וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל ערוך לסילוקו של ערפאת

12.9.2003 / 6:42

דיווח: יחידה מובחרת נערכה לחטוף את יו"ר הרשות מהמוקטעה ולהעבירו במסוק לצפון אפריקה. התכנית על הגירוש התקבלה בניגוד לעמדת מערכת הביטחון

כוחות הביטחון ערוכים לביצוע החלטת הקבינט בדבר גירושו של יו"ר הרשות, יאסר ערפאת, מזה כשנתיים. ממקורות זרים נודע כי יחידה מובחרת נערכה במהלך מבצע "חומת מגן" לחטוף את ערפאת מהמוקטעה ולהעבירו במסוק למדינה בצפון אפריקה. הלוחמים התאמנו, תירגלו את החטיפה, הגיעו סמוך מאוד לערפאת אך בסופו של דבר הדרג המדיני לא אישר את המבצע.

קצין בכיר אמר לקול ישראל כי התכניות נותרו בעינן, וכי ניתן "להיכנס בשקט" למוקטעה. לדבריו, בתרחישים הקיימים יש אפשרות שהכוחות ייתקלו בלחימה.

הקבינט המדיני ביטחוני החליט אתמול כי צה"ל יתבקש להכין תכניות לגירוש, אולם ההחלטה על הגירוש בפועל לא תיושם כעת והפרטים המבצעיים בעניין יובאו לאישור הקבינט במועד אחר. הממשלה קבעה כי "אירועי הימים האחרונים שבו והוכיחו כי ערפאת הוא מכשול מוחלט לכל תהליך פיוס והשלמה בין ישראל לפלסטינים, וישראל תפעל לסילוק מכשול זה באופן, במועד ובדרכים שייקבעו לכך בנפרד". הקבינט לא פירט האם המונח "סילוק" מתייחס לגירוש ערפאת או הריגתו.

"אחד הרוצחים הנוראים שהמיט אסון על בני עמו"

ההחלטה התקבלה ללא הצבעה, אולם השר אברהם פורז (שינוי) היה היחיד שהתנגד לה. בקול ישראל דווח כי השר יוסף לפיד הביע כמה הסתייגויות, אך תמך בהחלטה. החלטת הקבינט התקבלה התקבלה אתמול בניגוד לעמדת מערכת הביטחון. ראש אגף מודיעין, האלוף זאבי-פרקש, אמר כי על אף שהעיתוי הוא הטוב ביותר למהלך כזה, אין לגרש את ערפאת. ראש השב"כ, אבי דיכטר, אמר כי סילוק ערפאת יועיל דווקא לערפאת עצמו ויזיק לישראל. הרמטכ"ל, משה יעלון, אמר כי יש ללחוץ על ראש הממשלה הפלסטיני לעשות מה שדרוש, ואם לא יעשה כך - "הכל פתוח".

ואולם, שר הביטחון, שאול מופז, אמר כי הוא חולק על עמדת אגף המודיעין שהמצב ידרדר אם ערפאת יגורש. "הארץ" דיווח כי גורמי הביטחון והמודיעין שהשתתפו בישיבה היו מאוחדים בהערכתם ששליטתו של ערפאת ברשות התחזקה, וכי הוא המכשול הגדול ביותר להתקדמות מדינית. עם זאת, הם נמנעו מהמלצה ברורה מה לעשות בערפאת.

ראש הממשלה, אריאל שרון, כינה את ערפאת "רוצח". לדבריו, מדובר ב"אחד הרוצחים הנוראים שהמיט אסון כבד על הפלסטינים בני עמו, ועל ישראל... אדם שלא הקדיש מחשבה לחיי אנשים, נשים וילדים". שרון הוסיף, כי אי אפשר יהיה לסיים את המלחמה בטרור לפני שיסולק ערפאת מהשפעה כלשהי. ראש הממשלה ציין כי האמריקאים לא מסכימים לסילוק ערפאת, אבל ברור גם להם שהוא פעל לסכל את היוזמה המדינית שלהם, וכעת יהיה עליהם לשקול מחדש את היחס כלפיו.

השרים לימור לבנת, צחי הנגבי, ואפי איתם טענו כי יש לסלק את ערפאת מיד. לבנת אמרה שאין הבדל מוסרי בין רצון ארה"ב ללכוד את נשיא עיראק המודח, סדאם חוסיין, והטרוריסט אוסמה בן לאדן, לניסיון ישראל לפגוע במנהיג הורחני של החמאס, אחמד יאסין: "אין שום הבדל מוסרי בינם לבין ערפאת", אמרה השרה. שר הביטחון שאול מופז הביע אף הוא תמיכה בגירוש. במהלך הישיבה דווח כי תקציב לשכתו של ערפאת עומד על מאה מיליון דולר בשנה, והוא מיועד לביצוע פעולות טרור.

יעלון הסתייג מתקיפת בכירי החמאס עם אף-16

כתב "הארץ", אמיר אורן, מוסיף:

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, הסתייג בשבת שעברה מהכוונה לשגר מטוס אף-16 לתקיפת בכירי חמאס, ובהם מנהיג התנועה, שייח' אחמד יאסין, בעת שהתכנסו לדיון חשאי במבנה בשכונת דרג' בעזה. ההחלטה התקבלה על ידי ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר הביטחון, שאול מופז, בתמיכת ראש השב"כ, אבי דיכטר.

חוקרי הביצועים של חיל האוויר הציגו למתכנני המבצע בשבת ניתוח של חלופות שונות להטלת חימוש על מבנים בעזה. מניתוח זה עלה כי פצצה במשקל טונה - מהסוג שהרג בקיץ 2002 את איש חמאס סלאח שחאדה, אך גם 15 אזרחים - תחריב מבנה תלת-קומתי, אך עלולה להרוג במבנים הסמוכים 20 עד 30 אזרחים, ובהם ילדים רבים. הוערך שפצצה בת 250 ק"ג תהרוס את הקומה העליונה, תסב נזק כבד אך לא מוחלט לקומה השנייה ותשאיר סיכוי גבוה לנמצאים בקומת הקרקע לחמוק מפגיעה.

בהיעדר מידע בדוק על קומת התכנסותה של צמרת חמאס, קבע הרמטכ"ל כי הרצון להימנע מהריגת עשרות פלסטינים חפים מפשע גובר על השאיפה לפגוע בקבוצת ראשי חמאס, ועל כן ממליץ צה"ל שלא להטיל פצצה כבדה. הטלת פצצה במשקל רבע טונה, אמרו בצה"ל, עלולה להביא לכישלון המבצע, אם יסתבר שיאסין ועמיתיו נמצאו בקומה נמוכה, כפי שסביר להעריך גם משום ריתוקו של יאסין לכסא גלגלים. לדברי אחד העדים לדיונים המצומצמים בין שותפי הסוד למבצע, אמר יעלון: "ההזדמנות קורצת, אבל מוטב להתאפק ולא להתפתות. תהיה הזדמנות אחרת".

למרות עמדת יעלון, שהביע הסתייגות מנומקת אך לא התנגדות נחרצת, החליטו שרון ומופז להורות לחיל האוויר לבצע את התקיפה. זאת, בהסתמך על נכונות השב"כ להסתכן בהערכה כי צמרת חמאס מכונסת בקומה השלישית במבנה. מהגעת המידע הראשוני על ההתכנסות ועד לתקיפה חלפו כ-90 דקות. ברגע ההפצצה נמצאו אנשי חמאס בקומת הקרקע - בין משום שהיו בה כל ההתכנסות ובין משום שעמדו להתפזר. ניסיון ההתנקשות נכשל, יאסין נפצע קל ועמו נפצעו עוד 14 פלסטינים, ובהם ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully