וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון לפאוול: הקלות לפלסטינים רק תמורת סיום האלימות

3.3.2001 / 18:53

מזכיר המדינה האמריקאי נפגש עם שרון הבוקר; אמש החל פאוול סיור ברחבי המזרח התיכון במהלכו נפגש גם עם ערפאת; שרון דרש מניעת התחמשות איראן ועיראק בנשק בלתי קונבנציונלי

מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, החל בסיורו הראשון במזרח התיכון במסגרת תפקידו החדש בממשל בוש. הבוקר נפגש פאוול עם ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, במלון המלך דוד בירושלים. שרון אמר לפאוול כי יהיה מוכן לאפשר הקלות כלכליות לאוכלוסיה הפלסטינית אם ינקוט יו"ר הרשות, יאסר ערפאת, צעדים להפסקת האלימות וההסתה נגד ישראל.

בתמורה לנכונות מצד הפלסטינים תאפשר ישראל הכנסת סחורות וציוד בניין לשטחים. הצעת שרון היא למעשה חזרה על הסכמות שארם מאוקטובר 2000. בנוסף דרש שרון מארצות הברית לאכוף את הסנקציות על עיראק ועל תוכניות החימוש הגרעיני שלה. במסיבת עיתונאים שערכו שרון ופאוול בתום הפגישה חזרו הצדדים על תנאיהם ודרישותים והכריזו כי סיכמו לפעול למען הורדת האלימות בין ישראל לפלסטינים. קיימתי היום פגישה עם פאוול בשיחה נדונו הנושאים הבילטרליים ונושאים אזוריים ובינלאומיים שלהם השלכה על שתי המדינות". "הצגתי לפאוול את מחוייבותי לשלום. הפלסטינים צריכים לפעול להפסקת האלימות. הצגתי בפניו את ההקלות הכלכליות שיביאו לרגיעה בשטחי הרשות. אנהל מו"מ עם הרשות הפלסטינית רק כשייפסקו מעשי האלימות",אמר שרון.

שר החוץ האמריקני הדגיש בדבריו את הצורך להשיב את האמון בין ישראל לפלסטינים. "ארה"ב תומכת במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים על בסיס החלטות האו"ם. יש להשיב מייד את בניית האמון ושיתוף הפעולה בין הצדדים ונסייע בכך ככל הניתן", אמר פאוול.

אמש נחת פאוול בישראל ונסע לפגישה עם ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק. בהמשך היום ייבקר פאוול ביד ושם ויוועד עם הנשיא משה קצב. בצהריים הוא נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת ברמאללה, ולאחר הפגישה יצא לירדן.

בפגישה, שנערכה אמש בבית ראש הממשלה בירושלים ונמשכה כשעתיים, השתתפו גם הרמטכ"ל, רב אלוף שאול מופז, שגריר ישראל בארה"ב, דוד עברי, ראש המטה מדיני-ביטחוני, דני יתום, ראש לשכת ראש הממשלה, גלעד שר ויועץ התקשורת גדי בלטיאנסקי. בתום הפגישה, עידכן ראש הממשלה ברק את ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, בפרטי השיחה ותוצאותיה.

ברק דרש מפאוול כי ארה"ב תתבע מערפאת להפסיק לאלתר את האלימות וההסתה, להילחם בטרור ולמנוע שימוש בנשק של גורמים לא רשמיים. ברק אמר עוד כי יש להבהיר לערפאת כי אם לא ישנה את דפוסי התנהגותו, הוא ישלם על כך מחיר, והדגיש כי הרעיונות שעלו בשנה האחרונה במשא ומתן המדיני עם הפלסטינים בטלים, ואינם מחייבים את הממשלה הבאה. כמו כן, ביקש ברק לערוך דיון מחודש על אופיה של ועדת מיטשל לחקר האירועים האלימים בשטחים. זאת לאור העובדה ששאר הבנות שארם אינן מקוימות. פאוול אמר בתגובה כי ארה"ב תבחן את עניין ועדת מיטשל. בפגישה מסר מופז, סקירה על המצב הביטחוני בשטחים ובאזור.

פאוול דיווח לברק על פגישתו עם שר החוץ הרוסי, איגור איבאנוב, שהתקיימה יותר מוקדם היום. פאוול אמר לאיבאנוב כי ממשל בוש יעקוב אחר כל העברת טכנולוגיה לאיראן העלולה לפגוע ביציבות האזור וכי הדבר ישפיע על הקשרים בין ארה"ב לרוסיה. השיחה בין ברק לפאוול נסובה גם סביב סוגיית עיראק, התחמשותה של איראן בנשק בלתי קונבנציונלי, בעיקר ממקורות רוסים. ברק הדגיש בפני פאוול את העובדה שאיראן מצטיידת בנשק בלתי קונבנציונלי מרוסיה וכי היא מעודדת את החיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי לפיגועים נגד ישראל.

מערכת הביטחון בהתאם, כבר גיבשה מערכת הקלות מיידית בסגר, בעיקר בענייני בריאות, חינוך, דת ותוצרת חקלאית. עם זאת בכוונת ישראל לבצע את ההקלות בשלבים ולהתנות אותן בצמצום האלימות מן הצד הפלסטיני. ישראל תבצע הקלה הדרגתית בסגר, ובכל שלב תבחן את אופי התגובה הפלסטינית. אם תצומצם האלימות הפלסטינית וייפסק הירי לעבר ישראלים, ישראל תבצע הקלה נוספת, ואם לאו - ישראל תשוב ותטיל סגר מלא.

וושינגטון תפעל לצמצם את האלימות בין הצדדים

בעת שהיה במטוס בדרך לקהיר אמר פאוול לכתבים כי המו"מ בין ישראל והפלסטינים יתחדש לאחר ששרון ישלים את כינון ממשלתו ושני הצדדים יסכימו לחידוש השיחות. הוא ציין כי בשלב ראשון תפעל וושינגטון לצמצם את האלימות בין הצדדים, לחדש את שיתוף הפעולה הביטחוני ביניהם ולהקל על הקשיים הכלכליים של הרשות הפלסטינית.

לדברי פאוול ארה"ב תמלא תפקיד נמרץ בדיונים בהשתתפות פעילה של הנשיא בוש ושלו עצמו. פאוול אמר עוד כי אסור לתת לרשות הפלסטינית להתמוטט. הוא דרש מישראל להעביר מיד כספים שהיא חייבת לרשות הפלסטינית.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully