וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים: שיבוט בני אדם לא יעשה בזמן הקרוב

3.3.2001 / 18:53

הדברים נאמרו בעקבות הכרזתו של מדען אמריקאי על שיבוט בני אדם תוך 18 חודשים; עד כה שובטו תולעים, עכברים, ועדרי בקר; אולם אין בכך משום הבטחה להצלחת שיבוט בני אדם; אולי ההיפך

מאת מוטי גל

על אף הכרזתו של פנאיוטיס זאבוס, חוקר מאוניברסיטת קנטאקי שבארצות הברית, על כוונתו לשבט עוברי אדם ולהשתילם בתוך רחם אמהי בתוך 18 חודשים, הטכניקה לעשות זאת רחוקה מהמציאות.

מאז יצירתה של הכבשה המשובטת דולי, בשנת 1997, באמצעות החלפת גני כבשה בוגרת בביצית ריקה אשר התפתחה לכדי עובר, מדענים אחרים כבר הצליחו לשבט תולעים, עכברים, ועדרי בקר בשיטות דומות. אולם אחוז הכשלון היה עצום, והגיע לכדי 98 אחוזים.

בעקבות הכרזתו, הזהירו השבוע מומחים ואתיקנים כי לעיתים רבות הנסיונות הסתיימו בכשלון חרוץ בשל פגמים גנטיים כגון איברים מוגדלים וחריגים, לב חלש או מערכת חיסונית פגומה. קיימות שאלות נוספות בלתי פתורות, וביניהן כיצד למנוע את לידתו של תינוק מעוות.

פנאיוטיס זאבוס, אמר כי הוא ועמיתיו יפסיקו הריון אשר יהיה לא כשורה, באמצעות הפלה. אולם אתיקנים מזהירים כי חלק מהבעיות עלולות להתעורר רק בשנות ילדותו המאוחרת של הוולד, אז יהיה כבר מאוחר מידי.

עם זאת, אמר השבוע זאבוס כי קיים צורך אמיתי בטכנולוגיית שיבוט עוברי אדם, במיוחד עבור אלו אשר אינן יעולות להרות. "קיימת דרך אחראית לעשות כן" אמר, "אבל יהיה עלינו לעבוד באופן זהיר. אנו מודעים היטב לאחריות הכבדה הכרוכה בכך".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully