וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון: החנינה לריץ' – בעקבות בקשת ישראל

3.3.2001 / 18:53

המיליארדר האמריקאי הבטיח לגייס 5 מיליארד דולר לפרוייקטים כלכליים ברשות; המעורבים בבקשת החנינה: פרס, ברק ובן עמי; החשד נגד קלינטון: חנן את ריץ' בתמורה לכספים שקיבל מאשתו

הולכת ומסתבכת פרשת החנינה שנתן נשיא ארה"ב הקודם, ביל קלינטון, למיליארדר מרק ריץ', כששמה של ישראל משורבב גם הוא לפרשה.

ריץ' הורשע בשנת 83' בסחר עם איראן ובהעלמת מס בסכום של 48 מיליון דולר. קלינטון העניק חנינה לריץ' בימים האחרונים לכהונתו. החשד שנבדק הוא כי החנינה ניתנה בתמורה לתרומות נכבדות שהעניקה אשתו של ריץ', דניס, למפלגה הדמוקרטית, מפלגתו של קלינטון.

קלינטון התייחס בסוף השבוע לחשדות הללו והכחיש כל קשר בין החנינה לתרומות. לעומת זאת הוא גילה כי הוא הושפע מלחצים שהפעילה עליו ישראל בעניין. בראיון לתוכניתו של העיתונאי הראלדו ריברה אמר קלינטון כי "ישראל השפיעה עלי עמוקות".

על פי הפירסומים, לישראל היה אינטרס בשחרורו של ריץ' לאחר שהלה הבטיח לגייס חמישה מיליארד דולר בעבור מימון פרוייקטים כלכליים ברשות. הישראלים ביקשו לאפשר לריץ' תנועה חופשית בין המדינות. בנוסף, פירסם הניו יורק טיימס כי לפי משפטנים המעורבים בתיק, כבר בשנות ה-80 היה ריץ' מעורב בנעשה באזור, כשגייס 400 אלף דולר עבור קרן שמימנה את הפיצויים למשפחות ההרוגים הישראלים מהתקפת חייל מצרי אחוז אמוק. כמו כן שמו נקשר גם לעסקאות נפט עם איראן, וישראל ראתה בו איש קשר פוטנציאלי בין ירושלים לטהראן.

בבקשות לחנינתו של ריץ' היו מעורבים, על פי הפירסומים, שמעון פרס בשנת 95', בהיותו שר החוץ, השגריר דאז איתמר רבינוביץ', וכן ראש הממשלה הנוכחי, אהוד ברק, ושר החוץ, שלמה בן עמי. השליח האמריקאי למזרח התיכון בתקופת קלינטון, דניס רוס, סיפר כי היה עד לבקשה של ברק מהנשיא האמריקאי לחון את ריץ' ואת ג'ונתן פולארד.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully