדה המונית שהיה ברשותם מיד עם סיום מלחמת המפרץ הראשונה בקיץ 1991".

לאחר המלחמה הראשונה טען העולם כי לעיראקים תכנית סודית לייצור נשק גרעיני. מיד לאחר המלחמה הגיעו לבגדד פקחים של האו"ם והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ופעלו במדינה במשך כשבע שנים עד שנזרקו ממנה על ידי הנשיא דאז, סדאם חוסיין.

לקראת פתיחת המתקפה האמריקאית-בריטית על עיראק בתחילת השנה, האשים הנשיא האמריקאי, ג'ורג' בוש, את עיראק בייצור והחזקה של נשק להשמדה המונית ובאי ציות להוראות פקחי האו"ם. אולם למרות נבואות הזעם של בוש טרם נמצאו בעיראק כל הוכחות לקיומו של נשק מסוג זה במדינה. הממשל האמריקאי נחוש להמשיך בחיפושים, ובהודעה שפרסם לאחרונה נאמר כי החיפושים צפויים להימשך עוד זמן רב, אך בסופם יתגלה הנשק העיראקי.

בליקס כיהן במשך שלוש שנים כראש צוות הפקחים בעיראק. הוא שהה במדינה באמצע שנות התשעים, עד שסדאם החליט לגרש את הפקחים, וחזר למדינה שוב לקראת סוף 2002 במשימתו האחרונה לפני פרוץ המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully