וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגדד: שני אזרחים נהרגו בהתקפה האמריקאית

3.3.2001 / 18:53

הנשיא חוסיין: הפעולה - הוכחה שארה"ב פועלת עם ישראל נגד מדינות ערב והפלסטינים; מוסקבה: אמריקה מתנהגת כמו השוטר של העולם; בוש: ארה"ב תגיב על נסיונות עיראק לייצר נשק ביולוגי

מאת מוטי גל

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, אומר היום כי ארצו מוכנה לשוב ולתקוף מטרות צבאיות בעיראק אם כוחותיו של סדאם חוסיין יאיימו על משחתות בריטיות במפרץ הפרסי.

לדבריו של בלייר ההתקפה אמש על מטרות סמוך לבירה בגדד, בן פעולות הגנה לגיטמיות. "מטוסים בריטיים ואמריקאיים תקפו אמש בסיסים עיראקיים מדרום לעיר כמהלך של הגנה על נושאות המטוסים ומטוסי בעלות הברית המפטרלים ברחבי המפרץ הפרסי", אמר בלייר. לדברי ראש הממשלה התקפות כאלו יכולות להימנע אם השליט העיראקי ימנע מלתקוף מטרות בריטיות ואמריקאיות באזור. "אם יימשיך סדאם חוסיין במהלכיו חסרי האחריות נבצע את הצעדים הנדרשים כדי למנוע ממנו לגרום להרס וכאב", ציין בלייר.

הטלוויזיה העיראקית דיווחה היום כי שני אזרחים נהרגו בהפצצה של מטוסי ארה"ב ובריטניה, על מתקני מכ"מ בגבולה הדרומי של בגדד אמש. נשיא עיראק, סדאם חוסיין, אמר כי הפעולה האמריקאית-בריטית היא הוכחה לכך שארצות הברית היא בעלת ברית של ישראל במאבק נגד מדינות ערב והפלסטינים. נשיא ארה"ב, המבקר במקסיקו, אמר כי מטרת ההתקפה היתה להגן על טייסי ארה"ב ובריטניה האוכפים את ההגבלות שהטיל האו"ם על עיראק. בוש הוסיף כי ארה"ב תגיב "תגובה הולמת", על כל ניסיון עיראקי לייצר נשק המוני.

רוסיה מביעה דאגה מההתקפה אמש. גורם צבאי בכיר במוסקבה גינה את ארה"ב, "המתנהגת כמו השוטר של העולם". מהקרמלין נמסר כי הנשיא, ולדימיר פוטין המסייר בסיביר, עודכן על ידי עוזריו לאחר ההתקפות. לא ידוע האם האמריקאים הודיעו לפוטין מראש על ההתקפה. סין הצטרפה היום למגנים. דובר משרד החוץ הסיני הביע את צערו על הרג שני האזרחים החפים מפשע, כדבריו, בהתקפה על בגדד. גם שר החוץ של נסיכות קטאר אמר כי יש להפסיק את ההפצצות. עיתוני עיראק איימו היום בתגובה חריפה על ההפצצות. העיתון הרשמי קאדיסיה איים, כי הפשע הפראי של הבריטים והאמריקנים לא יעבור ללא נקמה: "אנחנו נלמד את הממשל האמריקאי החדש ואת הישות הציונית שיעורים בג'יאהד" נכתב במאמר המערכת של העיתון. בריטניה לעומת זאת כינתה את ההפצצה - פעולה הומניטארית.

24 מטוסים אמריקאים ובריטים תקפו אמש את דרום עיראק. בסביבות השעה 19:40 נשמעו צפירות אזעקה בכל רחבי האזור. עדי ראייה דיווחו על פיצוצים ועל מטוסים קרב החגים באוויר. הטלוויזיה העירקית הפסיקה את שידוריה והודיעה על התקפה אווירית אמריקאית. הטילים האמריקאים כוונו לעבר בסיסי פיקוד ותחנות מכ"מ באזור.

עיראק מאיימת על בעלות הברית

הסיבה הרשמית להתקפה, לדברי נציגי הפנטגון, היא ריבוי המקרים בהם "ננעלו" המכ"מים העירקים על מטוסים בריטים ואמריקאים שטסו באזור האסור לטיסות עירקיות. פרשנים אומרים כי לא מדובר בהסלמה יוצאת דופן במדיניות העירקית אלא בהתקפה הנובעת מחילופי השלטון בארה"ב, וממדיניותו הקשוחה של בוש.

הטלוויזיה העירקית דיווחה על שני הרוגים והקרינה תמונות של ילדים פצועים. הצבא העירקי הגיב בירי טילים לעבר מטוסים. במסיבת עיתונאים שנערכה אמש בארה"ב הגדיר מפקד המבצע את ההתקפה כ"אכיפה שגרתית", והסביר כי התקיפות באו כתגובה לפעילות העירקים נגד המטוסים הבריטים והאמריקאים. "התדירות והתחכום התגברו עד למצב שהיווה איום על צוותי האוויר שלנו. הגענו למצב של אין ברירה".

בנוסף נמסר במסיבת העיתונאים כי כל המטרות שהופצצו, נבחרו בגלל היותן נפרדות באופן ברור מריכוזי אוכלוסיה וממטרות לא צבאיות. "התקיפה באה כתגובה לפרובוקציות תוקפניות מצדו של סאדם חוסיין בשבועות האחרונים".

ארה"ב עומדת על דרישתה להמשך טיסות הקואליציה באזורים שהוגדרו אסורים לטיסה בדרום עיראק. לדברי מקורות בפנטגון, מדובר בטיסות פיקוח שגרתיות. בין המטוסים שלקחו חלק בהפצצות: מטוסי אף-16 הנושאים מכשירי מכ"ם מתוחכמים, ומטוסי אף-18 שהמריאו מנושאת מטוסים העוגנת במפרץ הפרסי.

הפנטגון הודיע לאחר ההתקפה כי לא צפויות בקרוב התקפות נוספות על עיראק. עם זאת, מקורות אנונימיים בפנטגון איימו קודם לכן כי אם עיראק לא תשנה את מדיניותה תתקוף אותה ארה"ב בכוח רב יותר.

התקפה אמש על עיראק היתה הראשונה מאז ה-24 בפברואר 1994, אז תקפו מטוסי ארצות הברית מטרות בשולי בגדד, התקפה שהביאה למותם ופציעתם של מספר תושבים.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully