וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: בנק דיסקונט הפר חובת נאמנות ללקוח כשהאריך ערבויות ללא הסכמתו

3.3.2001 / 18:53

ההחלטה, שניתנה בתחילת פברואר, היא בתביעתם של חברת אדמנור ומנהלה, יעקב אמסלם, שניהלו חשבון בסניף הראשי של בנק דיסקונט בירושלים

הארץ
ltpgt
lt/bgtבן-ציון ציטריןltbgt
בית משפט השלום בתל אביב קבע בפסק דין כי בנק דיסקונט הפר חובת נאמנות כלפי לקוח עסקי, בשל הארכה אוטומטית של ערבויות ללא אישור הלקוח; ההחלטה, שניתנה בתחילת פברואר, היא בתביעתם של חברת אדמנור ומנהלה, יעקב אמסלם, שניהלו חשבון בסניף הראשי של בנק דיסקונט בירושלים.
lt/pgt

ltpgt
ב-1995 התקשרה אדמנור בהסכמים עם חברת אתרים לפיתוח אתרי תיירות בתל אביב, להפעלת חניון ומסעדה בחוף צ'רלס קלור בתל אביב. במסגרת הסכמים אלה המציאה אדמנור לאתרים שתי ערבויות אוטונומיות; האחת על סך 70,040 שקל והשנייה על סך 263,250 שקל. תוקף הערבויות פג כעבור שנה, אך בנק דיסקונט האריך את תוקפן רטרואקטיווית ועל דעת עצמו לשנה נוספת, בלא מתן הודעה מוקדמת לתובעים.
lt/pgt

ltpgt
על פי המוסכם בכתבי הערבויות, אתרים היתה רשאית לגבות את הסכומים המגיעים לה, עד לתקרת הסכומים הנקובים בהם, מבלי שחברת אדמנור תוכל להתנגד לגבייה. בשל סכסוך שנתגלע בין אדמנור לאתרים, דרשה אתרים את מימוש הערבויות. למרות פנייתה של אדמנור בבקשה למתן צו מניעה בנושא, מימש בנק דיסקונט את הערבויות.
lt/pgt

ltpgt
בתביעה שהגישו החברה ומנהלה, באמצעות עו"ד דוד דרעי ממשרד עוה"ד אברהם ברדוגו ושות', נטען כי הבנק התרשל כלפי החברה בכך שקיבל את דרישתה של אתרים לתשלום סכומי הערבות, במקום לדחותה ומבלי להודיע על כך לאדמנור מבעוד מועד.
lt/pgt

ltpgt
עו"ד דרעי טען כי הבנק חב ללקוחו חובת נאמנות, בנוסף לחובה המוטלת עליו במסגרת היחסים החוזיים עמו. לטענתו, הארכת תוקפן של הערבויות ללא קבלת הסכמתם של התובעים, מהווה הפרה של החובה לנהוג בתום לב והפרה של חובת הנאמנות מצד הבנק כלפי לקוחותיו. לטענתו, "מדובר בהתנהגות הגובלת אף ברשלנות כלפי התובעים, שכן הבנק מימש את כתבי הערבות, למרות שתוקפם הוארך ללא הסכמת או ידיעת התובעים".
lt/pgt

ltpgt
הבנק טען, באמצעות עו"ד עודד רקובר, כי למרות שלא חתמו פיסית על המסמכים, נתנו התובעים את הסכמתם להארכת תוקפן של הערבויות עד ליוני 1997. לדבריו, הארכת תוקפן של הערבויות נעשתה על פי דרישת אתרים, ואילמלא נענתה הדרישה היה על הבנק לפרוע מיידית את הערבויות. לכן לא היתה לאדמנור ברירה אלא להסכים להארכת תוקפן של הערבויות.
lt/pgt

ltpgt
שופטת בית משפט השלום, ד"ר דפנה אבניאלי, דחתה את גרסת הבנק ואף מצאה בה סתירות. היא חייבה את בנק דיסקונט לשלם לאדמנור את סכום הערבויות ששולם לחברת אתרים מחשבונה, בסך כ-391 אלף שקל בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשת התביעה ב-1996, וכן הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 20 אלף שקל (תא 068641/96).
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully