וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלפוניקה השאירה את כולם מאחור

3.3.2001 / 18:53

חובות חברות הטלקום: פי 10 מתקציב מדינת ישראל

יהודה שויצר
ltpgt
השבוע הוכרזה חברת הטלקום הספרדית טלפוניקה כספקית התקשורת הגדולה באירופה מבחינת שווי שוק. החברה, שפיגרה מאחור בפערים עצומים אחר הגדולות ביבשת, בהן דויטשה טלקום ופראנס טלקום, הצליחה באמצעות השקעות נבונות והימנעות מסיכונים מיותרים - לעבור את מתחרותיה ולהעפיל למקום הראשון.
lt/pgt

ltpgt
הצלחתה המסחררת של טלפוניקה היא פועל יוצא של כישלון החברות האחרות. במצב רגיל של השוק, החברה לא היתה מצליחה להתבלט מעל למתחרותיה. אך בעת שחברות אחרות מוכרות נכסים בקצב מסחרר על מנת לכסות חובות, ונמנעות מהשקעות חדשות עקב קשיים פיננסים, טלפוניקה המשיכה את עסקיה כרגיל - אולי זה לא הרבה, אך יש בעובדה זו בלבד בכדי להפוך את החברה לבולטת במיוחד.
lt/pgt

ltpgt
את העפלתה של החברה למקום הראשון, ניתן גם לייחס להשקעות החכמות בהן בחרה. כשכל חברות הטלקום הגדולות באירופה נאבקו זו בזו בתחרות העזה בשוק הסלולר האירופי הרווי מלכתחילה, החלטה אסטרטגית של טלפוניקה לפנות גם לשוק בדרום אמריקה, חיזקה את מעמדה כחברת טלקום מובילה.
lt/pgt

ltpgt
החברה כבשה בסערה את השוק הלטיני, בעל סיכויי הצמיחה הגבוהים והפכה במהרה לחברת הסלולר הגדולה ביבשת דרום אמריקה. החלטה זו העלתה את שווי השוק של החברה ולראשונה בתולדותיה, האפילה על פראנס טלקום ודויטשה טלקום עם שווי שוק של 75.3 מיליארד דולר. כתוצאה מנתוני הצמיחה הגבוהים של החברה מנייתה עלתה ב-9% מתחילת שנת 2001 בעוד יתר מניות הטלקום המשיכו לדשדש.
lt/pgt

ltpgt
חברות הטלפון האירופיות לוו בשנה שעברה 350 מיליארד דולר כדי לממן את רכישת רשיונות ה-G3. רק לשם המחשה, סכום זה הוא שווה ערך לתקציב שנתי של 10 מדינות בגודל קטן עד בינוני. דוגמה טובה לכך היא בריטיש טלקום, שהוציאה 78 מיליארד דולר על מכרזים, וכפי שהודה מנכ"ל בריטיש טלקום: "הוצאנו 14 מיליארד דולר מיותרים במכרזי הדור השלישי של הסלולר באירופה".
lt/pgt

ltpgt
טלפוניקה ניגשה למכרז עם חוב של 30 מיליארד יורו בסוף 2000, מחצית מחובן של דויטשה טלקום ופראנס טלקום.
ltbrgt
lt/bgtטובעים במספריםltbgt
אחרי שגל הכמיהה למניות הטכנולוגיה ובראשן מניות הטלקום נרגע, נאלצות החברות להתמודד עם המציאות המרה של חובות עצומים המסכנים את קיומן. לא מעט חברות סוחבות עמן חובות, שהאמירו לכדי שני שלישים משווי השוק שלהן והן מתקשות להתאושש. בהיעדר אפיק אחר להגדלת הכנסותיהן חשבו החברות לפנות להנפקה כאפיק לגיוס הון, אך גם שוק זה "לא מספק את הסחורה", והחברות נאלצות לתור אחר אפיקים חדשים.
lt/pgt

ltpgt
וודאפון, חברת הסלולר הגדולה בעולם מבחינת מספר מנויים, נסחרת כעת במחיר שפל של שנתיים. הירידה האחרונה בערך המניה, נזקפת לקושי של החברה למכור את חברת הטלקום האיטלקית אינפוסטראדה לענקית האנרגיה והחשמל האיטלקית אנל. מכירה זו היתה אמורה לשלשל לכיסי וודאפון כ-10 מיליארד דולר, החברה השקועה בחובות עד צוואר - זקוקה להכנסה זו כאוויר לנשימה.
lt/pgt

ltpgt
דויטשה טלקום, חברת הטלפוניה והתקשורת הגדולה בגרמניה, צללה לשפל של שנתיים לנוכח האמרת חובותיה. חובות החברה שהסתכמו ב-56 מיליארד יורו (51.6 מיליארד דולר) בסוף שנת 2000 ממשיכים לתפוח, בעיקר עקב הרכישות של רשיונות סלולריים ביבשת. מניית החברה ירדה ב-13% רק בשבוע שעבר.
lt/pgt

ltpgt
השבוע הודיעה החברה כי בכוונתה למכור נכסים בשווי של 19 מיליארד יורו על מנת לצמצם במעט את החוב הגואה. החברה נקטה בצעד זה, לאחר שהוזהרה כי דירוג האשראי שלה יקוצץ שוב אם לא תעשה צעד משמעותי לקיזוז החוב.
lt/pgt

ltpgt
פראנס טלקום, ענקית התקשורת הצרפתית, חטפה בשבוע שעבר מהלומה לא קטנה לנוכח ניסיון ההנפקה הלא כל כך מוצלח של חטיבת הסלולר אורנג'. החברה, שבדומה למתחרותיה שקועה אף היא בחובות עצומים, קיוותה להנפיק את חברת הסלולר לפי שווי של 150 מיליארד דולר אך נאלצה להסתפק בשווי שוק ריאלי יותר של 45 מיליארד דולר. החברה גייסה בהנפקה סכום צנוע יחסית של 6 מיליארד דולר. מניית החברה צללה ב-18% בשבוע שעבר בלבד.
lt/pgt

ltpgt
גם פראנס טלקום יכולה לזקוף את חובותיה לחובת ההוצאות שנבעו מרכישות הענק שלה. החברה רכשה את אורנג' ב-37 מיליארד דולר, וכן השקיעה 2.4 מיליארד דולר ברכישת ספקית האינטרנט הבריטית פריסרב. מעבר לסכומים הללו הוציאה החברה סכומי עתק על רשיונות הסלולר ביבשת אירופה.
lt/pgt

ltpgt
בבריטיש טלקום, מונופול הטלפוניה הבריטי לשעבר, הביטו בחשש על כישלון הנפקת אורנג', והחליטו השבוע על שינוי אסטרטגיה לעתיד. החברה, שתיכננה לגייס כסף דרך הנפקת חטיבת הסלולר שלה, החליטה היום סופית כי את גיוס ההון היא תעשה דרך ספין אוף. החברה התכוונה לגייס דרך הנפקת 25% ממניות חברת הסלולר כ-6 מיליארד דולר.
lt/pgt

ltpgt
חובות החברה תפחו ל-27.5 מיליארד דולר בסוף שנת 2000, ויגיעו לדברי החברה ל-45 מיליארד דולר עד סוף מארס, בשל רכישת ויאג אינטרקום בגרמניה. תשלומי ריבית על חובות עלו ל-BT סך 490 מיליון דולר ברבעון - גידול של 240% לעומת הרבעון המקביל.
ltbrgt
lt/bgtהזהירות משתלמתltbgt
בתוכנית של CNBC הסוקרת את מצב הכלכלה האירופית סיכם את הנושא אנליסט New Star Asset, ריצארד לואיס, שציין כי הוא לא היה קונה כעת מניות טלקום אירופיות מאחר שהוא לא רואה כיצד הן בכלל יכולות להתחיל ולשלם את חובותיהן. "טוב, חוץ מטלפוניקה ואיטליה טלקום, שלא השתוללו ופיזרו כספים על רכישת מכרזים לדור השלישי".
lt/pgt

ltpgt
באשר לחברות הטלקום, העריך האנליסט כי טלקום איטליה מובילה, חטיבת הסלולר של החברה האיטלקית, נחשבת "לעסקה טובה", מאחר שלא היה לה כסף להתמודד במכרזי הסלולר היקרים.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully