וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד קנסות עכשיו! הסיפור האמיתי

דובי שוב

7.9.2003 / 9:14

דובי שוב עבר עבירת תנועה, קיבל עליה קנס וגילה כיצד הפך לאזרח ק.ולפעיל בתנועה מטעם עצמו לעידוד מרד קנסות

יש לי רשיון נהיגה עשרים שנה. תשעים אחוז מהזמן הזה היה ברשותי רכב. מדי פעם הייתי מקבל קנסות וחלק גדול מהם לא היה נראה לי מוצדק. אבל לא התווכחתי. שילמתי. אני הרי אזרח שומר חוק. פעם אחת, קנס אחד, אני זוכר בבירור: השוטר סימן לנהג לפניי לעצור, אבל הוא פשוט שם פס על השוטרים ונתן גז. אז הם עצרו אותי. ונתנו לי דוח על העבירה שלו בלי שהגיע לי – תמרור עצור – כשאני האטתי ונתתי זכות קדימה. הייתי פחות מבן 20 - כעסתי אבל שילמתי. והמשכתי לשלם כי רציתי להיות אזרח טוב וכי האמנתי שבסך הכל זה ישפר את הנהיגה שלי.

בשנתיים האחרונות איני עובד באופן סדיר והפרוטה אינה מצויה בכיסי. בינואר עצר אותי מג"בניק בבדיקה שגרתית ונוכחנו שנינו לדעת שרשיון הנהיגה שלי אינו בתוקף. לא נשלח אליי רשיון מחודש וגם לא קיבלתי שום הודעה על אי חידוש. הוא ויתר לי אחרי שבירר בקשר את הפרטים שלי. למחרת נסעתי למשרד הרישוי, עמדתי בתור כמו כולם רק כדי לשמוע שקיבלתי קנס. הם האריכו לי את תוקף הרשיון ונתנו לי את הטלפון ואת אתר האינטרנט של המרכז לגביית קנסות. גם הרגיעו אותי שזה רק קנס אחד. יצאתי מעודד.

נכנסתי לאתר, וראיתי שיש קנס אחד משנת 99 שהיה במקור 750 ש"ח וצמח ל - 3300 ש"ח. לא הבנתי איך לא קיבלתי שום הודעה בדואר או בטלפון ופשוט סתם כך לא חודש לי הרשיון. התחלתי להתכתב עם משטרת ישראל והם שלחו לי העתק מקנס ששמי וכתובתי לא הופיעו בו נכון.

בינתיים פג תוקף הרשיון הזמני שקיבלתי. חזרתי למשרד הרישוי ושוב עמדתי בתור. הסברתי לפקיד שנפלה טעות וביקשתי חידוש רשיון זמני, אפילו לתקופה קצרה, עד שהעניין יוסדר. הם סירבו. הפעם גם הוסיפו שיש לי שלילה מבית משפט על פגיעה ברוכב אופנוע כי נשפטתי שלא בפניי. ביקשתי מהפקידה שתשנה את הכתובת במחשב כי לא הגיעה אליי שום הודעה מבית המשפט. הלכתי להתייעץ עם עורך דין ולפי המלצתו צלצלתי למזכירות בית המשפט וביקשתי לראות את השופט. נקבע לי תור, הגעתי, הסברתי לשופט שהכתובת שמופיעה במחשבי המשטרה אינה מעודכנת. הוא קיבל את דבריי וביטל את השלילה. חזרתי מחייך עם הביטול למשרד הרישוי. טעות. עמדתי בתור ושוב הסבירו לי שיש לי את אותו קנס בודד מ - 99 שעליי לשלמו. הפעם, הוסיפו, אינם יכולים להאריך לי את הרשיון עד שאשלם.

3300 שקלים מבחינתי, מובטל כזכור, הם סכום משמעותי ביותר, אלא אם אמכור את הדירה בה מתגוררים ילדיי. אמרו לי, תפנה למשטרה ותסביר את מצבך הכלכלי והם יוותרו. המשטרה שלחה אותי למרכז לגביית קנסות. המרכז לגביית קנסות אמר שאינו יכול לעשות דבר כל זמן שהמשטרה אינה מבטלת את הדו"ח או שאני משלם. חזרתי למשטרה והם אמרו לי בכל זאת לפנות למרכז לגביית קנסות. חזרתי אליהם ומסתבר שיש מסלול לבקשת הקלות. אבל הדרך היחידה לפנות היא במכתב רשום. בסוף הם הסכימו לקבל את בקשתי הראשונית בדואר אלקטרוני ושלחו לי תצהיר למלא עליו צריך להחתים עורך דין או לרוץ לבית המשפט. מילאתי אותו (בזול, כי אחי עורך דין) ושלחתי בדואר רשום. מאז אני מחכה. ומחכה. מה שעוצר ביני לבין הרשיון הם 3300 ש"ח על קנס בודד, אותו לא ידעתי לשלם, כי לא ידעתי על קיומו. האזרח ק. האם שומע?

ובגלל שבתקופה הנוכחית אני לא עובד באופן מסודר יש לי זמן להתגרד ולחשוב אז חשבתי: מה ההבדל בין דובי שוב ששילם 3300 שח והוא נהג ראוי ולא יסכן נהגים אחרים לבין דובי שוב שלא שילם את הכסף ואז הוא פושע ונהג מסוכן שרשיונו נשלל? להפתעתי גיליתי שישנם מאה אלף כמוני. מאה אלף פושעים שהוכרזו כאלה כי לא שילמו קנסות. וזה בלי שום קשר לאיכות הנהיגה שלהם אלא פשוט לא שילמו קנסות אולי כי לא היה להם או כי מאמינים שהקנס אינו מוצדק.

ובעודי חושב מחשבות, התפרסמו המחקרים האחרונים בעיתונים על כך שנהיגה ללא דיבורית אינה מסוכנת בהרבה מנהיגה עם דיבורית וכאמור זהו הקנס שמונע בעדי מלהיות נהג הגון. הגירוד, שהיה עמום בהתחלה, הפך לגירוד טורדני ועמו באו הזיכרונות על כל אותם מקרים ששילמתי עבור קנסות שלדעתי לא הגיעו לי: קנס על נהיגה בלי קסדה במרחק 50 מטר מהבית – תיקנתי את האופנוע ועשיתי סיבוב לראות אם הוא עובד; קנס על נהיגה בלי מסמכים (ולא רצוי להשאיר אותם ברכב כי המשטרה לא מצליחה למנוע גניבות) ועוד ועוד. כאלו שכולנו שילמנו כי לא רצינו להתעסק עם המערכת.

אז הלכתי לבדוק עד כמה באמת הקנסות שאנחנו משלמים שנים משפיעים על איכות הנהיגה או על הפחתת מספר תאונות הדרכים. והופתעתי לגלות שהם לא! בגלל עודף הזמן שנכפה עליי, המשכתי להתגרד ולאסוף חומר והתבטאויות של מומחי תעבורה כמו ד"ר משה בקר, כמו דו"ח ועדת לנגנטל ואת מה שגיליתי כתבתי.

מה הסיבה האמיתית למירוץ אחר כיסי האזרחים? התשובה היא שבדומה לכל ארגון בירוקרטי גם למשטרה מה שחשוב בעיקר הוא שימור כוחה, ובמקרה הנוכחי על חשבון הציבור כולו. כל זמן שמשטרת התנועה תביא כסף, היא לא תיסגר והכוח של המשטרה יישמר ויגדל. אם לא – יצטרכו כל שנה לעמוד בפני חרב הקיצוצים של האוצר. זה ישתנה אם תהיה מעורבות של ראש הממשלה והבכירים בממשלה.
אז נכון שהמשטרה היא רק הבריון שבא לקחת את הכסף אבל אם הבריון הזה יחזור למפעיל שלו (ממשלת ישראל) בלי הפדיון היומי אז גם המפעיל יבין שעליו לעשות משהו.

זה אולי לא נכון לא לשלם דו"ח שלפי החוק חייבים לשלם. אבל זה גרוע פחות מהמחדלים של הגוף שעסוק בכתיבת הדו"חות האלו - כמו לדוגמה המידע החסר על התאונות שמונע ממע"ץ לתקן את הכבישים הללו ולמנוע תאונות (דו"ח מבקר המדינה). זה פחות גרוע מלשלם משכורות ל - 2000 שוטרים ולהפעיל 4000 מתנדבים על חשבון הציבור ולא להשיג את המטרות לשמן הוקם כוח השיטור העצום בגודלו והשמן בתקציבו( כפי שקבעה ועדת לנגנטל). וזה פחות גרוע מההאשמה בדו"ח אותה ועדת לנגנטל כי המשטרה פוגעת במאמצים לצמצם את תאונות הדרכים ושבתי המשפט לתעבורה גורמים לזילות שלטון החוק.

אני לא אשלם למעלה מ - 3000 שח עבור דוח בודד ששמי וכתובתי עליו אינם נכונים, על עבירה שהנזק שלה לא הוכח במחקרים מדעיים, שניתנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully