וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: יומנו של חייל משנות ה-40 מחולל סערה

רויטרס

26.8.2003 / 0:02

החייל מתאר כיצד חיילים גרמנים אנסו, רצחו ובזזו אזרחים רוסים במלחמת העולם השנייה. היומן מאתגר את הטרנד החדש במדינה הקובע כי גם הגרמנים היו קורבנות

יומן אישי עמוס רגשות אשם של חייל גרמני ממלחמת העולם השניה, מאתגר את הטרנד החדש בקרב היסטוריונים, המנסים לצייר גם את הגרמנים כקורבנות המלחמה. ווילי פטר ריס, לוחם בחיל הרגלים של צבא הרייך השלישי נלחם בחזית המזרחית נגד הצבא הרוסי ונהרג ב-1944 כשהוא בן 23. ביומן שהשאיר תיאר כיצד חיילים גרמנים רצחו אסירי מלחמה, אנסו, זרקו נשים בהיריון וילדים מביתם וגנבו אוכל.

המגזין הגרמני "סטרן" פרסם קטעים מתוך היומן של ריס שהפך גם לספר, "זר בפני עצמי" לקראת יציאתו לאור בסוף החודש. "לא היתה לנו שום רגישות לסבלם של אחרים", כתב ריס. "התרברבנו על הדברים שכבשנו או השגנו או כיצד אקדח טעון מצליח להפחיד אישה חסרת הגנה".

ריס, בחור ממושקף וקטן ממדים, נהג לחבר שירים והיה להוט אחר ספרות ואומנות. את יומנו הוא הדפיס במכונת כתיבה במהלך חופשתו האחרונה ב-1944. אימו שמרה את היומן במשך כמה עשורים ולאחר מותה הוא עבר לידיה של בת דודתו שחיפשה מו"ל שיפרסם אותו.

"הוא תיאר את הניוון שלו עצמו וזה מה שמשך אותנו לעבודתו", אמר קלאוס קרלסברג, דובר חברת ההוצאה לאור הגרמנית אולסטיין היין ליסט. "אני חושב שהיומן שובר את מעגל השתיקה בין הדורות. כמעט לכל אחד יש קרוב משפחה שהיה חייל בתקופה ההיא, והחיילים לא אוהבים לדבר על מה שהיה".

ריס, בנו של חשב מס, היה פקיד בנק בן 20 בעיר המערבית דויזנברג כאשר נקרא לחזית בפברואר 1941. ביושר ברוטלי הוא מתאר את הפלישה של מדינתו לברית המועצות לשעבר, במלחמה שמוגדרת כאיומה והעקובה מדם בהיסטוריה. "זה לא היה קרב יותר אלא רק רצח. בזמן כה קצר הספקנו לראות את חברינו שנעלמו גזורים לחתיכות או סובלים ממומים. גם אנחנו נלחמנו בברוטליות".

בנוסף לכך, יומנו תיאר כיצד מכונת המלחמה הגרמנית השחיתה את נפשם של אזרחים רגילים. כמו כן הוא שופך אור על התעלומה כיצד עם שוחר תרבות הלך בעיניים עצומות אחר היטלר למלחמה של הרס וכיבוש.

שנא את הנאצים ופחד מעונש מוות

חשיבותו של היומן היא בכך שהוא מנוגד למגמה שפשתה בגרמניה בשנתיים האחרונות להסתכל על הגרמנים שחיו באותה התקופה כקורבנות שסבלו מהפצצות של בעלות הברית ומגירוש המוני מאזורים במזרח אירופה. ההיסטוריון, האנס אולריך וולר, מאוניברסיטת ביילפלד אומר ש"אסור לשכוח שגרמניה היא זו שהחלה במלחמה טוטאלית ושהבריטים והאמריקאים הגיבו למתקפת הבליץ הגרמנית". לדבריו, "עלינו למנוע את עיוות ההיסטוריה".

הגרמנים נטו במשך שנים רבות לראות את יחידות האס.אס של היטלר כאחראיות לרצח המוני של יהודים, רוסים, אזרחים ואסירים. אך בתחילת שנות ה-90 תערוכה שנויה במחלוקת הציגה תמונות ועדויות שהראו אחרת.

ריס שנא את הנאצים והיה לו הסבר אחד לצייתנותו: "לא רצינו בזאת (במלחמה). אך העדפנו להיכנע לגורל הקרב מאשר למוות לא בדרך לא ידועה באמצעות בתי המשפט הנאציים".

ב-1944 נעלם ריס ליד העיר וויטסבסק בביילורוס במהלך מתקפת הנגד של הצבא האדום. 25 שנים לאחר מכן הודיע הצבא האדום לאימו כי ככל הנראה נהרג בקרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully