וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים שקולניק עשוי "למסמס" את "חוק דרעי"

3.3.2001 / 18:53

נשיא בית המשפט העליון קבע כי מעתה ואילך יש להתחשב גם באינטרס הציבורי או בשיקולי ההרתעה; משפטנים: בג"ץ העניק לוועדת השיחרורים את הכוח למנוע שיחרור מוקדם של אסירים

מאת לירון מרוז

בתוך החלטת בג"ץ היום בעניין שיחרורו של יורם שקולניק, שהרג לפני שמונה שנים מחבל כפות ליד ההתנחלות סוסיא, טמונה סוגיה עקרונית שעשויה להשפיע רבות על שיחרור מוקדם של אסירים. אמנם נשיא בית המשפט, אהרן ברק, קבע כי שקולניק ישוחרר לאלתר, אולם ציין כי מעתה ואילך יש להתחשב גם בשיקולים נוספים בשחרור מוקדם של אסירים. אם עד עתה התחשבו רק בהתנהגותו של האסיר בתקופת כליאתו, עתה, קובע ברק, יש להתחשב גם בשיקולים אחרים כגון אינטרס הציבור או שיקול הרתעה.

עו"ד אביגדור פלדמן טוען כי להחלטה עשויות להיות השלכות שונות על שחרור מוקדם של אסירים. "אם עד עתה השיקול היחידי בנוגע לשחרור מוקדם היה התנהגות טובה, הרי שעכשיו השיקול יהיה כללי יותר. יש לוועדה אפשרות לא לשחרר אסיר מסויים, גם אם התנהגותו היתה טובה".

משפטנים אמרו היום כי למעשה החלטת בג"ץ עשויה למסמס את "חוק דרעי", שכן בידי חברי ועדת השחרורים יינתן הכוח למנוע שחרור מוקדם של אסירים. פלדמן דווקא לא רואה בהחלטה פן דרמטי כל כך, אולם מציין כי הדבר תלוי בהחלט בצורה בה תפעיל הוועדה את הסמכות שניתנה לה היום. עם זאת, הוא אינו מוציא מכלל אפשרות שבמקרה של אריה דרעי, לדוגמה, יוחלט בסופו של דבר לא לשחררו מוקדם. לדבריו, ייתכן שהוועדה תמצא לנכון להשאיר את דרעי בכלא לכל אורך התקופה לה נדון, בשל אינטרס ציבורי או שיקול הרתעה כלשהו. "לפני פסק הדין אי אפשר היה להעלות על הדעת שדרעי לא ישוחרר מוקדם, עכשיו ניתן להעלות על הדעת שיוחלט שלא לשחרר אותו".

פלדמן מוסיף גם ביקורת אישית על החלטת בית המשפט. לדבריו, ראוי ששיקולי הוועדה יהיו קונקרטיים ולא כלליים, מכיוון שלמעשה זה עלול לפתוח פתח של התייחסות שונה לאסירים. "כשיש מרווח של שיקול דעת קשה לנחש ולדעת מראש מתי הוא יתווסף", הוא אומר.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully