וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשב הכללי נגד D&B:

3.3.2001 / 18:53

"הורדת הדירוג מבוססת על נתונים שגויים, חבל שלא נפגשו איתנו"

ליאור כגן
ltpgt
"דן אנד ברדסטריט העולמית הורידה את הדירוג של ישראל בשל אי הבהירות הפוליטית בחודשים האחרונים שמשפיעה על הכלכלה", כך פורסם אתמול באמצעי התקשורת. אולם, מי שציפה כי מסקנה זו תהיה תוצאה של עבודת מחקר מעמיקה של כלכלני החברה, צפוי להתאכזב קמעה מהדרך בה הגיעו הכלכלנים למסקנה זו.
lt/pgt

ltpgt
גם החשב הכללי ממשרד האוצר, ניר גלעד, התאכזב מהדרך בה נעשתה עבודת המחקר. גלעד שיגר היום מכתב למנכ"ל חברת דן אנד ברדסטריט ישראל, ראובן קובנט, ובו הגיב על הודעת החברה כי היא מורידה את דירוג ישראל בשל אי הבהירות הפוליטית בחודשים האחרונים. גלעד מבקש מקובנט להעביר את המכתב להנהלת דן אנד ברדסטריט העולמית, ולממונים על האנליסט שכתב את הדו"ח.
lt/pgt

ltpgt
במכתבו כותב ניר גלעד כי מ-1989 מגיעים לישראל בכל שנה, ולעתים אף יותר מכך, נציגי חברות הדירוג ונפגשים עם ראשי המשק הישראלי מכל המגזרים, עם חברי כנסת, פרשנים פוליטיים ומומחים מהאקדמיה בנושא כלכלה ויחסים בין לאומיים, כדי לקבל תמונת מצב מלאה על המשק הישראלי. "לא זכור לי", כותב גלעד, "שנציגי דן אנד ברדסטריט נפגשו כאן עם נציגי האוצר האמונים על דירוג האשראי ועל מדיניות התקציב של ישראל".
lt/pgt

ltpgt
גלעד טוען כי לאחר בדיקה של הודעת החברה נמצאו בה שגיאות רבות באשר לנתונים ולמספרים שאותם היא מצטטת, לצד אי דיוקים רבים המעידים על הבנה לקויה של מדיניות הממשלה ושל המשק הישראלי. גלעד אומר כי אינו זוכר פרסום כה מובלט על דירוג האשראי של ישראל בעבר. לדבריו, פרסום כה בולט בעיתוי הנוכחי מעורר תהיות לגבי כוונותיו.
ltbrgt
lt/bgtתל"ג ולא תמ"גltbgt
ממשרד האוצר נמסר כי מקריאת דו"ח הורדת הדרוג של דן אנד ברדסטריט עולים אי דיוקים רבים. ראשית, הדו"ח כולו מתייחס לתל"ג (תוצר לאומי גולמי) בעוד בעבודות מסוג זה נוהגים להשתמש בתמ"ג (תוצר מקומי גולמי). כלכלני דן אנד ברדסטריט כותבים: "תחזית הגידול בתמ"ג מוערכת ב-3% בלבד לעומת קצב גידול של 4.1% בחודש הקודם, ולעומת יעד צמיחה של 5.9% אותו קבעה הממשלה לשנת 2001" .
lt/pgt

ltpgt
"הממשלה אינה קובעת יעד צמיחה", אומרים במשרד האוצר, "ולהערכתנו הנתון של 5.9% מתייחס לצמיחה בשנת 2000 (תמ"ג), כפי שעלה מהאומדנים המוקדמים. בינתיים אומדנים אלו תוקנו, כך שהצמיחה עמדה בשנה זו על 6%. לממשלה אומנם יש תחזית צמיחה ל-2001, אך היא עמדה על 4.5%, ושונתה גם היא כלפי מטה".
lt/pgt

ltpgt
"האבטלה תעמוד על 8.2% בשנת 2001 ותגדל בשנה הבאה ל-8.3%" , כותבים כלכלני דן אנד ברדסטריט. "אנחנו מוכנים לחתום על נתון כזה, אך ברור שהוא מנותק מהמציאות", אומרים במשרד האוצר, בימים אלו כשהאבטלה עומדת על רמה גבוהה של 9%.
lt/pgt

ltpgt
קובנט אמר ל-TheMarker.com בתגובה למכתבו של החשב: "להבדיל מ-3 חברות הדירוג הגדולות, דן אנד ברדסטריט אינה עורכת דירוגי אג"ח של חברות או דירוגי אג"ח של מדינות. החברה כן עורכת, מזה שנים, דירוגי סיכון המצביעים על הסיכון בהתקשרות עסקית עם מדינה. החברה עורכת מדי חודש דירוג לכ-130 מדינות, על מנת לאפשר לאנשי עסקים בעולם לקבל תמונה על שינויים בסיכון ההתקשרות העסקי עם המדינה.
lt/pgt

ltpgt
"מאחר ששיטת העבודה שלנו שונה משל חברות הדירוג האחרות, גם שיטת איסוף החומר היא שונה. אנו אוספים את החומר ממקורות גלויים ורשמיים, ומאחר שמדובר בהרבה מדינות, אין ביכולתנו לדבר עם נציגי כל מדינה ומדינה.
ltbrgt
lt/bgtרגילים לקבל תגובות שליליות על הורדות דירוגltbgt
"כמו כן, דן אנד ברדסטריט הופתעה מאוד מכך שמשרד האוצר לא ידע על ביצוע הדירוג החודשי שלה. כמו כן, לפני מספר חודשים, טרם פרוץ האינתיפאדה, העלתה החברה את הדירוג של ישראל, וכנראה שזה מצא חן בעיני הגורמים באוצר שלא הגיבו על העלאת הדירוג".
lt/pgt

ltpgt
קובנט ציין, כי הדירוג נערך במרכז של דן אנד ברדסטריט העולמית, והחברה רגילה, שבכל פעם שהיא מורידה דירוג של מדינה, היא מקבלת תגובות שליליות מהגורמים באותה מדינה.
lt/pgt

ltpgt
קובנט אמר כי, להערכתו, החשב הכללי הסתמך במכתבו על נתונים שהוא קרא בעיתונות, והוא לא ראה את הדו"ח המלא. לגבי אי הדיוקים בדו"ח אמר קובנט: "אני צריך לדבר עם הנהלת החברה העולמית בקשר לנושא זה".
lt/pgt

ltpgt
יש לציין כי דן אנד ברדסטריט אינה נמנית על שלושת חברות דירוג האשראי הגדולות (P&S ,Fitch ומודי'ס), ומשום כך השפעת הורדת הדירוג על הבורסה והמסחר בשוק המט"ח היתה מזערית.
lt/pgt

ltpgt
חשיבות הדירוג של שלושת החברות הגדולות באה לידי ביטוי בתקופה בה פרצו המהומות בשטחים, אז השאירו רובן את הדירוג של ישראל ברמה גבוהה, אך הודעת P&S על שינוי הדירוג מחיובי ליציב השפיעה על החלטות המשקיעים הזרים שהעדיפו למכור מניות ולרכוש דולרים.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully