וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסאנדיי טיימס: שרון הורה להיערך למלחמה בעקבות הפצצת עיראק

3.3.2001 / 18:53

מדווח כי סדאם חוסיין פועל לפיתוח וייצור נשק גרעיני ומתקדם בכך יותר ממה שנחשב עד כה; לשכת שרון מכחישה; סוכנות הביון הגרמנית: לעיראק יהיה נשק גרעיני בתוך שלוש שנים

מאת שי שריג

ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, הורה למטכ"ל להכין את צה"ל למלחמה באזור, זאת לאור הסלמה ביחסים האמריקאים, בריטים עם עיראק, כך מפרסם הבוקר עיתון הסאנדיי טיימס הלונדוני. על פי הפירסומים, סדאם חוסיין פועל לפיתוח וייצור נשק גרעיני ומתקדם בכך יותר ממה שנחשב עד כה.

עוד הכתב בעיתון כי פגישתם של מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול וראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, היום תעסוק בעיקר בנסיונות העיראקים להשגת נשק גרעיני ובתגובה הבריטית אמריקאית לנסיונות לפגוע במטוסים הטסים באזור האסור לטיסה. מלשכת שרון הוכחשו הפירסומים באנדיי טיימס באופן גורף. "הבריטים צריכים למכור עיתון ביום ראשון והם עושים הכל בשביל כך", אמרו שם.

בנוסף פירסם השבועון הבריטי כי מדענים שעזבו את עיראק מעידים על ניסויים מוצלחים שנערכו במדינה בטילי שיגור ועל מצבורי נשק להשמדה המונית. לטענת העיתון הציבה ישראל את צה"ל במצב כוננות בזמן ההתקפה האמריקאית, בריטית על עיראק ביום חמישי האחרון.

בנוסף, מפרסם הסאנדיי טיימס סיפורה של עיתונאים ששהתה בצפון עיראק ב-98' שם פגשה מדען שחשף בפניה פרטים לגבי ההתקדמות בפיתוח וייצור נשק גרעיני. על פי הפירסומים, המדען הציג לעיתונאית דיאגרמות של הנשק בגרעיני ושל מרכזי הייצור.

נשק גרעיני בתוך שלוש שנים

סוכנות הביון של גרמניה הזהירה אתמול כי שליט עיראק, סדאם חוסיין, עשוי לייצר נשק גרעיני בתוך שלוש שנים ובתוך שנה נוספת לייצר גם טילים שיגיעו עד אירופה.

בדין וחשבון פנימי שפירסמה סוכנות הביון נטען עוד, כי סדאם מאיץ את הניסיונות לייצר נשק כימי ואף רוכש בחו"ל מוצרים שיאפשרו לו לייצר נשק ביולוגי. מהדו"ח עולה כי עיראק חידשה את ניסיונותיה לייצר נשק גרעיני באתר הגרעין "אל קאיים".

בתחום הטילים ממשיכה עיראק לפתח את טילי הקרקע-קרקע שלה מסוג "אל סמוד" ו"אבביל", המסוגלים לשאת ראש נפץ קרבי במשקל 300 קילוגרם. כמו כן מפתחת עיראק טילים לטווח של 3,000 ק"מ שיגיעו עד אירופה. בנוסף, מגלה הסוכנות הגרמנית, מסוגלת עיראק לייצר דלק מוצק, המשמש להנעת הטילים.

סגן שר הביטחון, אפרים סנה, הגיב אמש על דו"ח סוכנות הביון הגרמנית, ואמר כי הדו"ח מחזק את הצורך להגביר את שיתוף הפעולה בין ישראל ובין ארה"ב בפיתוח מערכות להגנה נגד טילים ומערכת המשמידה טילים בליסטיים סמוך לשיגורם.

סנה אמר עוד כי הוא מקווה שהדו"ח הגרמני יעודד את מדינות אירופה לפעול להחזרת הפיקוח הבינלאומי על עיראק.

הסקציות הכלכליות יוסרו

כתבנו שי שריג מוסיף: ארה"ב ובריטניה החליטו להסיר את הסנקציות הכלכליות המוטלות על עיראק, אך להשאיר את הסנקציות הצבאיות ואף להגביר את הלחץ והפיקוח הצבאי על עיראק. כך מסרו מקורות דיפלומטיים מערביים לעיתון הערבי הבינלאומי "אל-חיאת".

המקורות מוסרים כי נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, החליטו לנקוט בצעד זה במהלך פגישתם בסוף השבוע. המטרה העיקרית העומדת מאחורי ההחלטה היא לצמצם את הלחצים המופעלים על שתי המדינות מבית ומחוץ ולשים קץ לסבלו של העם העיראק. בנוסף, מנסות ארה"ב ובריטניה למנוע קריסה טוטאלית של הסנקציות המוטלות על עיראק, שממילא הולכות ומתרופפות בחודשים האחרונים.

פאוול יעדכן במהלך סיורו באזור את ראשי המדינות על החלטה זו תוך הדגשה כי המטרה היא לעשות הפרדה בין ביטול סנקציות כלכליות להמשך בידודה של עיראק בזירה המדינית והגברת הפיקוח הצבאי עליה.

במקביל, ניסח משרד החוץ הנורבגי הצעת החלטה שתוצג בפני מועצת הביטחון של האו"ם, לביטול מרבית הסנקציות הכלכליות המוטלות על עיראק מזה כעשר שנים. מרבית המדינות החברות הקבועות באו"ם תומכות בהצעה זו. כך מדווחת סוכנות הידיעות הגרמנית.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully