וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפטר משה כרמל, אלוף פיקוד צפון הראשון

14.8.2003 / 20:34

הלך היום לעולמו בגיל 92; פיקד על שחרור חיפה במלחמת העמצאות, היה ח"כ ושר בממשלה; יובא למנוחות מחר בצהריים בקריית שאול

בשיבה טובה הלך היום לעולמו בגיל 92 אלוף במילואים, משה כרמל, שכיהן כאלוף פיקוד צפון הראשון של צה"ל. הלווייתו תתקיים מחר, יום שישי, בשעה 12:00, בבית העלמין האזרחי בקריית שאול, תל-אביב.

כרמל נולד בפולין שלוש שנים לפני מלחמת העולם הראשונה, ב- 1911, ועלה לישראל עם משפחתו ב-1924. הוא למד בבית הספר תחכמוני בנווה צדק, ולאחר שסיים את לימודיו הצטרף ליחידת הניידות של ארגון ההגנה בתל אביב בתחילת שנות השלושים.

בשנת 1939, כאשר כיהן כסגן מפקד קורס למפקדי מחלקות ביבנאל, נעצר על ידי הבריטים ונידון לעשר שנות מאסר בכלא עכו. מהכלא שלח מכתבים לחברתו, ויותר מאוחר הם התפרסמו בספר "מבין החומות מ"ג מכתבים". הספר נאסר להפצה על ידי הבריטים, אך היה בכל זאת פופולרי בין אלפי חברי ההגנה ותנועות הנוער.

עם צאתו מהכלא פיקד על קורסים רבים, ביניהם קורסים למארגני העליה וההעפלה, וקורס הקצינים של ההגנה. בין 1945 ל-1947 היה מפקד הגליל התיכון של ההגנה, ועם סיום התפקיד בשנת 1947, מונה לפקד על ההגנה בחיפה.

עם ראשית ההיערכות למלחמת העצמאות, הקים כרמל את חטיבת "לבנוני", שתחת פיקודו היתה אחראית על שחרור חיפה, ופריצת המצור על הגליל המערבי. עם פלישת צבאות ערב בשנת 1948 הוקמה חזית צפונית תחת פיקודו של כרמל, שמונה לאלוף. לאחר קרבות קשים בפיקודו שוחרר הגליל כולו עד תום המלחמה.

ממייסדי קרן ת"א לספרות ואמנות

בשנת 1950 פרש כרמל מצה"ל, ולמד היסטוריה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית. ב-1953 נשלח לפריס, לרכז את פעילות "דרור" ו"החלוץ הצעיר" באירופה ובצפון אפריקה. הוא ניצל את ההזדמנות בכדי להמשיך בלימודים במכון למדעי המדינה בפריז, ובמקביל אף שימש כתב היומון "למרחב" בפריס.

בשנת 1955 שב כרמל לארץ והצטרף לממשלה. הוא כיהן כשר התחבורה ארבע שנים, במהלכן הספיק להיות מעורב גם במגעים עם ממשלת צרפת לקראת מבצע קדש. ב-1959 נבחר לכנסת ומונה ליו"ר מועצת המנהלים של אל-על. באווירת עירוב התחומין של שנותיה הראשונות של המדינה לא היתה לחבר הכנסת הטרי בעיה להמשיך בפעילותו הענפה, והפעם כעורך "למרחב", בין השנים 1960-1965.

ב-1965 שב כרמל לכהן כשר התחבורה עד שנת 1969, וכשסיים את תפקידו המיניסטריאלי האחרון, המשיך לכהן כחבר כנסת פעיל עד שנת 1977. כרמל היה בין מייסדי קרן תל-אביב לספרות ואמנות, ועסק במהלך כל השנים בכתיבה פובליציסטית בנושאים מדיניים, חברתיים וביטחוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully