וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון מתכוון להגדיל הגירעון בתקציב 2001 ב-3.6 מיליארד שקל

3.3.2001 / 18:53

מייעד הכספים "לתשתיות פיסיות ואנושיות - בעיקר לחינוך"

הארץ
ltpgt
lt/bgtמאת מוטי בסוקltbgt

הגירעון בתקציב 2001 יהיה גדול ב-0.75% מהגירעון שקבעה ממשלת ברק - גידול של 3.6 מיליארד שקל; כך עולה מדברים שאמר אתמול ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון, בפגישה בביתו בחוות השקמים, עם אנשי עסקים ובכירים במשק. שרון אמר כי הכספים הללו יופנו לתשתיות פיסיות ואנושיות, בעיקר בתחום החינוך.
lt/pgt

ltpgt
בפגישה שקיים שרון אתמול, השנייה שקיים עם אנשי המגזר העסקי מאז שנבחר לראשות הממשלה, הוא דיבר על כמה מהצעדים הכלכליים שבדעתו לקדם מיד עם כניסתו לתפקיד, כראש הקבינט הכלכלי-חברתי.
lt/pgt

ltpgt
בין השאר הזכיר שרון את הפרטת החברות הממשלתיות, הקטנת מעורבות הממשלה במשק למינימום, ויצירת תחרות בענפי המשק השונים. לדבריו, בדעתו לתת עדיפות לתחום ההיי-טק, כדי למנוע בריחת מוחות. הדבר ייעשה על ידי הורדת נטל המס והאחדת תקנות.
lt/pgt

ltpgt
בעניין הגירעון בתקציב אמר שרון כי "הגירעון ב-2000 היה נמוך מהמתוכנן. ב-2001 יש כוונה לחזור ליעדי הגירעון של 2000, ולהשקיע את העודפים בתשתיות פיסיות ובתשתיות אנושיות, בעיקר בתחום החינוך, וכן בתחומי המחקר והפיתוח".
lt/pgt

ltpgt
הגירעון בתקציב 2000 היה 2.5 אחוזי תוצר. הגירעון המתכונן בתקציב 2001, כפי שאושר בממשלה בספטמבר 2000, הוא 1.75 אחוזי תוצר - 8.4 מיליארד שקל. הגדלת הגירעון ל-2.5 אחוזי תוצר, משמעותה הגדלת הגירעון ב-3.6 מיליארד שקל - ל-12 מיליארד שקל.
lt/pgt

ltpgt
הראשון שהציע להגדיל את הגירעון בתקציב היה המועמד לתפקיד שר האוצר, סילבן שלום. בפגישה שקיים שלשום שרון עם נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' יעקב פרנקל, המליץ פרנקל לשרון שלא להעלות את יעד הגירעון. לדבריו, השווקים הבינלאומיים לא יאהבו צעד כזה.
lt/pgt

ltpgt
כרגע לא ברור מה תהיה רמת ההתנגדות של נגיד בנק ישראל, דוד קליין, להגדלת הגירעון. שרון לא נפגש עד כה עם הנגיד. ידוע כי צמרת האוצר מתנגדת לכל העלאה ביעד הגירעון. בנוסף, לא ברור אם שרון מתכוון לעמוד ביעד הגירעון המתוכנן של הממשלה ל-1.25%, 2003 תוצר - יעד מאסטריכט, או לדחות את התאריך למועד בלתי ידוע. דחייה עשויה לעורר אופוזיציה חזקה, בעיקר מצד בנק ישראל, אך גם מצד צמרת האוצר.
lt/pgt

ltpgt
עם זאת, ההערכה בקרב מקורביו של שרון ויועציו הכלכליים, בהם משה ליאון ושמואל סלבין, היא כי העלאת יעד הגירעון ל-2.5% - עם הבטחה להוריד את הגירעון בשנים הבאות - תתקבל בהבנה על ידי חברות הדירוג העולמיות והשווקים הפיננסיים. זאת, בעיקר בהתחשב במצבה הביטחוני המיוחד של ישראל וההאטה בכלכלה העולמית. מה עוד שגירעון של 2.5% אינו נחשב לגבוה במושגי הכלכלות המפותחות בעולם. אירלנד, לדוגמה, דחתה לאחרונה לחצים של האיחוד המוניטרי האירופי להפחית את הגירעון בתקציבה ב-2001, הגבוה מ-2.5%, והשווקים לא הענישו אותה.
lt/pgt

ltpgt
גם ממשלת ברק, עם כניסתה לתפקיד באמצע 99', החליטה להעלות את יעד הגירעון. אז עברה ההחלטה כמעט בשתיקה מצד בנק ישראל, שבראשו עמד פרנקל, והשווקים הבינלאומיים.
lt/pgt

ltpgt
בפגישה שנערכה אתמול אמר שרון כי יפעל לקיומו של יום לימודים ארוך, העלאת ההכשרה המקצועית של המורים - בד בבד עם שיפורים בתנאי העסקתם. לדבריו, "השקעה בחינוך ציוני-ערכי ובחינוך מדעי-טכנולוגי היא האמצעי ליצירת לכידות חברתית שתבטיח את חוסנה ויציבותה של מדינת ישראל".
lt/pgt

ltpgt
שרון קרא לבכירי הקהילה העסקית להפעיל את השפעתם כדי שתקום ממשלת אחדות לאומית. הוא אמר כי לאחדות חשיבות ראשונה במעלה בקידום המהלכים המדיניים, אבל גם ביצירת יציבות במשק וחיזוק מעמדה הכלכלי והבינלאומי של ישראל. לדעתו, ממשלת אחדות תשפר את דירוגה של ישראל בשוקי ההון הבינלאומיים.
lt/pgt

ltpgt
בין המשתתפים בפגישה אתמול היו שלמה נחמה, ניר ברקת, גליה מאור, עמירם סיוון, אריה מינטקביץ, יצחק קאול, דליה לב, רמי אונגר, יונתן קולבר, עידן עופר, אורי דורי, דוד פדרמן, דב לאוטמן, מוטי זיסר, יאיר המבורגר, שלום זינגר, דן פרופר, גד סומך, עזרא הראל, שמואל פרנקל, עמי סגיס, דני דנקנר, חמי פרס, עידן עופר, אריה זייף, דוד קוליץ וסטף ורטהיימר.
lt/pgt

ltpgt
מוטי זיסר טען כי הביורוקרטיה והסחבת במשרדי הממשלה הן בבחינת מכשלה קשה למשק. חמי פרס, בנו של השר שמעון פרס, הציע לשרון לקיים שיחת ועידה עם בכירים בשוק ההון האמריקאי, כדי לשפר את מעמדה הבינלאומי של ישראל בשווקים הפיננסיים ובעולם ההיי-טק.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully