וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינדיגו - רבעון חזק, אך שיעור הצמיחה עדיין מתון

3.3.2001 / 18:53

הארץ
ltpgt
מאת עמי גינזבורג
lt/pgt

ltpgt
הרבעונים האחרונים בכל שנה נחשבים בדרך כלל לחזקים אצל חברת אינדיגו, יצרנית מכונות הדפוס הדיגיטליות מרחובות. הציפייה לתוצאות טובות גם השנה הזניקה את מניית אינדיגו בחודש האחרון ב-45%, למחיר של 5.7 דולרים. עם זאת, גם לאחר עלייה זו מניית אינדיגו עדיין נמצאת מתחת לרמתה בתחילת 2000.
lt/pgt

ltpgt
התוצאות שפירסמה אינדיגו לרבעון הרביעי עמדו בציפיות המוקדמות. החברה דיווחה על הכנסות של 49.4 מיליון דולר, גבוה במעט מהתחזית של בנק ההשקעות אופנהיימר, שציפה להכנסות של 47 מיליון דולר. ההכנסות היו גבוהות ב-27% מאלו של הרבעון השלישי, אך רק ב-17% מאלו של הרבעון המקביל. ההכנסות נחלקו בין מכירות ציוד ומכונות, בהיקף של 30.5 מיליון דולר (עלייה של 20% לעומת הרבעון המקביל), למכירות של ציוד מתכלה בהיקף של 18.8 מיליון דולר (עלייה של 14% לעומת הרבעון המקביל).
lt/pgt

ltpgt
בשורה התחתונה, שלא כרגיל, דיווחה אינדיגו על רווח קטן. החברה הציגה רווח תפעולי של 1.6 מיליון דולר, שיחד עם הכנסות המימון יצר לה רווח נקי של 2.9 מיליון דולר. הרווח למניה הסתכם ב-3 סנט. מסעיפי ההוצאות של אינדיגו נעדרה ברבעון הרביעי ההפרשה הקבועה לדיווידנד בעבור בעלי מניות בכורה, וזאת בשל מהלך איחוד ההון שבוצע על ידה ברבעון השלישי; בעקבות מהלך זה רשמה אינדיגו ברבעון השלישי הפרשה של 56.5 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
בסיכומה של 2000 רשמה אינדיגו הכנסות של 164.8 מיליון דולר. בניכוי הכנסות מתמלוגים שהיו לה ב-99', רשמה אינדיגו צמיחה של 16% בהכנסות ב-2000. שיעור צמיחה כזה אצל חברה כמו אינדיגו, הנשפטת לפי קצב הצמיחה שלה, נחשב למאכזב למדי. למרות הציפיות ממנה לעבור לרווח, אינדיגו המשיכה להפסיד תפעולית גם ב-2000, וההפסד התפעולי הסתכם ב-10.3 מיליון דולר. ההפסד הנקי, שכולל את ההפרשות המיוחדות, הסתכם ב-79 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
יו"ר אינדיגו, בני לנדא, אמר אתמול כי החברה מצפה לצמוח ב-2001 לפחות בקצב שבו צומחת תעשיית הדפוס הדיגיטלי, כלומר כ-%20 בשנה או יותר. שיעור צמיחה כזה יעמיד את הכנסותיה של אינדיגו על 200-195 מיליון דולר ב-2001. מדובר בשיעור צמיחה מתון יחסית, שיקשה על אינדיגו לשפר משמעותית את רווחיותה, במיוחד לאור תוכניות החברה להגדיל את ההשקעה במו"פ ובשיווק. כך או כך, הרבעון הראשון של 2001 יהיה חלש כבכל שנה, והחברה תשוב לדווח בו על הפסד תפעולי.
lt/pgt

ltpgt
"הביקוש למוצרים שלנו ממשיך להיות גבוה, כפי שהיה במשך השנה", אמר אתמול לנדא. "עם זאת, אנחנו מודעים להאטה הכלכלית שמתחילים לחוש בארה"ב, ולכן התחזיות שלנו זהירות".
ב-2002 מצפה לנדא לשיעור צמיחה גבוה יותר, של כ-30%, משמע הכנסות של כ-260-250 מיליון דולר. הגידול בקצב הצמיחה יגיע מהשקתן של מכונות דפוס חדשות, שצפויות לצאת השנה לאתרי בטא, ושיגיעו לשוק בתחילת 2002.
lt/pgt

ltpgt
תרומה נוספת לגידול ב-2002 תבוא מהסכם שיווק משותף לאינדיגו עם שותפתה האסטרטגית, HP האמריקאית, שיתחיל להתבצע בחודשים הקרובים. במסגרת הסכם זה תשווק HP מכונות דפוס המבוססות על מנוע ההדפסה של מכונת האי-פרינט-פרו של אינדיגו, המייצגת את קו המוצרים לפלחי השוק הנמוכים. המכונות ייוצרו על ידי אינדיגו, וישווקו תחת שם המותג של HP במתכונת של הסכם OEM.
lt/pgt

ltpgt
הסכם השיווק וההפצה נולד לצד השקעה בת 100 מיליון דולר שביצעה HP בהון המניות של אינדיגו. השקעה זו מהווה את אחד המהלכים החשובים שביצעה אינדיגו בשנים האחרונות, והיא הוציאה אותה מהבידוד העסקי בו היתה שרויה לפניו. הסכם ההשקעה בין החברות נועד ליצור בסיס לפיתוח מכונת דפוס משותפת, שתשלב את איכויות הדפוס הדיגטלי של אינדיגו עם הפשטות המכנית והמחירים הזולים שבהן נמכרות המדפסות של HP.
lt/pgt

ltpgt
לנדא מסביר כי מנוע הצמיחה העיקרי של אינדיגו ברבעון הרביעי היו מכונות הדפוס המתקדמות, מדגם אולטרא-סטרים. מכונות אלו מבוססות על מנוע הדפסה המהיר פי 2 ממנועי ההדפסה במכונות הזולות יותר.
lt/pgt

ltpgt
אינדיגו החלה למכור את מכונת האולטרא-סטרים ברבעון השני של השנה. ברבעונים השני והשלישי היא נתקלה בקושי לספק את המכונות ללקוחות, בעיקר בשל עיכובים שנוצרו אצל קבלני המשנה שלה. בשל עיכובים אלו החמיצה החברה את יעדי המכירות שהיו מצופים ממנה. לדברי לנדא, תקלה זו נפתרה.
lt/pgt

ltpgt
מכונת האולטרא-סטרים של אינדיגו נמכרת בטווח מחירים של כ-600-500 אלף דולר ליחידה, ושולי הרווח הגולמי עליה גבוהים יחסית. מכונת האי-פרינט-פרו נמכרת במחיר התחלתי של כ-150 אלף דולר. הגידול במכירות האולטרא-סטרים סייע לאינדיגו לשפר את שולי הרווח הגולמי ממכירת מוצרים ל-%47 מהמכירות ברבעון הרביעי, לעומת 41% ברבעון המקביל. מכירות המוצרים המתכלים של אינדיגו, שכוללים בעיקר את אספקת הדיו האלקטרוני למכונות, ייצרו ברבעון הרביעי שולי רווח של 54%. בסך הכל מצליחה אינדיגו להציג רווחיות גולמית נאה של 51% על כלל המכירות.
lt/pgt

ltpgt
לטענת מנהלי החברה, שולי הרווח הגבוהים יחסית של אינדיגו בהשוואה למתחרותיה בשוק הדפוס מהווים יתרון תחרותי מול יריבותיה, ובעיקר מול זייקון הבלגית. זו האחרונה רשמה בשנים קודמות צמיחה מהירה יותר מאינדיגו, אך שולי הרווח הגולמי שלה היו נמוכים יותר, ונעו סביב 30%. שולי הרווח הנמוכים של זייקון נבעו מהעובדה שמכירותיה נעשו בעיקר באמצעות מפיצים, ובהם חברות גדולות כמו כמו אגפא, זירוקס ו-IBM.
lt/pgt

ltpgt
אינדיגו נהנתה ב-2000 גם מהנסיגה שנרשמה בשנה האחרונה אצל זייקון, ושמשתקפת גם בנפילה החדה שרשמה מניית החברה. זייקון, שנסחרה לפני שנתיים לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, נסחרת כיום לפי שווי של 200 מיליון דולר בלבד. אינדיגו לעומתה נסחרת כיום לפי שווי של 600 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
בשנים קודמות סבלה אינדיגו מחולשה בשוק האמריקאי, אך באחרונה היא מציגה בו שיפור. לדברי לנדא, השוק האמריקאי ייצג עבור אינדיגו כ-50% מההכנסות ברבעון הרביע

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully