וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולטימטום בליכוד - תשובת העבודה לאחדות עד מחר

3.3.2001 / 18:53

אם לא תתקבל תשובה יחלו בליכוד במגעים להקמת ממשלה צרה; בעבודה גוברים המתנגדים לממשלת אחדות; מחר אמור מרכז המפלגה לדון בנושא; בעבודה חוזרים לדרוש את תיק הביטחון

ציפייה מתוחה נרשמת במערכת הפוליטית לקראת כינוס מרכז מפלגת העבודה מחר בתל אביב, בו ייקבע אם תצטרף לממשלת האחדות. בעבודה גוברים הקולות הקוראים שלא להיכנס לממשלת אחדות ובליכוד חוששים כי התחזקות המתנגדים לאחדות ומאבקי הכוחות בתוך המפלגה יטרפדו את כינון הממשלה המורחבת. בליכוד דורשים לקבל עד מחר את תשובת העבודה לממשלת אחדות אחרת יכלו במגעים להקמת ממשלה צרה.

במרכז יצביעו מחר על רשימת השרים המיועדים בממשלת אחדות שגיבש מזכ"ל המפלגה, רענן כהן. בעקבות דרישת מתנגדי האחדות ההצבעה צפויה להיות חשאית. שרי העבודה ידונו היום בתיקים שיבקשו בליכוד ובחלוקה הפנימית ביניהם.

כפי שמסתמן כעת, ובמידה שהעבודה לא תקבל את תיק הביטחון, שר החוץ יהיה שמעון פרס, שר התשתיות יהיה בנימין בן אליעזר, רענן כהן ימונה לשר התחבורה, דליה איציק תהיה שרת הבריאות, מתן וילנאי ישאר בתפקידו כשר המדע התרבות והספורט ולשר התעשייה והמסחר ומונה אפרים שנה או אברה שוחט. כך מתפרסם ב"ידיעות אחרונות".

בכירי העבודה המתנגדים לאחדות כעסו בסוף שבוע על הוויתורים של צוות המו"מ הקואליציוני ובהן גם הוויתור על תיק הביטחון. השרים יוסי ביילין, שלמה בן עמי וח"כ אופיר פינס שמובילים את המתנגדים יערכו היום כנס בבית המפלגה ויקראו לא להצטרף לממשלת אחדות. פינס העריך כי יותר ממחצית חברי הסיעה בכנסת ישתתפו בכינוס.

אמש הצטרף לנוטים להתנגד לאחדות גם יו"ר הכנסת, אברהם בורג. "אסור לעבודה להצטרף לממשלת אחדות בכל מחיר", אמר בורג. לדבריו על המפלגה לדרוש את תיק הביטחון ותיקים חברתיים נוספים.

השר מתן וילנאי מתח אתמול ביקורת חריפה על צוות המו"מ של העבודה ואמר כי לאחר שהוצעו למפלגה שניים מתוך שלושה התיקים הבכירים נותרה העבודה עם תיק אחד, החוץ, מבלי שקיבלה בתמורה את תיק הפנים או החינוך.

השר חיים רמון הודיע אתמול למספר מבכירי העבודה כי איננו מתכוון להתמנות לשר בממשלת האחדות. רמון גם הודיע למזכ"ל המפלגה, רענן כהן, כי אין בכוונתו להמשיך ולטפל בחלוקת התיקים בממשלת האחדות, כיוון שנוצר מצב שבו כל אחד מבכירי המפלגה דואג לעצמו, ללא חשיבה וראייה כוללת. עם זאת, הבהיר רמון, כי למרות שלא יישב בממשלת אחדות, הוא לא יפעל כדי לטרפדה. הוא הוסיף כי לא החליט עדיין אם להתמודד על ראשות מפלגת העבודה.

בליכוד הביאו חשש כי עקב "הכאוס" השולט במפלגת העבודה לא תאושר כניסתה לממשלת אחדות. "אין שם בעל בית וכל אחד מושך לכיוון אחר", אמר בכיר בליכוד אתמול. למרות זאת ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, נשאר אופטימי באשר לכינונה של ממשלת אחדות. "נמתין עד לישיבת המרכז מה יוחלט. בהנחה שהם יגלו אחריות, אני מעריך שתקום ממשלת אחדות", אמר שרון.

דיון מיוחד בתביעה לקבל מחדש את תיק הביטחון

צוות המו"מ הקואליציוני של העבודה יתכנס היום לדיון מיוחד שנועד לתבוע מחדש את תיק הביטחון. בליכוד אומרים כי אם תדרוש שוב העבודה את הביטחון יהיה עליה לוותר על אחד התיקים הבכירים שסוכם עליהם.

מקור בצוות המו"מ אמר כי הדרישה החוזרת לקבלת תיק הביטחון באה בעקבות הביקורת החריפה של בכירים במפלגה על הויתור על תיק הביטחון בתמורה לקבלת תיק התשתיות.

בליכוד הופתעו בסוף השבוע כשנציגי מפלגת העבודה למשא ומתן הודיעו להם, כי המפלגה מוותרת על תיק הביטחון. אולם שרון הודיע שכיוון שהליכוד ישמור את תיק האוצר והחינוך בידיו העבודה תוכל לקבל רק את תיק התשתיות במקום הביטחון. "חשבנו שהם ירצו לקבל על עצמם את תיק הביטחון, שהוא חשוב מאין כמותו, אך זכותם להחליט כפי שהחליטו", אמר שרון.

השר בנימין בן אליעזר אמר אמש כי על העבודה להחזיר את תיק הביטחון לידיה, יחד עם תיק החוץ. "לתיק הביטחון יש, בעת הזו, חשיבות רבה מכל ההיבטים המדיניים והביטחוניים העומדים על הפרק", הוסיף בן אליעזר. השר אמר עוד כי הוא רואה עצמו כמתאים לכהן בתפקיד שר הביטחון.

לאחר ששוב הועלתה התביעה לקבלת תיק הביטחון במפלגת העבודה הועלו שמותיהם של וילנאי, סנה ובן אליעזר כמועמדים לכהן בתפקיד.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully