וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

IBM הופכת למעצמת שבבים על ידי השקעות בחברות סטארט אפ

3.3.2001 / 18:53

בשנה החולפת התמקדה החברה בהשקעות הון סיכון ובמפעלי ייצור שבבים

השקעות בחברות סטארט אפ בתחום השבבים הפכו את IBM בשנה האחרונה לאחת החברות הגדולות בתחום של ייצור שבבים לפי הזמנה (פאונדרי). בשבוע האחרון צירפה יצרנית המחשבים האמריקאית חברה נוספת לפורטפוליו ההשקעות שלה בתחום השבבים.

במהלך השנה החולפת השקיעה IBM בשש חברות סטארט אפ בתחום השבבים: Kymata, חברת EZChip, חברת Onex, מולטילינק, טריטון וטרנסמטה (TMTA), שהונפקה במהלך המחצית השנייה של השנה בנאסד"ק. להשקעות אלו צירפה IBM ביום שישי את סיירה מונוליתיקס (Sierra Monolithics) בה השקיעה 14.2 מיליון דולר בסיבוב גיוס ראשון. ברוב השקעותיה רכשה IBM נתח של 10%-5% מהסטארט אפ. בנוסף, בסוף 2000 הודיעה החברה על השקעה של 5 מיליארד דולר בבניית מפעלים לייצור שבבים.

ההשקעה של IBM בתחום השבבים בולטת לנוכח העובדה כי היא מיעטה להשקיע בחברות סטארט אפ אחרות, בניגוד לענקיות אחרות בתחום הטכנולוגיה. IBM אפילו לא הקימה קרן הון סיכון נפרדת להשקעות אלו.

החברה אומנם השקיעה באופן ישיר בכמה חברות סטארט אפ בשלוש השנים האחרונות, אולם עד השנה האחרונה לא היו השקעות אלו ממוקדות, מלבד ההשקעות בתחום לינוקס - ברד האט וטורבולינוקס - שאיפשרו לחברה להרחיב את תמיכתה במערכת ההפעלה הפופולרית במחשבי השרת שהיא מוכרת. עד כה השקיעה IBM בעקיפין בחברות סטארט אפ באמצעות השקעה בקרנות הון סיכון.

שילוב ידע ייחודי


הגיוון אליו שואפת יצרנית המחשבים נועד לפתור את בעיית הצמיחה הגוועת של ענף המחשבים האישיים. לחברה 3 מוקדי עסקים עיקריים: תוכנה, שירותים וטכנולוגיה. האחרון כולל את עסקי השבבים. מטרת ההשקעה בשבבים - לקבל את הזכויות לשימוש בטכנולוגיות ייחודיות של הסטארט אפים, לשלב את המומחיות של IBM בייצור עם הידע שמביאות החברות הקטנות.

ואכן, IBM הפכה לאחת מהפאונדריז - יצרניות שבבים לפי הזמנה - הגדולות בעולם, והיא מספקת שבבים ייחודיים לחברות כמו קומפאק, טרנסמטה ו-AMD. החברה גם בחרה להתמקד בתחום שבבי התקשורת והשבבים לשוקי ההתקנים הצומחים.

IBM נבדלת מפאונדריז טהורות כמו TSMC הטייוואנית בכך שהיא משלבת ידע ייחודי שלה ושל הנרכשות שלה, ולא עוסקת בייצור בלבד. היא אחת הבודדות בתחום שבעצם מספקת מימון ללקוחות פוטנציאליים שלה. סיירה מונוליתיקס, למשל, תנצל את סבב הגיוס כדי להפוך את עצמה ל-Fabless, ובדומה לחברות אחרות, לתכנן את השבבים ולהוציא את הייצור ל-IBM.

תוצאותיה של IBM ברבעון הרביעי של 2000 היו טובות מהצפוי, ולא רק בשורת הרווח. הכנסות החברה צמחו ביחידת המיקרואלקטרוניקה של IBM ב-34% לעומת הרבעון המקביל. עסקי השבבים צמחו ב-100%, וההכנסות מהם הסתכמו ב-3.5 מיליארד דולר.

ההשקעה הטרייה ביותר, סיירה מונוליתיקס, מפתחת יחד עם IBM שבבים לתקשורת אופטית מהירה, המבוססים על מעגלים סיליקון גרמניום (SiGe) בהם מתמחה IBM.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully