וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה בשפל

3.3.2001 / 18:53

המחזורים בשבוע האחרון מסתכמים בכ-140 מיליון שקל בממוצע; רק ב-60 ניירות ערך נעשו עד כה עסקות ביותר מ-100 אלף שקל; ב-75% מהניירות לא בוצעה אף עסקה

ליאור כגן

שוק ההון הישראלי בתרדמה - אין הנפקות, אין גיוסים, והבורסה בתל אביב נכנסה לתנומה. בשבוע הנוכחי ירדו מחזורי המסחר לשפל; ונפח המסחר היומי הממוצע מסתכם בכ-140 מיליון שקל בממוצע ליום. לשם השוואה, מחזור המסחר במניית צ'ק פוינט אתמול בנאסד"ק הסתכם בכ-815 מיליון דולר - פי 20 ממחזור המסחר היומי הממוצע בכל 600 המניות בבורסה בתל אביב.

מבט על מסכי המסחר היום בבורסה מעיד על המצב: רק ב-60 ניירות ערך (מתוך כאלף ניירות ערך נסחרים) נעשו עסקות ביותר מ-100 אלף שקל. רק 31 מניות מרכזות מחזור מסחר גבוה מ-500 אלף שקל. כמו כן, כ-95% מנפח המסחר מרוכז ב-25 מניות המעו"ף, וב-75% מניירות הערך לא בוצעה אף עסקה (הנתונים נכונים לשעה 13:00).

אומנם מספר זה מוטה מעט עקב פקיעת האופציות שהתרחשה היום, אך גם נתוני יום המסחר הקודם מראים כי 70% מהמסחר מתרכז ב-25 המניות הכבדות.

והסיבה ברורה: הציבור (שנכנס בדרך כלל בשיא הגאות) כבר מזמן בחוץ, והפעילים בבורסה הם הגופים המוסדיים ובעלי העניין. אין כסף חדש שנכנס לשוק, ולפי חוקי הכלכלה הפשוטים, כשאין ביקוש, המחירים לא עולים. מצד שני, בריחת הציבור מהשקעות בבורסה יצרה היצע גדול וגרמה לירידה במדדים המובילים.

"המצב בשוק ההון לא טוב", אומר גיורא סרצ'ינסקי, מנהל המחלקה הכלכלית בבית ההשקעות אילנות בטוחה. מצב דומה של חוסר עניין בשוק ומיעוט משתתפים היה בשוק ההון בשנים 97-95. "אם לפני כמה חודשים הייתי אופטימי לגבי שוק המניות, היום אני מעריך כי יש לבחון את ההשקעה בזהירות", מוסיף סרצ'ינסקי.

לדבריו, עד לפני כמה חודשים הנתונים הכלכליים הצביעו על כדאיות בהשקעה בבורסה, אולם, ההאטה שהחלה בארה"ב ומשפיעה על כלכלות העולם, שינתה את המצב. "אין ספק ששנת 2001 תיראה הרבה פחות טוב", אומר סרצ'ינסקי. כיום, מגמת הריבית היורדת והמחירים הנמוכים של המניות מגדילים את כדאיות ההשקעה, לדבריו. אולם אי הוודאות המדינית פוליטית, המצב הבטחוני וההאטה בצמיחה, הם גורמים המשפיעים לשלילה בבחינת כדאיות ההשקעה.

סרצ'ינסקי מציין כי ההשקעה במניות לטווח ארוך עדיין כדאית, אך להערכתו כדאי להמתין להתפתחויות במישור המדיני, ולהתבהרות במצב הכלכלה האמריקאית המשפיעה על כלכלות העולם. להערכתו, שנת 2001 תתאפיין בהתחזקות הדולר, אם כי קשה להעריך לאיזו רמה יגיע שער החליפין.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully