וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עור מלאכותי יסייע בריפוי מחלת שלפוחית העור

3.3.2001 / 18:53

מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר שימוש בעור מלאכותי שגודל במעבדה; העור מכיל תאי פרות וחלקי עורלה מתינוקות נימולים; ישמש לריפוי חולים הסובלים ממחלות עור קשות


מאת מוטי גל

מחלת שלפוחיות העור היא מחלה תורשתית נדירה, אולי אחת הקשות ביותר שידע הטבע האנושי. כל מגע בעור החולה, גם הקל ביותר, מעוררת את גופו לייצר שלפוחיות מכאיבות ש"ממיסות" את האצבעות. עד כה הטיפול העיקרי היה ניתוחי. אולם בסוף השבוע אישר מינהל התרופות האמריקאי את שיווקו של עור מלאכותי חדש שיסייע לריפויים של חולים אלו.

העור החדש הקרוי "עור מתורבת", מיוצר על ידי חברת "אורטק" בניו יורק, וישווק לבתי החולים בארצות הברית כבר בחודשים הקרובים. הוא עשוי תאים חיים שגודלו בתרביות מעבדה, המכילות חלבון קולאגן שנלקח מפרות וחלקי עורלה מתינוקות נימולים.

מחלת השלפוחיות, ובשמה הרפואי "אפידרמוליזיס בולוזה", הינה מחלה תורשתית הנגרמת בשל פגם גנטי המותיר את עורם של הנגועים בלא חלבונים מיוחדים המעגנים את העור אל הגוף. אין טיפול אחר מלבד הניסיון להגן על העור ולרפא את השלפוחיות הפתוחות הנוצרות ללא הרף.

העור המלאכותי החדש מיועד לחולים בהם התפרצה המחלה במלוא חומרתה. אלפי חולים מאובחנים מדי שנה במחלה, הגורמת לא אחת לאיחוי אצבעות הידיים ועיוותים שונים. עד עתה, המנתחים שהפרידו את האצבעות המתאחות נאלצו לעטפם בתחבושות לא דביקות, או להשתמש בשתלי עור שנלקחו מאיזורים אחרים של המטופל. בצורה זו, ההחלמה אורכת זמן רב והחולה מסתכן בזיהומים ובצלקות שמותירה ההשתלה.

באמצעות העור החדש, הצליחו מנתחים לרפא את החולים במהירות רבה יותר בלא כל זיהום. מחקרים אחרים אישרו כי המוצר בטוח לשימוש. עלותו של הטיפול נעה בין 1,000 עד 5,000 דולרים, בהתאם לחומרת המחלה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully