וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתולוגי

עופר אדרת

10.8.2003 / 10:09

עופר אדרת לא מצליח להבין את הקטע של הפתולוג הלאומי, פרופסור יהודה היס

מה באמת קורה שם, עמוק במרתפי המכון הפתולוגי באבו כביר? עושה רושם שטרם נמצא המתנדב האמיץ שיבדוק מקרוב את הממלכה הרקובה (תרתי משמע) הזאת. הגרסה המבעיתה – שמקורה בעדויות של עובדי המקום - מדברת על אברים ורקמות שנכרתים ומוצאים מגופות מרקיבות, גולגולות אדם המוצגות בתערוכה מזוויעה וג'וקים וזוחלים המסתובבים לרגלי המנתחים במקום. לכל אלה מצטרפים דיווחים על איומים, סילופי מידע, הזנחה ורשלנות.

בתקופה האחרונה, כך נראה, כמה שלדים החלו לצאת מהארונות האפלים של פרופסור היס, ראש המכון. בקולו הסמכותי, האבהי משהו, הוא עונה בשקט לכל המלעיזים: "לא היו דברים מעולם". אך למה נראה לי - ובפרט כשמדובר במדינה כמו ישראל - שמשהו פה מסריח? בואו נשים את האברים על השולחן. לאיש הזה יש מה להסתיר. והרבה. כמות המידע המסווג שעובר תחת ידיו לא הייתה מביישת את החומר המודיעיני המסווג ביותר שבכירי השב"כ והמוסד גם יחד נחשפים אליו.

יש הרבה מאוד אנשים שהיו מעוניינים שהיס יישאר בתפקידו - ובלבד שלא יפתח את פיו. אף אחד לא באמת רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה הזו. מקרי רצח, מוות בחקירות, התאבדויות של חיילים ורשלנות רפואית - כולם עברו תחת האזמל המחודד של הפרופסור. מספיק אם נעלעל בדפי ההיסטוריה של השנים האחרונות, כדי להבין את הפוטנציאל הגלום במידע שנמצא בידיו. ועדת אור, רצח רבין, פרשת ילדי תימן, אסון השייטת ופרשיות נוספות שהסעירו את המדינה – בכולן הוא היה מעורב בדרך זו או אחרת. יש הרבה מה להסתיר ולטייח – ולא אתפלא עם יתברר שהיס (אולי בעל כורחו) שימש כחותם גומי כדי לכסות ולחפות על מחדלים, שערוריות ועוולות שגרם הממסד, על שלוחותיו השונות.

ובמה דברים אמורים? בעקבות תחקיר "ידיעות אחרונות" בו נחשפה פרשיית סחר באברים שהוצאו שלא כחוק מגופות, הקים משרד הבריאות ועדת חקירה. במהלך פעילותם, גילו חברי הוועדה מצבורי ענק של אברים שהוסתרו במקומות שונים במכון לאחר שנלקחו ללא הסכמת בני משפחותיהם של המתים. בדו"ח המסכם שלה, נקבע בין השאר כי המכון הפתולוגי פעל באופן ש"שיבש את שיקול דעתו של בית המשפט ובמקרים מסוימים אף הטעה אותו". חודשים אחדים לאחר מכן הורה היועץ המשפטי על פתיחת חקירה משטרתית נגד המכון. מאז ועד היום פרופסור היס ממשיך לכהן בתפקידו – על אף החשדות הכבדים המונחים על כתפיו. והנה, צצה לה לפתע פרשייה מזעזעת נוספת – הוריו של החייל דניאל הילר טוענים כי המכון הפתולוגי הוציא איברים גם מגופתו של בנם. נשאלת השאלה - מדוע לא הושעה היס מתפקידו עד לסיום החקירה בעניין? מדוע היו צריכות משפחות נוספות לסבול מהתנהלותו הבלתי תקינה של המכון?

גורמים רבים, מכל קצוות הקשת הפוליטית מנסים כבר תקופה ארוכה להביא לסילוקו של היס. כך למשל, פנה ח"כ לשעבר אילן גילאון (מרצ) למבקר המדינה, בדרישה לבחון את השעייתו המיידית של היס, עוד לפני זמן רב. במכתבו, ציין גילאון כי קיימת "השתקה של חושפי השחיתות במכון, שיבוש הליכי חקירה ושימוש לרעה בכוח כדי לרדוף כל מי שהעדיף נגדו". גם ח"כ שאול יהלום (מפדל) האשים את המערכת ב"חיפוי מוזר ובלתי מובן על מעשיו של היס".

לדבריו, "מיום ליום נחשפות שערוריות והמערכת לא משעה אותו... כולם מחפים את הפרופסור כדי להציל את עצמם ולכסות על מחדליהם". גם התנועה לאיכות השלטון פנתה לרובינשטיין, וציינה כי כבר לפני שנים ביקשה לדעת כיצד היס ממשיך בתפקיד, "לאור הממצאים החמורים והמזעזעים שהעלתה ועדת החקירה".

אז האם ייתכן שפרופסור היס הוא בעצם עלה התאנה של הממסד? האם כל הופעותיו המתוקשרות בועדות חקירה שונות, בתקשורת ובציבור לא היו אלא כיסוי למחדלים של אחרים, כפי שמגדיר זאת ח"כ יהלום בעצמו? ככל שמעמיקים בנושא, מתקבל הרושם שמישהו מנסה לקבור עמוק מתחת לאדמה את מחדליו של הפרופסור המזוקן וצוות הפתולגים שלו – בתקווה, שיחד עימם ייקברו גם מחדליה של המדינה עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully