וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגלל שרון, בגלל המפלגה"

3.3.2001 / 18:53

אהוד ברק הודיע אמש כי החליט למלא אחר החלטתו המקורית ולפרוש מהחיים הפוליטים; במכתב קשה האשים את ראשי מפלגתו בהתבהמות; הערכות סותרות על הסיכויים לכניסת העבודה לממשלת האחדות

ראש הממשלה, אהוד ברק, החליט אמש לפרוש סופית מפעילות פוליטית ולא לכהן בממשלתו העתידית של אריאל שרון כשר הביטחון. ברק שלח מכתב לשרון, ממנו עולה כי שינה את החלטתו בנוגע להצטרפותו לממשלה בשל משבר אמון בינו לבין שרון "ומטעמים נוספים הקשורים במפלגת העבודה עצמה".

"הסכמתי לבקשתך להתמנות לשר הביטחון נבעה מתוך יחס כבוד למקור ומתוך אחריות אישית ואחריות לאומית ותוך הכרה וידיעה מראש של המחיר האישי והציבורי הכרוך בהיענות כזו", כתב ברק. "לא ביקשתי לעצמי דבר – אך הנחתי כי תנהג בהיענות זו בכבוד הדדי כראוי". אולם לדבריו של ברק, בימים האחרונים הצביעו הכותרות בעיתונים על תפיסת יחסי העבודה בממשלה מבחינתו של ראש הממשלה העתידי "כיחסי 'קבלת פקודות'". ראש הממשלה היוצא ציין גם את המעורבות של שרון ואנשיו ב"בחישה" הפנימית במפלגת העבודה ככזו שהאיצה את החלטתו. בנוסף, כתב ברק, הכרזותיו החד משמעיות של שרון על כוונתו למנות את חברי הכנסת גנדי וליברמן לשרים בממשלתו טירפדה גם היא את הצטרפותו לממשלת שרון.

"מכל הסיבות הללו", כתב ברק, "החלטתי שלא להצטרף לממשלת האחדות בתפקיד שר הביטחון או בתפקיד אחר ובכוונתי אכן לעזוב למשך זמן את הפעילות הפוליטית והמדינית – כפי שהתחייבתי במקור". למרות זאת, הוא הוסיף כי ימליץ לחבריו לנסות ולגשר על הפערים בין הליכוד והעבודה ולכונן ממשלת אחדות.

רמון: זו ההוכחה שדין שילטון יחיד להיפסק

במכתב ששלח למזכ"ל המפלגה, רענן כהן, תקף ברק בכירים במפלגת העבודה, בלי לכנות אותם בשמם, וכינה את מעשיהם "התבהמות התהליך הפוליטי". "בימים האחרונים נוצר במפלגה מצב בלתי נסבל. מספר אנשים בתוכנו מנסים לקדם - לא דיון דמוקרטי ישר ופשוט, אלא התקפות אישיות מופרכות וחסרות תקדים, והתבהמות התהליך הפוליטי באופן המבזה את יוזמיו ופוגע קשות בדמותה של "העבודה" ושל העשייה הפוליטית בכלל", הוא כתב. ברק ציין כי נפגע אישית ממעשיהם.

היום נודע כי ככל הנראה אחד הגורמים העיקריים לפרישתו של ברק היתה הפגישה שנערכה בינו לבין מקורביו ביום ראשון. בפגישה, בה נכחו בין היתר השרים בנימין בן אליעזר, דליה איציק, מתן וילנאי ואברהם שוחט, הוא שמע דברים קשים ביותר. השר בן אליעזר אמר לו: "אתה מרסק אותנו לחלוטין. אם תהיה שר ביטחון הימין יקבור אותך".

בשלב זה הודיע מזכ"ל העבודה, רענן כהן, כי מעתה ועד לפריימריס במפלגה הוא יכהן כיו"ר הסיעה.

התגובות הראשונות במערכת הפוליטית משבחות את מעשהו של ברק. יו"ר הכנסת, אברהם בורג, אמר כי ראש הממשלה "הפגין יושר ציבורי". יו"ר מרצ, יוסי שריד, אמר כי "ברק קיבל החלטה נכונה והוא ראוי להערכה". השר חיים רמון, יריבו המושבע של ברק בשבועות האחרונים, אמר כי מוסר ההשכל מהפרשיה הזו הוא ש"דין שילטון יחיד להיפסק". "חבל שהדבר האחרון שברק משאיר אחריו זה מכתב נאצה מביש ולא מכובד. זהו מכתב של עסקן ברמה נמוכה. ברק עצמו כבר חשב שהוא צריך להתפטר, אין אדם שהוא לא פגע בו", אמר רמון.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully