וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה אמריקאית מחזקת ההערכות לגבי פוטנציאל מאגרי הגז של ים תטיס

3.3.2001 / 18:53

גורם חיצוני קבע כי רזרבת הגז במאגרי נועה ומרי - 41 מיליארד מטר מעוקב; הערכה זו גבוהה בכ-10% מהערכות קודמות שפירסמה השותפות

אילן מוסנאים

שותפות ים תטיס מסרבת לתת לנושא מאגרי נועה ומרי לרדת מהכותרות, והיום מודיעות אבנר ודלק קידוחים , כי המפעיל האמריקאי של הקבוצה - Samedan Mediterenean Sea, קיבל דו"ח מחברה זרה ובלתי תלויה, שהיא חברה מובילה בתחום ביצוע הערכת רזרבות של מאגרי נפט וגז.

בדו"ח נמסר כי רזרבת הגז ברת ההפקה (Recoverable) במאגרי נועה ומרי בהם בוצעו הקידוחים עד כה, נאמדת בהסתברות גבוהה בכ-1.44 TCF (כ-41 מיליארד מטר מעוקב), מתוכם 1.15 מיליארד TCF ברמת הסתברות Proved, ו-0.287 מיליארד TCF ברמת הסתברות Probable, שהיא נמוכה יותר.

מהשותפות נמסר כי הערכה זו משפרת ומחזקת הערכות קודמות שפורסמו על ידי השותפות, לפיהן הרזרבות בקידוחים נעות סביב 1.3 מיליארד TCF. כמו כן, נמסר כי הערכה זו איננה כוללת מאגרי לוויין קטנים יותר, שייתכן והם נמצאים באזור המאגרים נועה ומרי רבתי. על פי ההערכות, אמור הגז במאגרים להספיק לתצרוכת הגז של ישראל לתקופה של 15 שנה, וההערכה החדשה מגדילה יכולת זו בכ-10%.

כזכור, רשמו יחידות ההשתתפות של חברות הנפט והגז (ובמיוחד השותפות של ים תטיס), עלייה של מאות אחוזים במהלך שנת 2000, לאחר מציאת הגז במאגרים לעיל - שהוערך בשווי של יותר מ-3 מיליארד דולר.

לאחרונה ספגה קבוצת ים תטיס מהלומה לא קטנה, לאחר שדירקטוריון חברת החשמל, שהיא צרכן הגז המרכזי בישראל, החליט לרכוש את מרבית תצרוכת הגז העתידית שלו מקבוצת EMG המצרית ולא מספקים ישראלים. בתגובה לכך, נפלו יחידות ההשתתפות של אבנר ודלק קידוחים, הנסחרות בבורסה של תל אביב, בעשרות אחוזים.

צריכת הגז השנתית של חברת החשמל מסתכמת בכ-3.2 מיליארד מ"ק, מתוכם הקצתה החברה לקבוצה המצרית כ-1.7 מיליארד מ"ק, ואת היתרה אמורה לספק שותפות ים תטיס.

עם זאת, נראה כי לנוכח המצב הבטחוני באזור, טרם נאמרה המילה האחרונה בעניין, לנוכח קשיים שממשלת מצרים צפויה להערים בפני חברת החשמל, וכי עוד צפויות התפתחויות במו"מ זה.

צפי זה התחזק לאור התבטאויות של שר הנפט המצרי בתקופה האחרונה, לפיהן מצרים לא חתמה על ההסכם שאמור למעשה להיחתם בעוד כ-6 חודשים - התבטאויות שהעלו את סף אי הוודאות בעניין אספקת הגז לחברת החשמל.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully