וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקטור הלפרט: מי שמפסיד מאשים את האנליסטים

3.3.2001 / 18:53


ltpgt
ltbrgt
lt/bgtמאת בועז לוי ltbgt
"השנה האחרונה ובמיוחד הרבעון האחרון היו לי קשים מאוד" - אומר ויקטור הלפרט, האנליסט הוותיק של בנק ההשקעות סלומון סמית בארני, השוהה בישראל בביקור קצר. "מנכ"לים רבים שהאמנו בהם ומכרנו את הסיפור של החברות שלהם למשקיעים - איכזבו".
lt/pgt

ltpgt
הלפרט הוא אחד מהאנליסטים שמרבים להימצא בשטח. הוא גדל בישראל. לאחר השירות הצבאי השלים לימודי תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים, ותואר שני בלימודי תקציבאות וקופירייטינג. בגיל 25 עבר לגור בניו יורק.
lt/pgt

ltpgt
"למדתי תואר ראשון מחדש בחשבונאות ומימון והשלמתי תואר שני בשיקאגו", הוא אומר. "אמרתי לעצמי שכדי להבין את האמריקאים צריך לעבור את כל המסלול שלהם, כולל קולג'". הוא החל לסקר את ההיי-טק הישראלי מאז 93' בחברות שונות, ובהן רוברטסון סטיבנס. כיום מסקר הצוות של הלפרט שורה ארוכה של מניות היי-טק ישראליות הנסחרות בנאסד"ק.
lt/pgt

ltpgt
בעקבות התוצאות הגרועות מתקשה הלפרט להבין מדוע כמה מנהלים אינם מסיקים מסקנות אישיות. "אני מאמין שמנכ"לים שכשלו צריכים ללכת הביתה. יש חברות רבות שיש בהן הרבה בלגן. התוכניות אינן מצליחות והמשקיעים מפסידים כסף, אבל המנכ"ל חושב שהוא ירש את החברה ויש לו זכות לשבת בכסא. זה מצב מאוד מוזר. בארה"ב זה לא היה קורה".
lt/pgt

ltpgt
בחודשים האחרונים נאלץ גם הלפרט להיתקל בצדדים הפחות נעימים של וול סטריט. שורה ארוכה של חברות שהוא מכסה באופן קבוע, ובהן מג'יק, טקנומטיקס ונייס איכזבו את המשקיעים ופירסמו אזהרות רווח, מה שאילץ את הלפרט לקצץ את מחירי היעד שלהן ולכתוב עליהן דברים לא מחמיאים.
lt/pgt

ltpgt
"פה לא רגילים שבא אנליסט ואומר את מה שהוא חושב. כבר קרה כמה פעמים שמנכ"לים התקשרו למנהל שלי להתלונן כאילו אני תלמיד בבית הספר" - הוא אומר. "בשנה אחת המניה מזנקת יפה והמנכ"ל עושה 5 מיליון דולר מהאופציות. בשנה שאחריה המניה נופלת, כל המשקיעים מפסידים המון כסף, אבל יש לו תלונות על מה שכתבתי".
lt/pgt

ltpgt
השנתיים האחרונות היו תקופת גיאות שכמותה לא נראתה במניות הטכנולוגיה בוול סטריט. הבועה הפיננסית שהתמוטטה ברעש גדול הותירה הרבה משקיעים עצבניים המחפשים את מי להאשים. בדרך כלל הכתובת לטענות ולתלונות היא האנליסט שהמליץ על המניה במלים חמות ובמחירי יעד לוהטים.
lt/pgt

ltpgt
"כל מי שאני מכיר הפסיד הרבה כסף בוול סטריט, אז ברור שיש פה מצב של תסכול", אומר הלפרט. "אבל מכאן ועד למסקנה שאנחנו אשמים בכל יש מרחק רב.
lt/pgt

ltpgt
"ב-99' כשאנשים הרוויחו 300% על מניות איש לא האשים את וול סטריט שהיא גורפת את כל הרווחים. אנשים חיפשו חלום, וכל מניות ה-B2B והדוט.קום בעולם לא הספיקו להם. ככה זה, כשמישהו מרוויח הוא חושב שהוא גאון, וכשהוא מפסיד הוא מאשים את האנליסט. מה שצריך לזכור הוא שלא הכרחנו לקוחות לקנות את המניות שהמלצנו עליהן", אומר הלפרט.
lt/pgt

ltpgt
ואולם, בסופה של הבועה, בנקי ההשקעות הגדולים של וול סטריט שגרפו את העמלות השמנות מהמסחר ומהחיתום, הם שנשארו עם הכסף הגדול בכיס, והמשקיעים הקטנים ממשיכים להיכוות פעם אחר פעם. "מי שזהיר וחכם שומר על הכסף שלו", אומר הלפרט.
ltbrgt
lt/bgtנביאי שקר או מומחים כלכליים ltbgt
הלפרט הוא אנליסט sell-side. זהו כינוי לאנליסטים שהמלצותיהם מתפרסמות בכלי התקשורת, ושמקבלים עמלות גבוהות הקשורות למספר הלקוחות והפעילות שהם מביאים לבנק ההשקעות שלהם. אנליסטים של buy-side מפרסמים את המלצותיהם ללקוחות בלבד.
lt/pgt

ltpgt
בתקופת הגיאות נסק מעמדם של אנליסטי ה-sell-side לשחקים. הם צוטטו תדירות בכלי התקשורת, והיחס אליהם מצד המשקיע הקטן היה כמו לנביאים, או לפחות כאל מומחים כלכליים בליגה גבוהה מאוד.
lt/pgt

ltpgt
מאז שהחלה המפולת סופגים האנליסטים ביקורת קשה. טוענים נגדם כי הם ניפחו את השוק ע"י קביעת מחירי יעד לא ריאליים למניות, המנותקים מכל אמת מידה כלכלית.
lt/pgt

ltpgt
"בשנה וחצי האחרונות לא היה כל ערך למחקר", מתאר הלפרט את הלך הרוח במהלך עבודתו של אנליסט sell-side. "היינו מוציאים עבודה ואומרים שמניה X שווה 40 דולר, ובתוך שלושה שבועות המניה היתה מגיעה ל-60. מיד משקיעים היו מתקשרים אלי ושואלים אותי מה אני מתכנן לעשות בקשר למחיר היעד שלי.
lt/pgt

ltpgt
"ואז יש לי שתי אפשרויות. לדבוק במחיר היעד שלי ומכאן שאני איאלץ לעדכן את ההמלצה על המניה ל'החזק' - או לעדכן את מחיר היעד כלפי מעלה. כבר באמצע 99' יכולתי בשקט לשנות את ההמלצות על כל מניות הטכנולוגיה הישראליות ל'החזק'. אז מה? אף אחד לא היה מדבר אתי אחרי צעד כזה. לא ההנהלות של החברות, וגם לא הסטארט אפים הרבים שאני נפגש אתם.
lt/pgt

ltpgt
"היינו ממולכדים. מה אני יכול לעשות? לבוא ולהגיד שהמחירים של כל ההיי-טק הישראלי מנופחים? אם הייתי עושה זאת חלק גדול מהחברות לא היו יכולות להנפיק, הרבה מקומות עבודה היו הולכים לאיבוד, והרבה מהנדסים לא היו יכולים לפתח את הרעיון שלהם בגלל מחסור במימון.
lt/pgt

ltpgt
"לדוגמה, בקומברס היה לנו במשך תקופה ארוכה את מחיר היעד הנמוך ביותר מבין כל האנליסטים. לפני כמה חודשים היה לי מחיר יעד של 90 דולר והמניה עברה אותו. התקשרו אלי משקיעים וברוקרים והשאירו לי הודעות עם עלבונות בנוסח 'אתה לא מבין מה שאתה עושה', 'אתה טמבל'.
lt/pgt

ltpgt
"אני חשבתי שקצב הגידול של קומברס לא מצדיק הערכת שווי לפי מכפיל של 100 ויותר, אבל אנליסטים אחרים נתנו לקומברס הערכת שווי לפי מכפיל מכירות, כמו לסטארט-אפים שלא רושמים רווח. בשנתיים האחרונות 99% מהמשקיעים חשבו שהערכות השווי היו בסדר, ולא הפריע להם שחברה כמו צ'ק פוינט נסחרת במכפיל של 200" .
lt/pgt

ltpgt
הלפרט אומר ששיטת הערכות השווי הנפוצות בהיי-טק תרמה אף היא לניפוח הבועה. בגלל הקושי הכרוך בהערכת הרווחיות העתידית של חברות הפועלות בסביבה לא ודאית כמו חברות ההיי-טק נהוג להעריך את שוויין בשיטת המכפילים, או כפי שמנסח זאת הלפרט: "אם המני

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully