וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המצב הבטחוני: דן אנד ברדסטריט מורידה את הסיווג למשק הישראלי

3.3.2001 / 18:53

בחברה מציינים כי נמשכת מגמת ההאטה במשק הישראלי, אך סבורים כי למרות אי היציבות הפוליטית אין חשש לחוסנה הכלכלי של ישראל וליציבות המשק


אי הבהירות הפוליטית של החודשים האחרונים והמצב הבטחוני הקשה ממשיכים לפגוע בתדמית הכלכלית של המשק הישראלי, והפעם כלכלני דן אנד ברדסטריט הם שמורידים את הסיווג של ישראל. ישראל, שדורגה עד פברואר כ-DB2c - כלכלה בעלת רמת סיכון נמוכה ביותר, מדורגת כעת כ-DB2d הנחשבת למעט מסוכנת יותר.

בחברה לאספקת מידע עסקי מציינים כי אין מדובר בשינוי דרמטי, אך הוא חריג בהתחשב בכך שבמהלך 2000 נחשבה כלכלת ישראל לאחת המוצלחות והמשגשגות במזרח התיכון, כפי שפורסם בניתוחי D&B העולמית.

עם זאת, כלכלני D&B מעריכים כי למרות אי היציבות הפוליטית בה מצוי הממשל בישראל, אין חשש לחוסנה הכלכלי של ישראל, ומצבו של המשק ממשיך להיות יציב ובמגמות חיוביות. לאור זאת, ב-D&B מציבים את ישראל בין המדינות שמגמת הכלכלה שלהן בצמיחה מתמדת, עם מטבע חזק ויציב, שיעור אינפלציה נמוך, סיכוי לגידול בהשקעות ומדיניות מוניטרית נבונה.

הנתונים מופיעים בסקירה החודשית - international risk & payment review לפברואר 2001 של חברת D&B, הכוללת מידע כלכלי ואשראי מעודכן, על כל המדינות בעולם. המידע נערך ערב הבחירות בישראל ב-6 בפברואר, ולא לקח בחשבון את בחירתו הסופית של אריאל שרון לראשות הממשלה.

ההאטה במשק האמריקאי תביא לקיטון בהשקעות בהיי-טק הישראלי


מומחי D&B מציינים כי מגמת ההאטה שהחלה ברבעון האחרון של 2000 נמשכת גם ברבעון הראשון של 2001. תחזית הגידול בתל"ג מוערכת ב-3% בלבד, לעומת קצב גידול של 4.1% בחודש הקודם, ולעומת יעד צמיחה של 5.9% אותו קבעה הממשלה לשנת 2001. הדו"ח מציין את הפגיעה הקשה במגזרי החקלאות, התיירות והבניה. הוא מדגיש את השפעת ההאטה בארה"ב והחולשה הנוכחית בשוק הטכנולוגיה העולמי.

השפעת מצב הכלכלה האמריקאית תביא לפי D&B לקיטון בהשקעות בהיי-טק הישראלי ולקיטון ביצוא הישראלי, כאשר היצוא הישראלי לארה"ב מהווה כ-10% מהתל"ג.

בחברה צופים כי כתוצאה מהמשבר הקשה בתיירות והקיטון ביצוא, יגדל הגירעון ל-1.7% מהתל"ג. להערכת D&B, האינפלציה ב-2001 תגדל ותעמוד על 2.5% לעומת 0% אינפלציה ב-2001, ובמקביל צפוי כי בנק ישראל יוריד את הריבית מרמה של 8% ל-7%.

לא צופים שינויים במגמות המרכזיות במשק


דו"ח חודש פברואר 2001 של חברת D&B הבינלאומית המתייחס לשנת 2000 ולשנתיים הבאות קובע כי נגוזה האופיטמיות הרבה, שאיפיינה את תחילת כהונתם של דור המנהיגים הצעיר, נתניהו וברק, וכעת נתונה ישראל באי ודאות פוליטית, פנימית וחיצונית. לצד החיוב, אומרים כלכלני D&B כי בשל המדיניות הכלכלית הליברלית של המפלגות ישראל אחת והליכוד, לא צפויים שינויים במגמות המרכזיות במשק כמו הפרטה, השקעות, שכלול והעמקת הגבייה, יציבות המחירים וחשיבות הגדלת היצוא.

דוחו"ת המדינה של D&B נחשבים למקור מידע אמין במיוחד על מצבן הכלכלי פיננסי של מדינות רבות ברחבי תבל. הסקירות כוללות מידע פוליטי, כלכלי, חברתי ומשפטי, תקנות, מיסים, מכסים ותחזיות.

בדו"ח פברואר 2001 על ישראל, מציינים מומחי D&B את מוסר התשלומים הטוב של החברות הישראליות, הרוכשות סחורות ושירותים בחו"ל. בחודשים הקרובים גם לא צפוי שינוי מהותי במצב הנזילות של החברות הישראליות, הרוכשות בחו"ל. לחברות אלה, מציין הדו"ח, יש מוניטין טוב, כמי שעומדות במוסר תשלומים גבוה.

ישראל ירדה החודש מהמקום השלישי במזרח התיכון מבחינת מדדי הסיכון, למקום הרביעי, לראשונה מזה זמן רב. לפני ישראל, ברשימה של 14 מדינות המרחב, נמצאו באופן מסורתי רק שתי נסיכויות נפט עשירות במיוחד - איחוד האמירויות הערביות וכוויית. עתה דורגה גם קאטאר לפני ישראל. איחוד האמירויות הערביות מחזיקה במקום הראשון עם דירוג DB1d, ואילו כוויית במקום השני עם דירוג של DB2a, קאטאר עם דירוג DB2c ואילו ישראל בדירוג DB2d. את הרשימה סוגרת עיראק בדירוג אחרון.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully