וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעבודה מעריכים: ניתן להגיע להסכם עוד הערב

3.3.2001 / 18:53

שני ורמון ייפגשו כדי לפתור את המחלוקות האחרונות; התנגדות נחרצת של ביילין ובן עמי למהלך; בעבודה דורשים את תיק האוצר; שרי המפלגה ייבחרו על פי דירוגם בפריימריס

מאת אסף לוי וגלי סימן-טוב

פורום שרי מפלגת העבודה החילט היום למנות את שרי המפלגה בממשלת האחדות על פי דירוגם בפריימריס שהתקיימו לפני הבחירות בשנת 99'. החלטת הפורום היא בגדר המלצה לוועדת החוקה של המפלגה שתחליט הערב בעניין.

ברשימה דורג ראש הממשלה, אהוד ברק, במקום הראשון, ולאחריו שמעון פרס, דוד לוי, שלמה בן עמי, יוסי ביילין, מתן וילנאי, אברהם בורג, רענן כהן, עוזי ברעם, דליה איציק, בנימין בן אליעזר וחיים רמון.

מכיוון שברק, לוי וברעם בטוח לא יכהנו בממשלה הבאה, ובן עמי וביילין הודיעו גם כי הם אינם מתכוונים לעשות כן, נראה שהרשימה תכלול את פרס, וילנאי, כהן, איציק, בן אליעזר ורמון. שיו"ר הכנסת, אברהם בורג, יצטרך להחליט האם הוא עוזב את תפקידו ומתמנה לשר. אם הוא יחליט להישאר בתפקיד היו"ר והמפלגה תקבל שבעה שרים ייתכן שאברהם שוחט ייכנס לרשימה, או שזה יהיה נציג ההתיישבות, שלום שמחון. בצהריים, הסתיימה פגישת צוותי המשא ומתן הקואליציוני של העבודה והליכוד. בתום הפגישה מסרו הצדדים כי בניגוד לתחושה האופטימית שנוצרה עקב סיכום חלק גדול מן הנושאים, הרי שבמהלך הדיונים עלו נקודות מחלוקת חדשות.

הצדדים סיכמו להיפגש שנית הערב, לאחר שהליכוד ידון בבקשות שהעלו נציגי העבודה ויגבש עמדה לגביהם. חבר צוות המו"מ של הליכוד, אורי שני, אמר בתום הפגישה: "נלך להתייעץ עם ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון. העבודה העלתה מספר נושאים עליהם נדון, ונחזור עם תשובות".

למרות המחלוקות, ייפגשו הערב השר חיים רמון ואורי שני בכדי לסכם את עניין ממשלת האחדות. ההערכה היא שהעניין יושלם היום, והפגישה תעסוק בחלוקת התיקים.

הצדדים חלוקים ביניהם על רקע דרישות מפלגת העבודה לקבל לידיה את תיק האוצר, ולדחות את נושא ביטול חוק הבחירה הישירה. מחלוקת נוספת היא סביב השותפים הקואליציונים העתידיים - חברי הכנסת רחבעם זאבי, גנדי, ואביגדור ליברמן. פורום שרי העבודה החליט אמש כי אם הליכוד יסכים לחתום על הסכמים קואליציוניים, לפיהם גנדי וליברמן לא יוכלו להעלות במליאת הממשלה נושאים הקשורים למצעם כמו טרנספר או אפליית מיעוטים, הם יהיו מוכנים לשבת עימם בממשלה אחת.

בנושא זה, אמר חבר צוות המו"מ של העבודה, רענן כהן, כי "יש למפלגת העבודה מדיניות, אנחנו לא פוסלים אף אחד, אבל כדי לשמור על הדרך שלנו אנחנו רוצים שהדברים יהיו ברורים".

חבר צוות המו"מ של הליכוד, איל ארד, מתח ביקורת על נציגי העבודה ואמר כי "אני לא יודע איך העבודה מנהלת מו"מ קואליציוני. כל יום הם באים עם דבר חדש. הליכוד מתנגד באופן נחרץ לרעיון טרנספר ואין שום ספק לגבי הנושא הזה".

ביילין: ממשלת אחדות תביא לפירוק המפלגה

"לא העליתי על דעתי שהנציגים שלי במשא ומתן ימכרו בצורה כזו את המפלגה ויסכימו להישאר בממשלה שגנדי וליברמן יהיו שם. לעזאזל בשביל מה הם רוצים להיות שם, בשביל להיות רבע משרי הממשלה, להמשיך מדיניות קיצונית ימנית ולשבת באותו שולחן עם האנשים הקיצוניים ביותר בחברה הישראלית. זה באמת מעבר להבנתי", כך תקף היום, השר יוסי ביילין את חברי מפלגתו התומכים בממשלת אחדות.

בכירי מפלגת העבודה המתנגדים לממשלת אחדות, ביניהם השרים ביילין, שלמה בן עמי, יולי תמיר, חברי הכנסת אופיר פינס, יעל דיין, קולט אביטל, אפי אושעיה, ויצמן שירי ופעילי המפלגה צלי רשף ויובל פרנקל, נפגשו הבוקר בשלכתו של השר שלמה בן-עמי בתל-אביב במטרה לגבש את עמדתם לקראת כינוס המפלגה ביום שני הקרוב, האמור לאשר את ההצטרפות לממשלת אחדות.

"אני לא מבין מדוע חייבים לשבת בממשלה, לא חייבים לשבת בכיסאות, אפשר גם לשבת באופוזיציה", אמר השר בן-עמי, שתקף את חברי מפלגתו התומכים באחדות במטרה לשמור על שרון שלא יעשה דברים קיצוניים: "יש פה יהירות והתנשאות מצדה של מפלגת העבודה כאשר אני שומע שאומרים 'אנחנו צריכים להיות בממשלה כדי לשמור על שרון שלא יעשה מעשים בלתי אחראים'. זו התנשאות מפאיניקית מהישנות והארכאיות ביותר. העם בחר בשרון ושלח אותנו לאופוזיציה, ומשם אנחנו צריכים לחדד את פעולות המפלגה לשלום ורווחה חברתית", אמר בן-עמי.

ביילין ובן-עמי הדגישו כי בכל מקרה אין בכוונתם לפרוש מהמפלגה באם תתקבל החלטה לממשלת אחדות. "מפלגת העבודה לא תוכל להמשיך זמן רב כמפלגה אחת אם יוחלט בה על אחדות, אך אני לא אצא מהמפלגה למחרת ההחלטה, לא אעשה את התענוג הזה לאף אחד", אמר ביילין. ואילו השר בן-עמי אמר כי ישקול להציג את מועמדותו לראשות המפלגה.

בישיבה נקבע כי חברי המרכז ייפגשו שוב ביום ראשון הקרוב כדי להעביר את המסרים שלהם לקראת הכינוס למחרת.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully