וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 אלף עיראקים אבלים צועדים לנג'אף

31.8.2003 / 13:31

מסע המאמינים צפוי להימשך יומיים. נושאים שלטים בהם נכתב: הנקמה תהיה קשה וכואבת. המשטרה העיראקית עצרה 19 חשודים בקשר לפיגוע

למעלה מ-300 אלף עיראקים אבלים החלו לצעוד היום לכיוון העיר נג'אף, בה אירע ביום שישי פיצוץ מכונית התופת שהביא למותם של למעלה מ-120 בני אדם ולפציעתם של למעלה מ-200. הצועדים נושאים עימם ארון קבורה סמלי לזכרו של המנהיג השיעי שנרצח בפיגוע, האייטוללה מוחמד באקר אל-חכים, יושב ראש "המועצה המהפכנית האיסלאמית העיראקית".

הצועדים הניחו על הארון זרי פרחים ואת תמונתו של מנהיגם הנערץ, שהיה ממתנגדיו הבולטים של הנשיא המודח, סדאם חוסיין. האבלים נושאים עימם שלטים רבים, בהם נכתב: "נקמתנו תהיה קשה וכואבת". בסוכנות הידיעות איי.פי דווח כי מסעם של המאמינים צפוי להימשך כיומיים במהלכם יצעדו לאורך 170 קילומטר.

כתבת "הארץ", אורלי הלפרן, ושירות "הארץ" מוסיפים:

משטרת עיראק עצרה 19 חשודים בחשד למעורבות בפיגוע בנג'אף. בין העצורים שני עיראקים החשודים בתמיכה במשטרו של סדאם חוסיין, ושני סעודים החשודים בהשתייכות לארגון אל קאעדה שבראשות אוסאמה בן לאדן. גורם בכיר במשטרת עיראק מסר, כי נערך חיפוש אחר שלושה פעילים נוספים ששייכים לחוליה שביצעה את הפיגוע. בקול ישראל דווח הבוקר כי שישה מן החשודים, על פי משטרת עיראק, הם פלסטינים.

מושל העיר נג'אף דיווח כי המחבלים העמיסו על שני כלי הרכב 700 ק"ג חומר נפץ וכי הפעלת המטען נעשתה מרחוק בעזרת ציוד מיוחד. מבדיקת המשטרה, המתואמת עם צבא ארה"ב, עולה כי חומרי הנפץ והציוד דומים לחומרים שהתגלו בפיגוע ליד מטה האו"ם בבגדד לפני כשבועיים. החשד לקשר בין שני הפיגועים גדול.

כוונת הפיגוע היא, ככל הנראה, ליצור אנדרלמוסיה בעיראק, שתמנע מארה"ב לנהל שם משטר תקין ולא תאפשר למועצת השלטון הזמנית לנהל את ענייני המדינה. ארה"ב מאשימה את ערב הסעודית בכך שהיא מתירה לגורמים עוינים להסתנן לעיראק דרך המדבר הגובל בין המדינות, אולם בריאד דוחים את הטענות על הסף.

"מוסלמים לא יכולים לבצע פיגוע כזה - רק היהודים"

עם הריגתו של אל-חכים מעמיק חוסר הוודאות בנוגע לעתידה של עיראק. פרשנים אמריקאים סבורים שהריגתו של אל-חכים מהווה מכה למדיניות ארה"ב בעיראק, שכן הוא היה מהמתונים שבשיעים ותמך בהפסקת הפיגועים נגד מטרות אמריקאיות ובריטיות. הוא והארגון שעמד בראשו תמכו בכינונה של מועצת ממונה שארה"ב יזמה את הקמתה. אחיו, עבד אל-עזיז אל-חכים, משמש נציג הארגון במועצה והוא עתיד להחליפו בראשות המועצה המהפכנית.

מפגינים שיעים שהתגודדו באתר הפיגוע אמרו: "מוסלמים לא יכולים לבצע פיגוע כזה, אלא רק היהודים. ישראל וארה"ב אשמות בפיגוע". דוברים שיעים ואחרים הטילו על ארה"ב את האחריות לפיגוע, משום שסירבה לאפשר הקמת כוח שיעי מיוחד שישמור על אנשי דת ועל המקומות הקדושים לשיעים. ארה"ב נמנעה בעבר מהכנסת כוחותיה לנג'אף לאחר בקשה מפורשת לכבד את קדושת המקום, ועל כן בזמן הפיגוע לא שהו בעיר חיילים אמריקאים או בריטים. אתמול סייעו חבלנים אמריקאים בנטרול מכונית תופת נוספת שהתגלתה בנג'אף, כך מסרה רשת אל-ג'זירה.

ברחבי עיראק התקיימו תהלוכות אבל ומחאה על הפיגוע, במיוחד באזורים שיעיים. אלפי שיעים עושים את דרכם לנג'אף כדי להשתתף בהלוויות ההרוגים. הלווייתו של אל-חכים אמורה להתקיים מחרתיים. גינויים לפיגוע נשמעו מצד גורמים שיעיים וסוניים בעיראק. ראש המועצה הממונה, אבראהים אל-ג'עפרי, הכריז על שלושה ימי אבל. גם המנהיג השיעי מוקתדא א-סדר, יריבו של אל-חכים, גינה את הפיגוע ודחה את ההאשמות על מעורבות תומכיו באלימות בעיראק. באיראן הוכרזו שלושה ימי אבל. המנהיג הרוחני של איראן, עלי חמנאי, אמר כי הפיגוע משרת אינטרסים ציוניים ואמריקאיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully