וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאוול: ארה"ב תוביל את הסכם הקבע בין ישראל לפלסטינים

3.3.2001 / 18:53

מזכיר המדינה האמריקאי הגיע הערב לביקור רשמי ראשון בישראל ; בשלב ראשון תפעל וושינגטון לצמצם את האלימות ולחידוש שיתוף הפעולה הביטחוני; המו"מ יתחדש לאחר כינון ממשלת שרון

מאת שי שריג

מזכיר המדינה של ארה"ב, קולין פאוול, הגיע הערב לביקור ראשון בישראל, מאז נכנס לתפקידו. פאוול יגיע לארץ ליממה אחת בלבד הישר מקהיר, שם הוא נפגש היום עם הנשיא מובארק. כעת נועד שר החוץ האמריקאי עם ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק, במעוו הרשמי בירושלים.

"ארה"ב, נשיאה ומזכיר המדינה שלה ימלאו תפקיד נמרץ במו"מ בין ישראל והרשות הפלסטינית על הסדר קבע", אמר פאוול לקראת בואו לקהיר, תחנתו הראושנה במסע למזרח התיכון ואירופה. הוא ציין כי בשלב ראשון תפעל וושינגטון לצמצם את האלימות בין הצדדים, לחדש את שיתוף הפעולה הבטחוני ביניהם ולהקל על הקשיים הכלכליים של הרשות הפלסטינית. הוא ציין כי המו"מ יתחדש לאחר כינון ממשלה חדשה בישראל. בביקורו באיזור ינסה פאוול לגבש שוב קואליציה ערבית נגד סדאם חוסיין, דבר שיקשה עליו בגלל התנגדות שליטי מצרים, סוריה וירדן לחידוש ההתקפות על עירק.

מחר בבוקר ייוועד פאול עם ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון. הנשיא קצב קיצר את משך פגישתו המתוכננת עם מזכיר המדינה, כדי לאפשר פגישה בין פאוול למשפחות החטופים בלבנון. האורח האמריקאי צפוי לדרוש מישראל הקלות בסנקציות נגד הפלסטינים.

שר החוץ ,שלמה בן עמי, ביטל את השתתפותו בפגישה בין ברק לשר החוץ האמריקאי הערב. בן עמי זועם על כך שהאמריקאים סירבו לאפשר פגישה בינו לבין פאוול, למרות שהפרוטוקול מחייב זאת. האמריקאים מסרו בתגובה, כי לוח הזמנים של פאוול צפוף, וכי לא היה פגם בצירופו של בן עמי לפגישה עם ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק.

מקורות המקורבים לראש הממשלה הנבחר שרון אומרים, כי ישראל מעונינת להיענות לדרישה האמריקאית לבצע הקלות בסגר המוטל על הפלסטינים, אך בכוונתה לעשות זאת בשלבים ולהתנות את ההקלות בצמצום האלימות מן הצד הפלסטיני. לדברי אותם מקורות, ישראל תבצע הקלה הדרגתית בסגר, ובכל שלב תבחן את אופי התגובה הפלסטינית. אם תצומצם האלימות הפלסטינית וייפסק הירי לעבר ישראלים, ישראל תבצע הקלה נוספת, ואם לאו - ישראל תשוב ותטיל סגר מלא.

ערפאת הבטיח להרגיע את השטח

מישראל ייצא מזכיר המדינה לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת. ערפאת הגיע לרמאללה היום לראשונה מאז פרוץ המהומות בשטחים והתקבל בנשיקות וחיבוקים על ידי ראש התנזים בגדה, מארוון ברגותי. בהמשך מסעו יבקר פאוול בסוריה, כווית וסעודיה. מזכיר המדינה ינסה להקים מחדש את הקואליציה נגד סדאם חוסיין, אך הוא צפוי להתקל בהתנגדות מצד מנהיגי מצרים, סוריה וירדן.

ברשות הפלסטינית מקווים כי ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי באזור, קולין פאוול, יביא להקלה בסגר שמטילה ישראל על הפלסטינים ויסלול את הדרך לחידוש השיחות בין הצדדים לקראת הסכם קבע.

גורמים פלסטינים בכירים, אומרים כי ארבעה נושאים עיקריים יעלו לדיון במהלך ביקורו בעזה: המצב המתוח בשטחים, המשך ההתנחלויות הישראליות, הקשרים בין ארה"ב לרשות הפלסטינית והמצב הכללי באזור. הפלסטינים ידרשו מארה"ב ללחוץ על ישראל ליישם את כל ההסכמים וההבנות שהושגו עד כה בין הצדדים, הפסקת ההתקפות הישראליות, השלמת עבודת ועדת מיטשל, לבדיקת הסיבות לפרוץ אינתיפאדת אל-אקצה, והכנסת כוח משקיפים בינלאומי לשטחים כדי למנוע הישנות התקפות ישראליות נגד הפלסטינים.

מקורות אמריקאים בכירים מגלים, כי ארה"ב קיבלה הבטחה אישית מראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, לעשות כל מאמץ כדי להרגיע את המצב בשטחים ולמנוע היתקלויות בין פלסטינים לכוחות צה"ל
במהלך ביקור פאוול בעזה. המקורות מדגישים כי פאוול אינו נושא באמתחתו רעיונות חדשים או תכנית להרגעת המתיחות באזור וחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים, אלא ידגיש את הצורך לעשות כל מאמץ למען השלום והיציבות באזור והקלת הסגר המוטל על הפלסטינים.

סוריה פסימית לקראת הביקור; מצרים מגנה את ארה"ב

סוריה אינה תולה תקווה גדולות בביקור מזכיר המדינה האמריקאי בדמשק. מקורות בכירים בדמשק אומרים כי מטרת ביקורו של פאוול היא להצדיק את ההתקפה האמריקיאת על עיראק ולמנוע ממדינות ערב לקבל החלטות נוספות להקל על האמברגו המוטל על עיראק, במהלך הפסגה הערבית הצפויה בחודש הבא בירדן. סוריה חוזרת ומדגישה כי המטרה הראשונה כעת היא לשים קץ להתקפות הישראליות על הפלסטינים והפסקת הסגר מעל השטחים הפלסטיניים.

ובמצרים, שם יחל היום פאוול את סיורו באזור, מתחה העיתונות הממסדית ביקורת נוקבת על המדיניות האמריקאית באזור וההתקפות נגד העם העיראקי

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully