וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת אור: הדיונים מתמקדים באירועים האלימים באום אל פאחם

3.3.2001 / 18:53

הוועדה הממלכתית לבדיקת אירועי אוקטובר בקרב ערביי ישראל החלה אתמול את דיוניה; ארבעה שוטרים העידו על נסיבות מותו של ראמי ר'רה, כולם הודו כי לא השתמשו באמצעים מרתיעים

בדיוניה היום מתמקדת ועדת החקירה בארועים האלימים באום אל פאחם בתחילת חודש אוקטובר. בפני הועדה הופיעו תושבי אום אל פאחם, שעמדו סמוך לאחמד ג'אבארין, בעת שנורה ונהרג בהפגנה האלימה בעיר. העדים טענו, כי ג'אבארין לא עמד בסמוך למוקד ההתפרעויות בעת שנורה.

אתמול החל שלב שמיעת העדויות במסגרת חקירת הוועדה הממלכתית. הוועדה, בראשות השופט תיאודור אור, בודקת את נסיבות הריגתם של 13 ערביי ישראל בצפון הארץ ובירושלים.

ביומה הראשון של הוועדה נסבו הדיונים סביב נסיבות מותו של ראמי ר'רה בכפר ג'ת, ביום הראשון למהומות. בנושא זה העידו ארבעה שוטרים ושלושה תושבים ערבים.

עדותו של השוטר אברהם בר עמדה בסתירה לעדויות שלושת השוטרים האחרים. בר העיד כי שני שוטרים קיבלו הוראה ממפקד הכוח להתקדם לעבר המפגינים ולפגוע לפחות באחד מהמפגינים בכדורי גומי, על מנת להרתיעם. הוא סיפר כי אחד השוטרים, מורשד ראשד, ירה לכיוון אזרחים שעמדו במרחק 15 מטרים ממנו, למרות שידוע כי ירי ממרחק 30 מטרים עשוי להיות קטלני. "הגענו לג'ת בשעות הצהריים. הכניסה לצומת היתה סגורה לחלוטין. ראינו צמיגים בוערים, המפקד שלח אותנו לפגוע במי שסיכן אותנו, בכדורי גומי כמובן. זו היתה פעולה יזומה להרחיק אותם, הם זרקו עלינו אבנים, חשנו מאויימים ולכן ירינו".

השוטרים האחרים העידו לעומת זאת כי לא היתה הוראה לירות לעבר המפגינים אלא רק לתפוס לפחות אחד מהם, לצורך הרתעה. ראשד, שלפי החשד ירה בר'רה, טען כי ירה ממרחק של כ-80 מטרים, טווח שאינו יעיל לירי כדורי גומי.

בהשפעת עדויות השוטרים ומאחר שלא היתה כל הפרדה בין העדים לבני המשפחות, כמה מבני משפחתו של ר'רה, התנפלו על מורשד ראשד. אנשי הביטחון ניסו להוציא את בני המשפחה מהאולם, ואמו של ר'רה התעלפה. הדיונים הופסקו לאחר אירוע זה וחודשו בצהריים.

מפקד מג"ב, ניצב יעקב גנות, מחה אמש "בשמי ובשם כל אנשי משמר הגבול, על תקיפת השוטרים הקשה במהלך מסירת העדויות בוועדת החקירה, וזאת עם כל ההבנה, הכאב והצער על כאבם של בני המשפחות". ניצב גנות הוסיף כי השוטרים נשלחו לבצע משימה וכל עוד שלא הורשעו במעשים בלתי חוקים, משמר הגבול יעשה הכל כדי לשמור על ביטחונם וכבודם, דבריו פורסמו בעיתון הארץ. גנות הוסיף כי בכוונתו למחות היום בפני הנהלת בתי המשפט על כך שלא דאגו להיערך מבעוד מועד ו"למנוע את ביזוי השוטרים".

במשטרה הודיעו אתמול כי יסייעו לכל שוטר שיופיע בפני הוועדה, דוברת המשטרה מסרה כי "במשטרה מביעים תמיכה בקצינים ובשוטרים, שיצאו לבצע משימות בשמה של משטרת ישראל, למען שמירת שלום הציבור ביטחונו ושמירה על הסדר הציבורי". הפיקוד יעמיד בפני כל השוטרים ייעוץ וסיוע משפטי הולם, ובכלל זה מתן סיוע כספי לקבלת ייעוץ משפטי חיצוני, אם מי מהעדים יוזהר כי הוא צפוי להיפגע עקב עדותו בוועדה.

דיוני הוועדה ימשכו למעלה מחצי שנה

כל השוטרים שהעידו אתמול הודו כי לא השתמשו אמצעים מרתיעים, כמו רימוני גז, או קריאות כרוז, לפני שהשתמשו בכדורי הגומי. עד כה נגבו 150 הודעות של עדים וכן נאסף חומר רב הכולל אלפי עמודי פרוטוקול. חברי הוועדה, ביניהם סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, ג'ארח סהל, ופרופ' שמעון שמיר, החלו כבר ללמוד את החומר לקראת הדיונים. בית המשפט העליון הקצה אולם מיוחד לדיוני הוועדה ולסיקור התקשורתי. שלא כמו דיוני ועדות חקירה ממלכתיות אחרות, לא הוגשה בקשה לשידור חי של דיוני הוועדה.

את עדויותיהם של ערביי ישראל, שיופיעו בפני הוועדה, מסרו חוקרי ארגון זכויות האדם "עדאלה". אולם בדיוני הוועדה יוכלו להופיע רק עדי הראייה עצמם. על פי ההערכה יימשכו דיוני הוועדה למעלה מחצי שנה. בוועדה מצפים כי פרסום הדיונים יגרום לאזרחים נוספים, שנכחו באירועים, למסור את עדותם.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully