וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל: הקהילה הבינלאומית צבועה

13.9.2003 / 18:41

גורמים בסביבת שרון הגיבו על אזהרת מועצת הביטחון של האו"ם, לפיה אין לגרש את ערפאת. הדגישו: לא נוותר על הזכות להגנה עצמית

ישראל דחתה היום את אזהרת מועצת הבטחון של האו"ם, שלא לגרש מהשטחים את יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת. "עם כל הכבוד לאו"ם, ישראל לא תוותר על זכותה להגנה עצמית", אמרו גורמים המקורבים לראש הממשלה, אריאל שרון. בגלי צה"ל דווח כי לדבריהם, "ערפאת הוא טרוריסט-על והקהילייה הבינלאומית מפגינה צביעות ביחס אליו".

15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם, ובהן ארה"ב, הזהירו הלילה את ישראל מפני מימוש החלטת הקבינט לגרש את יו"ר הרשות. בהחלטת המועצה נאמר כי אסור לישראל ליישם את החלטה לגרש את ערפאת וכי גירושו יהיה חסר תועלת. ההחלטה פורסמה בתום דיון חירום סגור ולא פורמלי, שכונס לבקשת מדינות ערב וגוש המדינות הבלתי מזדהות, שבו חברות 116 מדינות.

נציג ארה"ב במועצת הביטחון אמר כי גם וושינגטון מתנגדת לגירוש. ייתכן כי מחרתיים תתכנס מועצת הביטחון שוב לדון בעניין, בהתאם להתפתחויות.

אמש, על רקע גינויים חריפים ברחבי העולם להחלטת הקבינט, הגישו הפלסטינים למועצת הביטחון הצעת החלטה האוסרת על הגירוש. בנוסף נדרש בהצעה, כי שלומו של ערפאת יובטח וכי ישראל תפסיק את כל הפעולות האלימות בשטחים ותמשיך ביישום מפת הדרכים.

מופז: ישראל מחויבת ל"מפת הדרכים"

ערפאת, שב ואמר היום כי אין לו שום כוונה לעזוב את שטחי הרשות הפלסטינית. "איש לא יוכל לסלק אותי מביתי ומאדמותיהם של אבות אבותי", אמר ערפאת לדיפלומטים זרים שבאו לבקרו במוקטעה, במלאות 10 שנים להסכמי אוסלו.

גם אמש יצא ערפאת אל הקהל הרב שהצטופף מול לשכתו במוקטעה שברמאללה. היו"ר נופף להמונים והכריז: "אנו צועדים לירושלים כקדושים מעונים במיליונים". בקול ישראל דווח כי בהמשך ציטט ערפאת פסוקים מהקוראן והלהיב את הקהל בקריאות לשחרור פלסטין.

שר החוץ האמריקאי, קולין פאוול, שוחח אמש עם שר החוץ, סילבן שלום, ושב וקרא לו שלא לגרש את ערפאת. דובר הבית הלבן אמר שהגירוש לא יועיל, אלא רק יעמיד בפניו במות רחבות יותר. פאוול התקשר אתמול גם לשר החוץ הפלסטיני, נביל שעת', ודיווח לו שהממשל לחץ על ישראל להימנע מגירוש ערפאת.

כתבי "הארץ", אלוף בן, עמוס הראל וארנון רגולר, מוסיפים:

שגריר ארה"ב בישראל, דן קרצר, שנפגש אתמול בבוקר עם שר הביטחון, שאול מופז, שב והביע את התנגדות ארה"ב לגירוש יו"ר הרשות הפלסטינית. קרצר הדגיש כי הממשל עדיין מעוניין במימוש מפת הדרכים. לדבריו, ארה"ב תמשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה. מופז אמר לקרצר כי ישראל עשתה טעות היסטורית בעבר כשנמנעה מגירושו של ערפאת, ושב והביע בפני קרצר את מחויבות ישראל ל"מפת הדרכים".

תחת לחץ ארה"ב הסכימה אתמול ישראל לתת הזדמנות לראש הממשלה הפלסטיני החדש, אבו עלא, לפרק את תשתיות הטרור בשטחים. ארה"ב העבירה מסר למופז ולראש הממשלה, אריאל שרון, שבו ביקשה להימנע מגירוש ערפאת. האמריקאים הבטיחו בתמורה, שידרשו מאבו עלא למלא את ההתחייבויות שקיבלה עליה הרשות במפת הדרכים להילחם בטרור, ולא יסתפקו בהצעתו להודנה.

העולם מסתייג

ההחלטה הישראלית ממשיכה לגרור ביקורת חריפה בעולם. נשיא מצרים, חוסני מובארק, אמר במהלך ביקור באיטליה: "אף אחד לא יכול לצפות מה יקרה בשטחים הפלסטיניים אם ערפאת יגורש. טרור ואלימות יפרצו בכל מקום". מובארק הכריז שערפאת הוא היחיד שיכול לקדם את תהליך השלום ברשות.

דוברו של עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית, אמר כי החלטת ממשלת ישראל היא הכרזה על מותם של המאמצים להשכנת שלום בין ישראל לפלסטינים.

האיחוד האירופי הביע הסתייגות מהחלטת הגירוש. האחראי על יחסי החוץ באיחוד, חוויאר סולאנה, אמר כי על ישראל להתחשב בתוצאות החלטותיה. מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, הזהיר כי גירוש ערפאת יהיה צעד בלתי נבון. גם סין, רוסיה, בריטניה ואוסטרליה קראו לישראל שלא לגרש את ערפאת כדי להימנע מהסלמה במזרח התיכון. ירדן כינתה את ההחלטה "חמורה" וקראה לישראל לשקול אותה מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully