וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים מעריכים: משבר האמון בטורקיה יוביל לפיחות

3.3.2001 / 18:53

הארץ
ltpgt
מאמציה של ממשלת טורקיה להרגיע את השווקים הפיננסיים כשלו אתמול: הבורסה נפלה ב-18% - הירידה היומית החדה מעולם, והריבית הבין-בנקאית זינקה ל-6,200%. כעת מעריכים כמה כלכלנים כי נוכח המשבר הכלכלי-פוליטי במדינה ומצבה הרעוע של מערכת הבנקאות, לא יהיה מנוס מפיחות בלירה. המשבר הכלכלי בטורקיה הוא תוצאה של המשבר הפוליטי, שפרץ לאחר שהנשיא, אהמט נג'דת סזר, האשים את ראש הממשלה, בולנט אג'וויט, כי אינו עושה די כדי להילחם בשחיתות.
lt/pgt

ltpgt
בשוקי ההון הבינלאומיים, ירדו איגרות החוב של טורקיה חדות וגררו עימן אג"ח של שווקים מתעוררים אחרים. חברות הדירוג פיטץ וסטנדרד אנד פורס קראו לממשלת טורקיה לנקוט צעדים מידיים להשבת האמון בכלכלה והתריעו כי הן שוקלות להוריד את דירוג האשראי של המדינה. בכירים במערכת הבנקאות בטורקיה אמרו אתמול כי הממשלה קרובה להחלטה על נטישת משטר שער החליפין. "הממשלה עומדת להודיע על ניוד הלירה", אמר אתמול ינאל אנסן, מנכ"ל טורקי הלק בנקסי, בנק בבעלות ממשלתית, לסוכנות הידיעות בלומברג. לדבריו, אג'וויט עשוי להודיע על כך כבר הבוקר. מדיניות שער החליפין בטורקיה מנוהלת על פי תוכנית הרפורמה הכלכלית שגובשה עם קרן המטבע, כחלקה התחייבה טורקיה להאיץ את ההפרטה של חברות ממשלתיות ולשקם את מערכת הבנקאות. כחלק מהרפורמה, התחייב הבנק המרכזי למנוע פיחות של יותר מ-0.9% בלירה מדי חודש. המטרה העליונה של הרפורמה היא להבטיח אינפלציה נמוכה וצמיחה יציבה. ב-2000 ירדה האינפלציה בטורקיה ל-%70, לאחר שבמשך רוב שנות ה-90 היא היתה גבוהה מ-100%. ראש הממשלה אג'וויט כינס אתמול דיון חירום עם כלכלנים בכירים, בהם נגיד הבנק המרכזי, גזי ארסל, ושר האוצר, סלוק דמירלפ, במאמץ לגבש דרכים לפתרון המשבר. מוקדם יותר, אמר אג'וויט כי חרף המחלוקת החריפה בינו לבין הנשיא, יימשך שיתוף הפעולה ביניהם. הוא ציין כי למרות הקשיים, הממשלה תתמיד ביישום הרפורמה הכלכלית.
lt/pgt

ltpgt
עם זאת, כמה אנליסטים אמרו אתמול כי הזמן אוזל והולך. ההערכה היא כי מאז יום שני מכר הבנק המרכזי של טורקיה 7.6 מיליארד דולר, כמעט שליש מיתרות מטבע זר של המדינה, במאמץ להגן על הלירה. יתר על כן, נראה כי הממשלה לא תוכל לקבל עתה סיוע חירום נוסף מקרן המטבע. בדצמבר, העניקה קרן המטבע לטורקיה סיוע חירום בסך 7.5 מיליארד דולר, בכפוף לרפורמות כלכליות, כדי להפיג מצוקת מזומנים. בסך הכל, העניקה קרן המטבע לטורקיה סיוע בסך 11 מיליארד דולר.
lt/pgt

ltpgt
"אני לא מאמין שקרן המטבע תיחלץ שוב לעזרת טורקיה", אמר אתמול טימותי אש, כלכלן לשווקים המתעוררים בבנק ההשקעות בר סטרנס בלונדון ל"פייננשל טיימס". "זאת במיוחד בהתחשב בעמדה הנחושה של שר האוצר של ארה"ב, פול אוניל". באחרונה, שב ואמר אוניל כי למדינות שנקלעו למשבר כלכלי, עקב פזרנות ושחיתות, לא מגיע סיוע ממוסדות פיננסיים בינלאומיים.
lt/pgt

ltpgt
בהיעדר סיוע נוסף מקרן המטבע ובהתחשב בשיא של הריבית הבין-בנקאית, גוברות ההערכות כי טורקיה תיאלץ לסגת מהרפורמה הכלכלית. "הממשלה תידרש לבצע פיחות, ולהערכתי היא תיאלץ לעבור למשטר שער חליפין נייד", אמר אש מבר סטרנס. ההערכה היא כי במצב זה, עלולה הלירה הטורקית לצנוח ב-50%.
lt/pgt

ltpgt
בה בעת, צופים רבים כי הזינוק בשערי הריבית הבין-בנקאית ופיחות חד, אם יהיה, עלולים להביא להתמוטטות בנקים מסחריים קטנים, שלהם חובות במטבע זר. "המצב הזה לא יוכל להימשך יותר מימים ספורים", אמר אתמול אשוק שהאן, מחברת ניהול הכספים Old Mutual, לסוכנות הידיעות בלומברג. "הריבית תשוב ותזנק עוד כמה פעמים בחודשים הקרובים, עד שהפוליטיקאים ילמדו כי הם לא יכולים ליצור משבר פוליטי כזה".
lt/pgt

ltpgt
המשבר הפוליטי בטורקיה פרץ בתחילת השבוע, לאחר שאג'וויט יצא בטריקת דלת מפגישה עם הנשיא סזר, והתריע כי הקרע ההולך ונפער ביניהם עלול להוביל ל"משבר גדול". מאוחר יותר כינס אג'וויט את הקבינט לישיבת חירום, ואחרי זמן קצר פיזר את הישיבה והכחיש כי הממשלה עלולה ליפול.
שירות הארץ
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully