וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ההסתה ברשות מעולם לא פסקה

25.8.2003 / 0:02

בפסגת עקבה הבטיח אבו מאזן לפעול נגד ההסתה לאלימות ולשנאה; מכון ממר"י: למרות השיפור במצב, בחודשיים וחצי שחלפו מאז נמשכו גילוייה בעיתוני הרשות, בקייטנות ובמסגדים

בנאומו בפסגת עקבה לפני כחודשיים וחצי, הצהיר ראש הממשלה הפלסטיני, אבו מאזן, שהרשות הפלסטינית תפעל נגד ההסתה בכלי התקשורת והמסגדים. "נפעל נגד ההסתה לאלימות ולשנאה יהיו אשר יהיו צורותיה, ואמצעיה", אמר. "ננקוט צעדים בכדי להבטיח שלא תפורסם שום הסתה מטעם המוסדות הפלסטיניים". בפגישה בין שר ההסברה הפלסטיני, נביל עמרו, ושר החוץ הישראלי, סילבן שלום, הוחלט להקים שתי ועדות משותפות שיבחנו את ההסתה הפלסטינית והישראלית בתקשורת ובתכניות הלימוד.

מאז אותה פגישה, ננקטו ברשות הפלסטינית מספר צעדים להפסקת האלימות וההסתה באמצעי התקשורת ובמסגדים: הרשות שלחה לכלי התקשורת הפלסטיניים צווים להפסקת ההסתה; הופק קליפ בו ילדים שרים שיר לשלום בערבית, אנגלית, צרפתית ועברית; דרשני המסגדים קיבלו הוראות שלא להסית; בעזה, נערך מבצע "עזה נקיה ויפה" בו הוסרו כתובות גרפיטי מקירות בעיר; אבו מאזן והשר לביטחון פנים, מוחמד דחלאן, קראו להפסקת האלימות ואף איימו במעצרים; תנועת הפת"ח וראשי הביטחון המסכל בבית לחם ובעזה אמרו כי ירדפו כל מי שיפר את ההודנה; ונערכו מחנות קיץ לילדים ברוח של עידוד השלום.

אולם דו"ח מכון ממר"י, החוקר את התקשורת בעולם הערבי, מגלה כי במקביל לפעולות נגד ההסתה, נמשכו מאז פסגת עקבה גם גילויי הסתה על ידי גופים ומוסדות השייכים לרשות הפלסטינית או נתונים לפיקוחה.

"היהודים הם הנתעבים ביותר מבין הברואים"

לטענת המכון, ההאדרה של השאהידים נמשכת בכל הערוצים. הטלוויזיה הפלסטינית שידרה כמה פעמים לאחר פסגת עקבה וידאו קליפ, בו נראות בתולות גן העדן - הגמול לו זוכה השאהיד. לפני חודש שודר וידאו קליפ אחר לזכרה של המחבלת המתאבדת ופא אידריס ובו נאמר: "אחותי ופאא, הו תחיית הגאווה.... את בחרת את השהאדה, ובמותך הענקת חיים לכוח הרצון...".

הדו"ח מספר עוד, כי בשבוע שעבר שידרה הטלוויזיה הפלסטינית את דרשתו של השיח' אבארהים מודיריס בעזה: "...ברכות לכם... אנשי ירושלים המקריבים שאהידים כדי לשמור על זהותו של מסגד אל-אקצא המבורך... אנו מברכים את כל מי שדמו ניגר על פני האדמה הטובה והטהורה הזו... שימו לב, הוי עבדי אללה, היהודים הם הנתעבים ביותר מבין הברואים על פני האדמה...".

גם לאחר הפיגוע בקו 14 בירושלים בתחילת יוני, שהתבצע לאחר פסגת עקבה אך לפני תחילת ההודנה, נמשכה ההסתה בתקשורת הפלסטינית. בשלושת יומוני הרשות הפלסטינית, "אל-חיאת אל-ג'דידה", "אל-איאם" ו"אל-קודס" התפרסמו מודעות אבל על המחבל המתאבד, עבד אלמעטי מחמד צאלח שבאנה אל-תמימי, שרצח 16 בני אדם. ב"אל-חיאת אל-ג'דידה" וב"אל-איאם" התפרסמה המודעה: "'מבין המאמינים יש אנשים שהיו כנים בברית שכרתו עם אללה".

"חתונת השאהיד עם 72 שחורות העין"

דוגמא נוספת להסתה פורסמה לפני כחודש וחצי ביומון "אל-קודס", בדמות שירו של המשורר הפלסטיני לטפי זע'לול: "מולך, הוי מולדת":

"...לכבודך [מולדת], אנו שותים את [כוס] המוות
מה מתוקה היא הכוס
מה מתוק המשקה
עם כל שאהיד שנוסף, אנו מתקרבים אלייך".

על פי דו"ח ממר"י, במהלך הפסקת האש המשיכו עיתוני הרשות לפרסם קריקטורות אנטישמיות, אנטי ישראליות ואנטי אמריקאיות. בין הקריקטוריסטים, בולטת אומיה ג'וחא, אלמנתו של ראמי סעד שהיה פעיל בזרוע הצבאית של תנועת החמאס.

דרך אחרת להעברת מסרים לוחמניים, היתה במחנות הקיץ שנערכו ברשות בחודשיים האחרונים. כמה מחנות נשאו את שמותיהן של המחבלות המתאבדות, ופאא' אדריס ואיאת אל-אח'רס. מחנות אחרים נשאו גם הם שמות של פעילי טרור שביצעו פיגועי התאבדות או חוסלו על ידי צה"ל. באחת הקייטנות במחוז חברון ערכו הילדים טקס סיום במהלכו הציגו הצגה בשם "חתונתו של השאהיד", שתיארה את חתונת השאהיד בגן העדן עם "72 שחורות העין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully