וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודל המנצח של חברות הטכנולוגיה - רווחי מימון

3.3.2001 / 18:53

עמי גינזבורג, הארץ
ltpgt
2000 היתה שנה טובה מאוד בעבור חברת רדוור. החברה המפתחת מערכות לוויסות העומס על שרתי אינטרנט וקווי תקשורת, סיימה את 2000 עם צמיחה מרשימה בהכנסות, ואף עם רווח נקי נאה.
lt/pgt

ltpgt
רדוור דיווחה כי הכנסותיה צמחו ב-2000 ב-171% ל-38.4 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 14.1 מיליון דולר ב-99'. שלא כמו חברות טכנולוגיה אחרות שהסתבכו בהפסדים כבדים, רדוור ידעה גם להציג רווח נאה. החברה סיימה את 2000 עם רווח של 6 מיליון דולר, גבוה מכפי שחזו לה האנליסטים.
lt/pgt

ltpgt
לרדוור יש צמיחה ורווח אמנם, וזה יפה. אלא שהרווח הנאה שהיא השיגה לא נבע מהפעילות השוטפת שלה. למעשה, הרווח הושג כמעט כולו מהכנסות מימון גבוהות של 7.4 מיליון דולר שנוצרו לרדוור בזכות קופת מזומנים דשנה בהיקף של 120 מיליון דולר. הפעילות הרגילה של רדוור הניבה ב-2000 דווקא הפסד תפעולי של מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
הר הדולרים של רדוור נולד משתי הנפקות גדולות שביצעה החברה, אחת בסוף 99' והשנייה בתחילת 2000. למזלה, הגיעה רדוור לבשלות עסקית בדיוק בשעה שבה חלון ההנפקות של נאסד"ק היה פתוח לרווחה.
lt/pgt

ltpgt
רדוור לא הבטיחה לאף אחד שהיא תהיה מיקרוסופט שנייה. מנהלי רדוור טרחו להסביר לאנליסטים ולמשקיעים שהחברה לא מתכננת להרוויח הרבה ברבעונים הראשונים שלאחר ההנפקה. "קודם נצמח ונגדל, ורק אחר כך נתחיל להרוויח", הסבירו שם.
lt/pgt

ltpgt
על פי התחזיות, רדוור צפויה לדווח ב-2001 על רווח של 49 סנט למניה. מכיוון שרווחי המימון מייצגים לה רווח של כ-26 סנט למניה, הרי שמחצית מהעבודה שתצטרך החברה לעשות בעצם כבר בוצעה.
lt/pgt

ltpgt
רדוור אינה הישראלית היחידה שרווחיה הגיעו ב-2000 מתשלומי ריבית על המזומנים. הטבלה בעמוד זה מלמדת כי בקטגוריה זו נכללות חלק גדול מהחברות שגייסו הון בשנתיים האחרונות, שהיו הטובות בהיסטוריה של שוק ההנפקות בוול סטריט.
lt/pgt

ltpgt
דוגמה נוספת לתרומה הדרמטית שהיתה לשוק ההנפקות על רווחי החברות ניתן למצוא אצל חברת צורן, יצרנית שבבי דחיסה ופריסה של קבצי מדיה דיגיטליים. צורן הגיעה לשוק ההנפקות בסוף 99' בתוך שהיא נישאת על גל ההתרחבות המהירה בשוק המצלמות הדיגיטליות ומכשירי ה-DVD. החברה ניצלה את הגיאות הזו לגיוס של כ-140 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
לאורך מרבית 2000 נהנתה עדיין צורן מצמיחה חזקה, אך לקראת סוף השנה החלו הכנסותיה לדעוך. ובכל זאת, מבט בתוצאות הכספיות שלה מלמד על גידול נאה של 30% בהכנסות ל-79.7 מיליון דולר, וקפיצה של 68% ברווח הנקי - מ-6.6 מיליון דולר ב-99' ל-11.2 מיליון דולר ב-2000. גידול ברווח הנקי - אבל לא ממכירות של שבבים. לרווח הנקי של צורן אחראיות בעיקר הכנסות מימון של 9.2 מיליון דולר שהיו לה ב-2000. ברווח התפעולי של צורן נרשמה דווקא נסיגה מ-6.2 מיליון דולר ב-99' ל-3.9 מיליון דולר ב-2000.
lt/pgt

ltpgt
הנסיגה ברווחיות של צורן נבעה בעיקר מעלייה חדה בהוצאות השיווק והפיתוח. ייתכן אמנם שההשקעה הזו תשתלם לחברה בעתיד. ואולם, אחרי שבשנה כל כך טובה החברה התקשתה להגדיל את הרווח שלה, קשה לראות כיצד היא תעשה זאת נוכח התנאים הפחות נוחים שבהם תיתקל ברבעונים הקרובים.
lt/pgt

ltpgt
עוד דוגמה למשקלם של רווחי המימון ניתן למצוא בחברת פנדטק, המתמחה בתוכנות לסליקה אלקטרונית בין בנקים. אצל פנדטק הימים היפים התרחשו בתחילת 99'. באותו זמן נהנתה החברה מתדמית של חברה צעירה וחדשנית, שמתכננת לכבוש מעמד מוביל בשוק המתהווה של הבנקאות האלקטרונית (E-Banking) .
lt/pgt

ltpgt
השילוב של חברת תוכנה צומחת עם מנועי צמיחה מוטי אינטרנט, איפשרו לפנדטק לגייס לפני כשנתיים לא פחות מ-100 מיליון דולר בהנפקת מניות שנייה. הגיוס בוצע לפי מחיר מניה של 35 דולר, שמאז התקשתה המניה לחזור אליו.
lt/pgt

ltpgt
שני רבעונים לאחר אותה ההנפקה, נקלעה פנדטק למשבר זמני עקב מעצירת השקעות במערכת הבנקאית לרגל ההיערכות לקראת באג 2000. הדבר גרם לנפילה חדה בתוצאותיה של פנדטק ולהידרדרות במחיר המניה. בסיכומו של דבר סיימה פאנדטק את 99' בהפסד תפעולי של 5.4 מיליון דולר. הכנסות המימון בהיקף של 3.7 מיליון דולר סייעו לה להקטין את ההפסד ל-1.7 מיליון דולר בלבד.
lt/pgt

ltpgt
ב-2000 חזרה פנדטק והתאוששה, ואפילו חזרה למסלול הרווחיות. ואולם, ברבעון הרביעי היא שבה והודיעה על האטה נוספת בהכנסות, כשהפעם היא תולה את האשם בהאטה הניכרת בשוק ה-IT (טכנולוגיות המידע). האטה זו גרמה לחברה לסיים את 2000 עם הפסד תפעולי של 3.1 מיליון דולר. ההפסד התפעולי הפך לרווח נקי של 2.4 מיליון דולר, בזכות הכנסות מימון גבוהות בסך של 5.5 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
בניגוד לרושם שנוצר בגלל הנפילה של המניה, 2000 לא היתה שנה רעה לפנדטק. החברה רשמה בה גידול של 50% בהכנסות ל-47 מיליון דולר, והשקיעה כסף רב בייצוב מעמדה כספקית פתרונות לבנקים הגדולים ביותר בעולם.
lt/pgt

ltpgt
החברה אף דיווחה כי זכתה באחרונה בחוזה גדול בבנק מוביל, וכי היא ממוצבת בצורה נכונה לזכייה בחוזים גדולים נוספים. כל אלו לא היו מושגים, אולי בלא השקעה גדולה במו"פ ובשיווק, שפגעו ברווח הנקי.
lt/pgt

ltpgt
הכל נכון, ובכל זאת קשה להתעלם מהעובדה שבמהלך השנתיים האחרונות פנדטק לא הצליחה לייצר רווח של ממש. אולי זה יקרה בעתיד הקרוב, אבל הניסיון של שלוש השנים האחרונות מלמד שאצל פאנדטק מותר לפקפק בכך.
lt/pgt

ltpgt
חברה נוספת שידעה לנצל את וול סטריט בדיוק ברגע הנכון היא מג'יק, יצרנית כלי תוכנה המאפשרים לפתח יישומים שונים במערכות מחשב מרכזיות. מג'יק נישאה בתחילת 2000 על גל חברות הלינוקס שהצית את דימיונם של משקיעים רבים בוול סטריט. החברה ניצלה זאת לגיוס ענק של 100 מיליון דולר. גיוס ההון הגדול היה הסיבה העיקרית לכך שמג'יק הצליחה לסיים את 2000 עם רווח נקי קטן של פחות ממיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
חברה נוספת שידעה לנצל את הבורסה בזמן היא אמ-סיסטמס, שגייסה במארס 2000 כמעט 200 מיליון דולר. לאם-סיס

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully