וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח אסון הקולומביה: נאס"א יכלה להציל את האסטרונאוטים

סוכנויות הידיעות

27.8.2003 / 0:05

לדברי מחברי הדו"ח אפשר היה להציל את האסטרונאוטים על ידי שליחת המעבורת אטלנטיס לחלל; עוד מהדו"ח בנאס"א: קיימת תרבות של התעלמות מתקלות ע"י "מנהיגות לא יעילה"

דו"ח הוועדה לבדיקת התרסקות המעבורת "קולומביה", קובע כי נאס"א יכולה היתה להציל את שבעת האסטרונאוטים, ובהם אל"מ אילן רמון. בקול ישראל דווח, כי חברי הוועדה קבעו שנאס"א יכולה היתה לשלוח את המעבורת "אטלנטיס" למשימת חילוץ האסטרונאוטים.

האסון התרחש בשל תרבות ניהול בעייתית בסוכנות החלל, קובעים מחברי הדו"ח. מעל הכל היתה זו "מנהיגות לא יעילה, שכשלה ביישום ההסכם לעשות כל מה שביכולתה כדי להבטיח את בטיחות הצוות". למרות הדברים, הדו"ח לא כולל המלצות למסקנות אישיות.

על פי הדו"ח, פעילות נאס"א מוכתבת על ידי לוחות זמנים צפופים, "רעב" לגיוס תקציבים, וללא תכנית בטיחות מספיקה. לטענת הדו"ח, הכולל 27 המלצות ו-248 עמודים, נאס"א שיפרה את נהלי הבטיחות שלה רק במעט מאז אסון התרסקות המעבורת צ'לנג'ר ב-1986, שגם בו נהרגו שבעה אסטרונאוטים.

צוות החקירה פרס את ההיסטוריה הארגונית של נאס"א בעשרות
השנים האחרונות, וטען כי בנאס"א כבר היו תקלות דומות בהמראות בעבר, אך מנהלי הסוכנות התרגלו להתעלם מבעיות העלולות לגרום לאסון. "משמעות הדפוסים החוזרים האלה היא שאופני ההתנהגות הטבועים במערכת הארגונית של נאס"א נמשכו 20 שנה, ותרמו רבות לשתי התאונות", נכתב בדו"ח.

מחברי הדו"ח טוענים כי בנאס"א לא העריכו נכונה את הנזק שנגרם למעבורת מניתוק קצף הבידוד בעת השיגור, וכי לא היו מספיק מצלמות לתיעוד מדויק יותר של השיגור והאירוע - תיעוד שהיה יכול אולי להציל את חיי האסטרונאוטים. הגישה של "החלקת" תקלות, תרמה גם להעדר עניין בהשגת תצלומים של הקולומביה באמצעות לוויני ריגול, שעשויים היו לאבחן את גודל הנזק למעבורת.

עוד מציין הדו"ח, כי בנאס"א קיים מחסור בכוח אדם ובתקציבים, וכי הציוד הקיים בסוכנות מיושן מדי בחלקו. הוועדה המליצה להקים בנאס"א צוות בטיחות עצמאי, שקיומו יהווה תנאי להמשך טיסות החלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully