וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל בראדעי: איראן חייבת לתת תשובות על הגרעין

רויטרס

8.9.2003 / 12:05

מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מכונסת היום בווינה לדיון בנושא הגרעין האיראני. ארה"ב: נוותר על הצעה לגינוי חריף

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), מוחמד אל בראדעי, דרש היום מאיראן לקבל תשובות ברורות לגבי תכנית העשרת האורניום שלה. "אני מתכוון לדרוש מאיראן שקיפות מלאה לגבי כוונותיה ושיתוף פעולה מלא עם פקחי האו"ם", אמר אל בראדעי בנאומו בפני מועצת הנגידים של הסוכנות, המתכנסת היום בווינה לדיון בנושא תכנית הגרעין של איראן.

פקחי האו"ם מודאגים בעיקר מהפעילות של מבנה גרעיני בנתנז, במרכז איראן, שם קיים ציוד מתוחכם להעשרת אורניום. למרות שהמתקן הוקם כבר לפני חמש שנים, שלטונות איראן הודו בקיומו רק השנה לאחר שגולים איראניים סיפרו על הקמתו.

כתב "הארץ", יוסי מלמן, מוסיף:

עקב קשיי ארה"ב להשיג בכינוס רוב להחלטה שתכריז על איראן כמי שאינה מצייתת לאמנה הבינלאומית למניעת הפצתו של נשק גרעיני (NPT), החליט הממשל לרכך את הצעת ההחלטה בנושא - כך מסרו מקורות בסבא"א. דיוני מועצת הנגידים יימשכו עד סוף השבוע.

שגריר ארה"ב בסבא"א, קנת בריל, אמר כי מהתייעצויות עם נציגי המדינות עולה, כי "הם מבחינים בדפוס פעולה מטריד, המעיד על ניסיונות איראן לחמוק מהתחייבויות בינלאומיות ולהשיג יכולת לייצר נשק גרעיני". השגריר בריל אמר שמטרת המפגש "לרדת לשורש התיק האיראני".

מקורות בסבא"א מסרו שארה"ב ביקשה בתחילה לקבל החלטת גינוי חריפה נגד איראן, שהיתה מאפשרת להעביר את הסוגייה למועצת הביטחון של האו"ם, שבסמכותה להטיל עיצומים. אולם עקב מבנה מועצת הנגידים, מעדיפה ארה"ב בשלב זה לרכך את ההצעה, בתקווה שההחלטה המתונה יחסית תזכה לרוב גדול. מועצת הנגידים מהווה מעין "מועצת מנהלים" של הארגון, שבו חברות כ-130 מדינות.

בדיונים משתתפת גם משלחת ישראלית

לדברי המקורות, נוסח ההצעה המתגבש מדבר על הצורך של איראן "לשיתוף פעולה מהותי ודחוף", ודורש ממנה להשיב על כל השאלות בקשר לתכנית הגרעין שלה ולחתום על הפרוטוקול הנוסף, שיאפשר לפקחי סבא"א לבצע בדיקות פתע במתקניה הגרעיניים. דובר סבא"א, מרק גבוזדצקי, אמר אתמול כי אל בראדעי, מברך על כל החלטה שתדרוש מאיראן למלא את התחייבויותיה הבינלאומיות.

איראן הודיעה לקראת דיוני סבא"א כי בכוונתה להיכנס למו"מ על חתימת הפרוטוקול הנוסף, ואולם מקורות ישראליים ואמריקאיים אמרו כי מטרתה של איראן להרוויח זמן, וכי היא לא תמהר לחתום על הפרוטוקול הנוסף.

דובר משרד החוץ של איראן, חמיד רזא אספי, אמר אתמול בטהרן כי ממשלתו מקיימת מו"מ עם סבא"א על הצטרפות לפרוטוקול הנוסף, וכי מתקיים גם מו"מ עם רוסיה, הבונה כור בבושהאר, על החזרת מוטות דלק משומשים. אי החזרת הדלק המשומש יאפשר לאיראן להפיק אורניום מועשר המשמש לייצור נשק גרעיני.

בדיוני סבא"א משתתפת גם משלחת ישראלית, על תקן של משקיפה. בראש המשלחת עומד מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית של ישראל, גדעון פרנק, ומשתתפים בה גם מומחים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully