וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלגת העבודה בדרך לאחדות: "נסכים לשבת עם גנדי וליברמן"

3.3.2001 / 18:53

מי יהיה שר הביטחון? מי ימנה את השרים? הולכים בכלל לאחדות? כולם נגד כולם, ההצגה הטובה בעיר, בכיכובם של שמעון, פואד, אברום, רענן, יוסי, שלמה, אפרים, מתן - ואריק גם


מאת הלית לוי

מכשול נוסף בדרך לממשלת אחדות הוסר הלילה, לאחר שמפלגת העבודה חזרה בה מהתנגדותה לשבת בממשלה יחד עם גנדי וליברמן. כך הוחלט בתום ישיבה ארוכה של בכירי המפלגה. ישיבה שנמשכה מאז שעות אחר הצהריים.

ההחלטה כצפוי גררה תגובות נזעמות בעיקר מצדו של המתנגד העיקרי לממשלת אחדות, השר יוסי ביילין, שמאיים בפרישה אם אכן יתממש המהלך. מעבר לכך לא הושגו הרבה הסכמות או החלטות בישיבה היום. מחר יחזרו השרים ויתכנסו פעם נוספת במטרה להחליט באילו תיקים המפלגה מעוניינת.

ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, שוחח היום עם השר שמעון פרס והציע לו את תפקיד שר הביטחון. שרון אמר כי ישמח אם פרס ישמש כשר הביטחון בממשלתו. על רקע הצעת שרון הטיחו בו בכירים במפלגת העבודה ביקורת חריפה. במקביל הודיע מזכ"ל המפלגה רענן כהן כי העבודה תרצה לקבל את תיק האוצר במקום תיק הביטחון.

בכינוס הערב בבית המפלגה בשכונת התקווה דונו הבכירים בהשלכות פרישתו של ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק ובחלוקת התיקים בממשלת האחדות, אם וכאשר תקום. בפגישה השתתפו מזכ"ל המפלגה, רענן כהן, בנימין בן אליעזר, מתן וילנאי ובייגה שוחט. המשתתפים תקפו את הצעת שרון לפרס וטענו כי מדובר בהתערבות בוטה בנוהלי המפלגה, זאת, בניגוד להבטחתו לא להתערב בעניינים הפנימיים של מפלגת העבודה.

בתוך כך, החלה במפלגה המלחמה על תיק הביטחון. השמות המובילים הם של בן אליעזר, סנה ווילנאי. בן אליעזר וסנה אמרו היום רישמית כי הם רואים עצמם מועמדים לתפקיד. אפשרות נוספת היא שהשר אמנון שחק ימלא את התפקיד. שחק נפגש שלשום עם ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, אולם סירב להתייחס לאפשרות הצטרפותו כשר ביטחון לממשלה. בסביבתו הקרובה של וילנאי נמסר היום כי המיקום הגבוה לו זכה בפריימריס והרקע הצבאי הרב שלו, הופכים אותו למועמד טבעי לתיק שכזה. במקביל, העביר מזכ"ל המפלגה, רענן כהן לצוותי המו"מ של הליכוד בקשה לתפקיד שר האוצר.

נמשך המאבק במפלגת העבודה נגד הצטרפות לממשלת אחדות. את המאבק מובילים השר יוסי ביילין והשר שלמה בן עמי. מחר יתקיים כנס בלשכת בן עמי בו ייקחו חלק כל הבכירים המתנגדים להצטרפות לממשלת שרון בהם, ביילין, אופיר פינס, יולי תמיר, יעל דיין ועוד. הכנס מחר יהווה הפגנת כוח מול אנשי מרכז המפלגה ומול מזכ"ל התנועה רענן כהן שמוביל את מהלך הכניסה לממשלה.

ויכוח פנימי נוסף במפלגת העבודה התעורר סביב זהותו של מי שימנה את השרים. "לא יכול להיות שהאין מנהיג יקבע" אמר היום ח"כ אופיר פינס והבהיר במשפט אחד את הבלאגן ששורר במפלגתו.

מרכז מפלגת העבודה צפוי להתתכנס ביום שני הקרוב ולהחליט על רשימת השרים. אופיר פינס ומקורביו מבקשים לכנס מרכז נוסף קודם לכן, ביום ראשון, שם תתקבל החלטה עקרונית האם להצטרף לממשלת האחדות בראשות שרון.

ביילין ובן עמי יקיימו מחר כנס מתנגדי אחדות


בימים האחרונים גברו ההערכות כי דווקא ברק הוא זה שמעכב את ההצטרפות לאחדות ולפיכך, לאחר צאתו מהזירה, גוברים הסיכויים להצלחת המהלך. מבין בכירי המפלגה תומכים באחדות יו"ר הכנסת, אברהם בורג והשרים שמעון פרס, חיים רמון ובנימין בן אליעזר.

המתנגדים לאחדות, ובראשם השרים שלמה בן עמי ויוסי ביילין וברק עצמו, מתכוונים לפעול לישיבת המפלגה באופוזיציה. ביילין אמר היום לקול ישראל כי הוא מתכוון להילחם נגד "הרעיון המטורף לחבור לגנדי ושרון". חבר הכנסת סילבן שלום (ליכוד) העריך שדבר לא יעצור את צירופה של העבודה לאחדות.

ראש מרצ, יוסי שריד, הגיב היום על פרישת ברק מהחיים הפוליטיים ואמר כי הוא "מקווה שיורשי ברק יאזינו לפחות למשאלתו הפוליטית האחרונה ולא יצטרפו לממשלת אחדות לאומית בהשתתפותם של איש הטרנספר, רחבעם זאבי, ואיש אסואן - טהרן, אביגדור ליברמן". שריד הוסיף כי בממשלה כזו תלך מפלגת העבודה לאיבוד.

אהוד ברק, הפורש, העביר מסר לאריאל שרון שלפיו יסייע לו ככל שיבקש. "כתבתי לשרון שאני אעמוד לרשותו ולרשות הממשלה בכל עניין", אמר ברק בעת ביקור תנחומים אצל בני משפחת אילוז ומגידיש שבניהם נהרגו בפיגוע הדריסה בצומת אזור. ברק סייר אחר הצהריים באזור הצפון וסירב לענות לשאלות פוליטיות.

איש המפתח כרגע הוא מזכ"ל העבודה, השר רענן כהן, שעד לפריימריס יכהן כיו"ר המפלגה ולהחלטות פרוצדורליות שלו עשויות להיות השלכות רבות על המינויים וההתמודדות.

"בגלל שרון, בגלל המפלגה"


ראש הממשלה החליט אמש לפרוש סופית מפעילות פוליטית ולא לכהן בממשלתו העתידית של אריאל שרון כשר הביטחון. ברק שלח מכתב לשרון, ממנו עולה כי שינה את החלטתו בנוגע להצטרפותו לממשלה בשל משבר אמון בינו לבין שרון "ומטעמים נוספים הקשורים במפלגת העבודה עצמה".

"הסכמתי לבקשתך להתמנות לשר הביטחון נבעה מתוך יחס כבוד למקור ומתוך אחריות אישית ואחריות לאומית ותוך הכרה וידיעה מראש של המחיר האישי והציבורי הכרוך בהיענות כזו", כתב ברק. "לא ביקשתי לעצמי דבר – אך הנחתי כי תנהג בהיענות זו בכבוד הדדי כראוי". אולם לדבריו של ברק, בימים האחרונים הצביעו הכותרות בעיתונים על תפיסת יחסי העבודה בממשלה מבחינתו של ראש הממשלה העתידי "כיחסי 'קבלת פקודות'". ראש הממשלה היוצא ציין גם את המעורבות של שרון ואנשיו ב"בחישה" הפנימית במפלגת העבודה ככזו שהאיצה את החלטתו. בנוסף, כתב ברק, הכרזותיו החד משמעיות של שרון על כוונתו למנות את חברי הכנסת גנדי וליברמן לשרים בממשלתו טירפדה גם היא את הצטרפותו לממשלת שרון.

"מכל הסיבות הללו", כתב ברק, "החלטתי שלא להצטרף לממשלת האחדות בתפקיד שר הביטחון או בתפקיד אחר ובכוונתי אכן לעזוב למשך זמן את הפעילות הפוליטית והמדינית כפי שהתחייבתי במקור". למרות זאת, הוא הוסיף כי ימליץ לחבריו לנסות ולגשר על הפערים בין הליכוד והעבודה ולכונן ממשלת אחדות.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully