וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוקימון ומלחמתו באפילפסיה

3.3.2001 / 18:53

בשנת 97' אושפזו ביפן אלפי ילדים עם התקף אפילפסיה, לאחר שידור פרק הבכורה של "פוקימון"; הרופאים טענו אז כי זה נבע מהאורות המרצדים בתוכנית; מחקר חדש: זו היסטריה של ההמונים

מאת מוטי גל

בהלה אחזה בקרב הורים יפנים, עם הקרנת פרק הבכורה של סדרת הטלוויזיה "פוקימון" ביפן בשנת 1997. חצי שעה לאחר שידור התוכנית, הובהלו לבתי החולים ביפן 618 ילדים אשר סבלו מהתכווצויות אפילפטיות, ראייה מטושטשת, סחרחורות ואובדן הכרה. הרופאים סברו אז כי ההתכווצויות נגרמו בקרב ילדים חולי אפילפסיה הרגישים להבהובי אורות, מאחר ובפרק הראשון הוקרנה סדרת אורות מהבהבים.

דיווחים אודות המחלה רחשו בתקשורת עד מהרה, ומהדורות חדשות ביפן הקרינו שוב ושוב את קטע האורות המהבהבים ששודר בתוכנית. תוך שעות ספורות פקדו את חדרי המיון ביפן כ-13 אלף ילדים אשר נזקקו לטיפול רפואי בעקבות התכווצויות שתקפו אותם.

עתה מרגיעים מומחים במאמר חדש שפורסם בירחון הרפואי "Southern" כי אין סכנה בסדרת ה"פוקימון", וכי תופעת ההתכווצויות בעקבות חשיפה לאורות מהבהבים היא נדירה. "קשה להאמין ש-13 אלף ילדים לקו בהתכווצויות בגלל תוכנית טלוויזיה אחת", אמר דובר האגודה האמריקאית לאפילפסיה, פיטר ון הברבקה. "תופעת התקפי האפילפסיה עשוייה להתרחש בעקבות חשיפה למרקע טלוויזיה או משחקי מחשב, אולם היא נדירה".

לדעת כותבי המאמר, תופעת ההתכווצויות בעקבות הקרנת ה"פוקימונים" ביפן קשורה כנראה לתרבות היפנית. "ככל הנראה, המדובר במצב סוציולוגי ולא פתולוגי", טוענים החוקרים, "המדובר בהיסטריה של ההמונים, ולא בסכנה". עם זאת מדגישים החוקרים כי חלק מחולי האפילפסיה אכן עלולים לפתח התקפים עם החשיפה לאורות בוהקים המוקרנים ממסכי קולנוע, טלוויזיה ומחשב.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully