וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה וטו על ההצעה נגד גירוש ערפאת

רויטרס

17.9.2003 / 0:05

11 מחברות מועצת הביטחון תמכו בהצעה. בריטניה, גרמניה, ובולגריה נמנעו. שגריר ארה"ב באו"ם: אנו מתנגדים לגירוש ערפאת, אך ההצעה לא גינתה את הטרור

ארה"ב הטילה אמש וטו על הצעת ההחלטה לאסור על ישראל לגרש את יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, או לפגוע בו בכל דרך אחרת, בשל הגינוי החריף שבה נגד ישראל. 11 מהחברות הקבועות במועצת הביטחון תמכו בהצעת ההחלטה, שהגישה סוריה. בריטניה, גרמניה, ובולגריה נמנעו בהצבעה. בקול ישראל דווח כי שלוש הנמנעות הבהירו כי עשו זאת כיוון שהסורים והפלסטינים סירבו להמשיך במו"מ, ומיהרו לגשת להצבעה.

שגריר ארה"ב באו"ם, ג'ון נגרופונטה, הבהיר עם זאת בדיון אמש כי וושינגטון מתנגדת לגירוש ערפאת, וכי הדרך הנכונה לנטרלו היא לבודד אותו באופן דיפלומטי. הוא הסביר כי ארה"ב הטילה וטו על הצעת ההחלטה, כיוון שזו לא כללה גינוי מפורש של הטרור הפלסטיני, ובמיוחד של החמאס, הג'יהאד האיסלאמי וגדודי חללי אל אקצה. זאת, למרות שההצעה כללה לראשונה גינוי כוללני של פיגועי ההתאבדות.

השגריר הפלסטיני באו"ם, נאסר אל קידווה, אמר בתגובה להטלת הווטו, כי ארה"ב תהיה זו שתישא בתוצאות החמורות של הצעד בו נקטה. השגריר הפלסטיני הזכיר כי ההצבעה נערכה ביום השנה ה-20 לטבח בסברה ושתילה.

שגריר ישראל באו"ם, דן גילרמן, אמר כי הצעת ההחלטה היתה חד צדדית, ולא התמקדה בקורבנות הטרור, אלא במבצעיו. לדבריו, ההצעה רצתה להגן על אדם שהקדיש את כל מרצו כדי לפגוע במפת הדרכים ובתהליך השלום.

כתבי "הארץ", שלמה שמיר, אלוף בן והסוכנויות, מוסיפים:

דיפלומטים ממדינות אחרות התנגדו שלשום לדברי השגריר האמריקאי, שקבע כי הצעת ההחלטה "מוטית באופן חד צדדי" נגד ישראל. הדיפלומטים ציינו את הלשון המאוזנת שבה נוסחה ההצעה, למשל בדאגה מפני ההחרפה ב"הוצאות להורג ללא משפט ובפיגועי התאבדות".

ההצבעה, שהיתה אמורה להתקיים כבר שלשום, נדחתה בשל המחלוקת בין ארה"ב לסוריה ובשל איום ארה"ב להטיל וטו. ניסיונות סוריה לערוך שינויים של הרגע האחרון בהצעה כדי לנסות ולהשיג את התמיכה האמריקאית לא צלחו. בין השינויים שהציעה סוריה: הבעת "דאגה עמוקה" מהאלימות הגואה באזור ומהתגברות ההתקפות "של שני הצדדים".

שר החוץ, סילבן שלום, אמר אתמול לשגרירי מדינות האיחוד האירופי שישראל "לא תעשה צעדים מידיים נגד ערפאת בזמן הקרוב". השגרירים שאלו על ההצהרות של שרים ישראלים בימים האחרונים, שקראו להריגת ערפאת, ושר החוץ השיב: "האמירה הזאת היא לא עמדתה הרשמית של ממשלת ישראל, וזה לא עומד על השולחן". שלום אמר לשגרירים, עם זאת, כי "ערפאת הוא מכשול לשלום, וכל עוד הוא נמצא כאן, אין סיכוי לשינוי במנהיגות הפלסטינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully