וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: אי פעילות אבו מאזן איפשרה הפיגועים

13.8.2003 / 0:05

הערכה: ישראל לא תגיב בחריפות; אבו מאזן: נרדוף מי שיפר ההודנה, ישראל מסלימה המצב; הבית הלבן: על הרשות לפעול עכשיו נגד הטרור; פאוול: מפת הדרכים לא מתה

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר אמש כי חוסר פעילותו של ראש הממשלה הפלסטיני, אבו מאזן, בעניין פירוק ארגוני הטרור, הוא שאיפשר את ביצוע הפיגועים הבוקר. בפיגועים, בראש העין ובאריאל, נהרגו יחזקאל יקותיאל, בן 42 מראש העין, וארז הרשקוביץ, בן 18 מאלון מורה, ונפצעו 11 בני אדם.

בגלי צה"ל דווח כי שרון אמר עוד שאבו מאזן הפר את ההתחייבות המפורשת שנתן לישראל ולארה"ב לפעול נגד תשתיות הטרור.
לדברי ראש הממשלה, "כל עוד הרשות לא מנהלת מאבק אמיתי בטרור יהיה זה בלתי אפשרי להתקדם בתהליך. ישראל תמשיך להכות בטרור בכל מקום שהרשות לא עושה זאת". שרון נפגש אמש עם השליח האמריקאי, ויליאם ברנס. "הארץ" דיווח כי שרון דרש כי ארה"ב תלחץ על הרשות להילחם בטרור. ברנס ייפגש היום עם אבו מאזן.

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, הציג אתמול בפני חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כמה מקרים המעידים לדבריו על העדר מאמץ רציני של הרשות הפלסטינית למלחמה בטרור. לדבריו, "אין מעצרים, אין העמדה לדין ואין איום מצד הרשות על החמאס, הג'יהאד והפתח".

במערכת הביטחון יקיימו התייעצויות ביטחוניות בעקבות הפיגועים. לפי ההערכות, ישראל תחליט שלא להגיב בחריפות. בצה"ל צפו שגם בזמן ההודנה יימשכו פיגועים מפעם בפעם, ולכן גם פיגועים כמו אתמול לא יובילו לביטול ההסכמים, אלא לכל היותר להקפאת התכניות להעברת האחריות הביטחונית בערים הפלסטיניות. בעקבות הפיגועים הורה שרון להקפיא את שחרור 69 האסירים הפלסטינים שהיו אמורים להשתחרר אתמול.

ערפאת נמנע מגינוי הפיגוע באריאל

אבו מאזן, השוהה בקטאר, אמר בעקבות הפיגועים כי הרשות תגיב, תרדוף בכוח ותפרק מנשקו כל מי שיפר את ההודנה, בין אם מדובר בחמאס או בפתח. בערוץ 1 דווח כי אבו מאזן הוסיף שאם יחודשו הפיגועים יבינו הישראלים והאמריקאים שיו"ר הרשות, יאסר ערפאת, עומד מאחוריהם ויגרשו אותו. אבו מאזן גינה את הפיגועים, אולם אמר שהפלסטינים עדיין מחויבים להודנה ושישראל היא זו שמסלימה את המצב. הודעה שפורסמה מטעם לשכת ערפאת גינתה את הפיגוע בראש העין, אך נמנעה מלגנות את הפיגוע באריאל.

בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי האשימו את ישראל בהפרת הפסקת האש. אחד מבכירי החמאס בעזה, מחמוד א-זהאר, אמר כי ארגונו ימשיך בהודנה. לדבריו, "הפיגוע היום הוא תגובה להפרות שהפרה ישראל את ההסכם". בראיון לקול ישראל אמר א-זהאר, כי ההודנה תימשך רק אם ישראל תמלא את התחייבויותיה.

בוושינגטון העבירו אמש מסר ברור לרשות הפלסטינית בעקבות שני פיגועי ההתאבדות. "על הרשות הפלסטינית לפעול כעת לפירוק רשת הטרור שמוציאה לפועל פיגועים כאלה ולמנוע פיגועים עתידיים", הבהירה דוברת מטעם הבית הלבן, קלייר בוצ'ן. לדבריה, לישראל יש את הזכות להגן על עצמה אך עליה לקחת בחשבון "את תוצאות מעשיה".

מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, אמר אמש כי יישום מפת הדרכים לא "ירד מהמסלול" בעקבות הפיגועים. פאוול, שנאם בפני סטודנטים ישראלים וערבים בוושינגטון במסגרת סמינר של תנועת "זרעים של שלום", אמר כי ארה"ב תמשיך לקדם את התהליך בשיתוף ראשי הממשלה שרון ואבו מאזן והקוורטט. "לא נוכל לתת לתהליך לרדת מהמסלול. לא ניעצר בידי פצצות ובידי אלימות כזאת", ציין. גינויים לפיגועים נשמעו גם מצד מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, ומצד משרד החוץ הצרפתי, שקראו לצדדים לדבוק במפת הדרכים ולנהוג באיפוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully