וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר: המשק לא במיתון; מעדכן את תחזית הצמיחה ל-3%-2%

3.3.2001 / 18:53

התחזית הקודמת לצמיחה היתה 4.5%; להערכתו, שיעור האבטלה יעלה השנה ל-9.5%-9%, והמשק יחזור למסלול צמיחה מהירה יותר ב-2002

ליאור כגן
ltpgt
לאחר צמיחה חסרת תקדים בקצב של 6% בשנת 2000, חוזים במשרד האוצר כי קצב התרחבות הפעילות הכלכלית יירד בשנת 2001 ל-3%-2 השנה. במשרד האוצר אומרים כי למרות ששיעור הצמיחה החזוי דומה לשיעורים הנמוכים ששררו בשנות המיתון של 1999-1997, הרי שניתוח הגורמים להאטה היום, מצביע על כך שהאמירה לפיה חזרנו למיתון ממנו נחלצנו רק לפני שנתיים, אינה במקומה.
lt/pgt

ltpgt
באוצר מציינים כי בעוד ששנות המיתון התרחשו בעיקר עקב סיבות מקומיות הקשורות במחזור העסקים (אם כי בהחלט לא רק בגללן), הרי שההאטה הנוכחית מוסברת ברובה המכריע בגורמים החיצוניים למשק. לא זו בלבד, אלא שהיא מתרחשת כאשר המשק הישראלי מצוי בתחילתו של מחזור עסקים חדש ולא בסופו. הבדל זה גורם לכלכלני האוצר להעריך שבתנאים הנכונים ובמדיניות כלכלית נכונה, בהחלט תיתכן חזרה למסלול של צמיחה מהירה יותר כבר בשנת 2002.
lt/pgt

ltpgt
בחוברת מידע כלכלי שאותה פירסם היום האוצר נכתב, כי כל אחד מארבעת הגורמים העיקריים להאטה - ההרעה במצב הבטחוני; ההאטה בצמיחת המדינות המתועשות ובצמיחתו של המשק האמריקאי בפרט; המשבר בחברות הטכנולוגיה וההזנק; ואי הבהירות באשר למדיניות הכלכלית שתנוהל - מאופיינים בעת הזאת ברמה גבוהה של אי ודאות.
lt/pgt

ltpgt
עוד נכתב, כי ההשפעה של חברות הטכנולוגיה ושל מדד מניות הנאסד"ק על התוצר הישראלי היא אדירה - ללא כל פרופורציה לגודלו של מגזר חברות הסטארט אפ במשק (3.5%). מגזר זה לבדו תרם שתי נקודות אחוז לצמיחה הכוללת ב-2000 - צמיחה בשיעור של 3.9% ללא חברות הסטארט אפ ו-6% איתן.
lt/pgt

ltpgt
להערכת הכלכלנים, בשנת 2001, עקב המשבר (שהחל עוד ב-2000), יתהפך כיוון ההשפעה. הצמיחה בתוצר למעט חברות הזנק צפויה להיות גבוהה מהצמיחה הכוללת חברות אלו.
lt/pgt

ltpgt
באוצר סבורים, כי מבין ארבעת הגורמים המסבירים את התחזית לירידה בקצב הצמיחה, המדיניות הכלכלית שתישם הממשלה החדשה - הוא הנתון היחיד הנתון כולו בידיהם של קובעי המדיניות הישראלים. לכן, שמירה על הכיוון הפיסקלי הנכון שהותווה על ידי כל ממשלות ישראל בתשע השנים האחרונות - קרי, הפחתת חלקו של החוב הציבורי בתוצר; הפחתת משקלו של התקציב בתוצר במטרה לפנות משאבים המנוצלים על ידי הסקטור הציבורי לצרכיו של הסקטור העסקי; העברת שינויים מבניים בתחומי המשק כמו גם בתחומים חברתיים - תעביר מסר חד וברור לסקטור העסקי המקומי ולזרים המעונינים להשקיע בו. להערכתם, ביכולתה של החלטה שכזו לקצר את התקופה הלא קלה בה מצוי המשק כעת.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully