וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת כרומטיס: המשקיעים והמנהלים ב-JVP הפסידו 570 מיליון דולר תוך 9 חודשים

3.3.2001 / 18:53

כך עולה מתחקיר TheMarker המתפרסם במגזין הקרוב

שגיא חמץ
ltpgt
מאת שגיא חמץ ואלון תבור
lt/pgt

ltpgt
בעלי המניות והמשקיעים בקרן ההון סיכון JVP הפסידו סכום של 570 מיליון דולר תוך 9 חודשים מיום סגירת עסקת לוסנט-כרומטיס, כתוצאה מעיכוב גדול בהעברת מניות למשקיעים בקרן וצניחת מניות לוסנט 10003648-MRQ בשוק המניות בוול סטריט, כך עולה מתחקיר TheMarker המתפרסם במגזין הקרוב.
lt/pgt

ltpgt
יום חלוקת הרווחים למשקיעים מעסקת כרומטיס היה אמור להיות היום הגדול ביותר בהיסטוריה של אראל מרגלית וקרן ההון סיכון שהוא מנהל, JVP (ג'רוזלם ונצ'ר פרטנרס). עסקת המכירה של כרומטיס ללוסנט נחרטה לעד בתודעה הישראלית כעסקה של 5 מיליארד דולר, ומיצבה את JVP כ"קרן הקרנות" הישראליות. הכוכבת הזוהרת ביותר בזירת ההון סיכון המקומית וזאת שעשתה מכה של 750 מיליון דולר בעסקה אחת על חברה שבה השקיעה אולי 5 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
תיאורטית, היו יכולים המשקיעים בקרן להרוויח פי 4 מהסכום שהשקיעו אצל מרגלית וחבריו הירושלמים - הקרן של JVP כולה היתה בהיקף של 160 מיליון דולר בלבד, והשווי של המניות של לוסנט שהיא קיבלה ביום סגירת עסקת כרומטיס היה 736 מיליון דולר. אבל JVP חילקה למשקיעיה את מניות לוסנט שלהם רק 9 חודשים לאחר ההודעה על העסקה, ביום שלישי, ה-13 בפברואר 2001, ואז כבר היה שווי החבילה רק 166 מיליון דולר - הפסד של 570 מיליון דולר תוך 9 חודשים. הפער הזה, של כ-2.3 מיליארד שקל, גדול יותר מהרווח השנתי של בנק הפועלים, שהוא החברה הרווחית ביותר בישראל, והוא כמובן תוצאה של ירידת מחיר המניה של לוסנט ואי הפעולה של JVP באותם 9 חודשים.
lt/pgt

ltpgt
JVP, שהיתה בעלת המניות הגדולה בכרומטיס, קיבלה במסגרת עסקת ההחלפה 12.26 מיליון מניות לוסנט ששוויין היה 736 מיליון דולר. השלב הראשון של אובדן השווי היה ב-60 הימים מיום ההודעה של לוסנט על העסקה עד ליום הסגירה הרשמית שלה ושחרור המניות שקיבלו בעלי המניות בכרומטיס מתקופת החסימה שלהן. עד ה-30 ביולי, בעת שהעסקה נסגרה ו-JVP יכלה באופן רשמי למכור את המניות, הספיקה מניית לוסנט לרדת ב-25% למחיר של 45 דולר, ושווי האחזקה של JVP ירד ל-552 מיליון דולר. בתקופה זאת לא יכלה JVP למכור את המניות עצמן, כיוון שהן עדיין לא הועברו לה, אבל היתה יכולה בהגבלות מסוימות, שנקבעות בדרך כלל בחוזה, להגן על עצמה באמצעות חוזה סינטטי למכירת המניות בטווח קבוע או ע"י אופציית פוט להגנה על האחזקה העתידית. היא לא פעלה באחת מהדרכים האלה, אולי בגלל מגבלות חוזיות ואולי מסיבות אחרות.
lt/pgt

ltpgt
אבל, מאז המתינה JVP שבעה חודשים נוספים עד להעברת המניות, ורק לפני שבועיים הן הועברו למשקיעים בקרן, כאשר הן נסחרות במחיר של כ-13.5 דולר למניה. יצוין כי בתעשיית קרנות ההון סיכון מקובל, במקרים של מימוש, להעביר למשקיעים הסופיים את התמורה (במניות או במזומן) מיד עם קבלתה, על מנת שהם בעצם יחליטו מה לעשות איתה. בדרך כלל - המשקיעים מוכרים את המניות מיד. ככל הנראה, דחתה JVP את העברת המניות מחשש שהיא והמשקיעים יצטרכו לשלם מס גבוה, וביקשה להגיע להסדר כלשהו עם הרשויות.
lt/pgt

ltpgt
הדוברת של אראל מרגלית, ריבי בלר, אמרה בתגובה: "האחריות הראשונית של JVP בכל עת, ובעיקר לפני מימוש השקעה, היא כלפי משקיעי הקרן. מאחר שרובם המכריע של המשקיעים הנ"ל הם משקיעים זרים, חלה עלינו חובה להבטיח שלא יהיו חשופים לסכנה של כפל מס.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully