וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערביי ישראל: לא קיבלנו תשובות לשאלות המהותיות

1.9.2003 / 15:40

ועדת המעקב: דו"ח אור נגרר לשיקולים פוליטיים; המשטרה: נמשיך ללוות את אנשינו; פרס: מקווה לשיקום היחסים עם המגזר הערבי

פרסום מסקנות ועדת אור עורר תגובות חריפות במגזר הערבי, במערכת הפוליטית ובמשטרה. נציגי המגזר הערבי כינסו בצהריים מסיבת עיתונאים בה מסרו תגובתם על מסקנות הוועדה. יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, שאוקי חטיב, אמר כי הוא דוחה "כל ניסיון להאשים את ההנהגה הערבית באחריות להרג. לדבריו, "איננו מוכנים לקבל כל ניסיון לקשור אותנו למעשיי ההרג. צר לנו שהוועדה נגררה לשיקולים פוליטיים".

חטיב ציין כי אינו מתעלם מהחלקים החיוביים בדו"ח, אולם טען כי הוועדה לא סיפקה תשובות לשאלות המהותיות. "הוועדה היתה חייבת להגיע לחקר האמת ולציין מי האנשים שביצעו את הירי. אנו לא מחפשים נקמה, זו לא דרכנו, אבל התייחסות רצינית לסוגיית ההרג מחייבת העמדה לדין של כל אלה שביצעו הירי. צר לנו שהוועדה לא נותנת תשובות לכך". לדברי חטיב, ועדת המעקב תדון בהמשך צעדיה כדי להביא "לחקר האמת".

פרקליטו של גיא רייף:הוא שעיר לעזאזל

מן המשטרה נמסר כי מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, קיבל לידיו את דו"ח ועדת אור והוא מקיים כעת דיון בנושא בלשכתו. בתום הדיון, ב-15:30, יקיים אהרונישקי תדרוך לעיתונאים במטה הארצי של המשטרה בירושלים.

המפכ"ל הנחה את הצוות הבכיר שמינה, בראשות קצין חינוך ראשי, תנ"צ יצחק צור, ללמוד את הדו"ח ביסודיות ולהגיש לו את המשמעויות העולות מן המסקנות. מן המשטרה נמסר כי אהרונישקי וסגל הפיקוד הבכיר ימשיכו ללוות את אנשי המשטרה בעבר ובהווה ש"פעלו בשליחות המדינה בסיטואציה קשה" ו"אשר הוועדה המליצה המלצות אישיות לגביהם".

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את רפ"ק גיא רייף הגיב על המלצת הוועדה לשחררו מתפקידו. בראיון לערוץ 2 אמר הפרקליטו כי רייף שימש "שעיר לעזאזל של ועדת אור". לדבריו, הוא ידרוש פתיחת חקירת המחלקה לחקירות שוטרים שתבדוק את אירועי מהומות אוקטובר. הפרקליט הוסיף כי חקירת האירועים שביצעה הוועדה היתה "רשלנית".

עורך הדין משה שטיין, שמייצג את תנ"צ משה ולדמן, התייחס בגלי צה"ל להמלצה לשחרר את מרשו מתפקידו. לדבריו, "המסקנות חמורות ומפתיעות, ואינן עולות בקנה אחד עם הדברים שהוכחנו לוועדה".
עו"ד שטיין הוסיף כי "אם אכן יוחלט לשחררו מהשירות זו תהיה אבידה קשה למערכת". ולדמן משמש היום כמפקד מרחב החוף, ובתקופת העימותים כיהן כמפקד מרחב העמקים.

אלי ישי רומז: הדו"ח מפלה בין אשכנזים למזרחיים

מלשכת ראש הממשלה, אריאל שרון, נמסר כי מזכיר הממשלה, ישראל מימון, קיבל את דו"ח ועדת אור והעביר אותו לעיונו של שרון ואף הפיץ עותקים ממנו בקרב השרים. מהלשכה נמסר לגלי צה"ל כי הדו"ח יילמד ויובא לדיון בממשלה בהקדם.

ח"כ אלי ישי (ש"ס) רמז כי דו"ח ועדת אור מפלה בין אשכנזים למזרחים. לדבריו, "מדוע נמנע קידומו של השר לביטחון פנים, ואילו נגד ברק אין מסקנה? זו חזרה של 50 שנה אחורה". יו"ר מפלגת העבודה, שמעון פרס, הביע כאב על "המסקנות הקשות של ועדת אור" והביע תקווה כי מפלגתו תצליח לשקם את יחסיה עם המגזר הערבי.

השר גדעון עזרא (ליכוד) אמר לערוץ 1 כי "כל ההרוגים היו במקומות בהם היתה סכנת חיים ליהודים". לדבריו, "איני בטוח שהייתי מתנהג בצורה שונה". ח"כ צבי הנדל (האיחוד הלאומי) מסר כי הוא מתבייש במסקנות הדו"ח. לדבריו, במקום להעניק צל"ש לאנשי המשטרה הוועדה העבירה עליה ביקורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully