וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח בעבודה לקראת הכרעת ברק בנושא הצטרפותו לממשלה

3.3.2001 / 18:53

ערוץ 2: ברק כבר החליט להצטרף לממשלה; רמון תוקף את ראש הממשלה: הוא מנסה להמשיך לשלוט למרות שהודיע על פרישה; שרון וברק ייפגשו הערב, ואז צפוי רוה"מ למסור את החלטתו

ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, העריך היום כי ממשלה בראשותו תקום בתוך כמה ימים. שרון הבטיח שבממשלתו יהיה מספר נשים גדול יותר מזה שהיה בממשלה הקודמת. הוא אף הודיע שבכוונתו לעמוד בראש שני הקבינטים המרכזיים: המדיני-בטחוני והכלכלי-חברתי.

שרון נפגש הערב עם ראש הממשלה המכהן, אהוד ברק, כדי לסכם את תנאי הצטרפותה של מפלגת העבודה לממשלת האחדות. ערוץ 2 פירסם כי ברק כבר החליט למעשה להצטרף לממשלת שרון ועל כך ידון עם ראש הממשלה הנבחר הערב. בכל מקרה יודיע הערב ברק על כוונותיו הפוליטיות.

המו"מ הקואליציוני בין הליכוד לעבודה ימשך גם היום וייתכן שאף יסתיים בהסכם משותף על הליכה לממשלת אחדות. נכון לאתמול סוכמו כבר כמעט כל הנושאים, כשנקודת המחלוקת העיקרית היתה ונשארה "חוק טל", המאפשר לחרדים שלא להתגייס לצבא. צוות המשא ומתן מטעם הליכוד ביקש לדחות את ההכרעה בעניין למשך שנתיים, אולם אנשי העבודה סירבו. "אם זה יהיה שנתיים, לא נשב בממשלה ולו דקה", אמר חבר צוות המו"מ אופיר פינס. אחר הצהריים ייפגשו ח"כ אופיר פינס ורובי ריבלין על מנת לסכם את חלוקת התפקידים בכנסת אם תקום ממשלת אחדות.

כמו כן ממשיך ברק לדרוש להזכיר בקווי היסוד של הממשלה את סוגיית הקמת המדינה הפלסטינית ואת פינוי ההתנחלויות.

נושא נוסף שחלה בו התקדמות, אך טרם הוסכם סופית, הוא המכניזם של קבלת ההחלטות בממשלה. בשלב זה הוסכם כי יוקם "צוות השניים", שיכלול את ראש הממשלה ונציגה הנבחר של מפלגת העבודה, בו ידונו בנושאים שיעלו בממשלה ובקבינט. ברק ושרון יצטרכו לסגור את הסוגיה הזאת בפגישה שתיערך ביניהם בימים הקרובים.

גם בנושא המיניסטריאלי אין הסכמה מלאה. ב"הארץ" דווח כי במפלגת העבודה דורשים שמונה שרים לכל מפלגה, כשראש ממשלה נחשב לשר. אולם בליכוד מציעים שישה-שבעה שרים, כשראש הממשלה אינו נחשב לשר. שרון הנחה את צוות המו"מ של הליכוד לצמצם את ממשלת האחדות, ולכן במהלך השיחות האחרונות הם הציעו לצוות של העבודה כי לכל אחת משתי המפלגות הגדולות יהיו שישה או שבעה שרים לכל היותר.

בעבודה החלו אתמול לדון על חלוקת התיקים הפנימית כשהמתמודדים העיקריים הם השרים בנימין בן אליעזר, דליה איציק, מתן וילנאי, אברהם שוחט, וחיים רמון. גם מספר ח"כים, כמו אופיר פינס, עשויים להיות שרים בפעם הראשונה. בליכוד מעריכים כי סילבן שלום ימונה לתפקיד שר האוצר, מאיר שטרית לשר החינוך, לימור ליבנת לשרת התעשייה והמסחר, רובי ריבלין לשר המשפטים, יהושע מצא לשר התיירות וציפי לבני תמונה לשרת הבריאות. בשלב זה נראה כי בכל ממשלה שתקום יכהן בה לראשונה שר ערבי.

רמון: ברק צריך לפרוש

בתוך כך תקף היום השר חיים רמון קשות את התנהלותו של ראש הממשלה המכהן, אהוד ברק, במו"מ על הקמת ממשלת אחדות מול הליכוד. רמון אמר כי ברק מנסה להמשיך ולשלוט במפלגה למרות שכבר הודיע על פרישתו, וציין כי על ברק להיות נאמן לדבריו ולפרוש.

רמון אמר את הדברים בעקבות הודעת ברק אמש כי בכוונתו לנהל מגעים ישירים מול ראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, בנושא מנגנון קבלת ההחלטות בממשלה. בראיון בקול ישראל, אמר השר כי אסור לברק לקבוע בעצמו מי יהיו השרים בממשלה, וצוות המו"מ של המפלגה הוא שצריך להחליט על מינוי השרים.

רמון ציין כי מפלגת העבודה צריכה לדרוש את תיק האוצר ולא את דווקא את תיק הביטחון, אולם בכל מקרה, על המפלגה ומוסדותיה לדון ולהכריע בעניין, ולברק אין מנדט לסגור דבר. רמון הציע לראש הממשלה הנבחר, אריאל שרון, שלא לסכם שום דבר עם ברק בארבע עיניים כי לברק אין סמכות כזו. לדברי רמון, הדבר היחיד שמעכב כרגע את הקמת ממשלת האחדות הלאומית הם חיבוטי הנפש של ברק.

השר האשים את ברק באחריות ישירה להפסדה של מפלגת העבודה בבחירות. "שלטון היחיד של ברק במפלגת העבודה הסתיים בתבוסה מוחצת לפני עשרה ימים" אמר רמון. "ברק אחראי במו ידיו לתבוסה. הוא לא הקשיב לדעתו של איש ולא התייחס להצעות שהציעו לו".

רמון סירב לומר האם ימשיך להיות חבר בצוות המו"מ על הקמת הממשלה והאם יסכים לכהן בה, במקרה שברק יחליט שלא לפרוש. "אם ברק יפרוש או לא יפרוש, אני אחליט בתקופה הקרובה אם אני מתמודד", אמר רמון.

בגלי צה"ל נמסר כי בתגובה על דברי השר רמון, אמר ראש הצוות האישי של ברק אלדד יניב, כי "אם רמון היה משקיע במערכת הבחירות את האנרגיות שהוא משקיע כעת בענייני ממשלת האחדות ייתכן שהמפלה הייתה נמנעת".

במפלגת העבודה ממתינים עדיין להחלטתו של ברק, ומצפים ממנו להודיע על המשך דרכו כבר הערב. לטענת ברק, מופעלים עליו בימים האחרונים לחצים גדולים להיענות לבקשתו של שרון ולהחזיק בתיק הביטחון. במפלגה דורשים מברק לקבל החלטה על עתידו, שכן החלטתו תשפיע על התיקים שתקבל המפלגה בממשלת האחדות. במקרה שברק יפרוש, תבקש העבודה את תיק החוץ ואת תיק האוצר. ברק אמר אתמול כי מכיוון שהוא עדיין ראש המפלגה הוא זה שימנה את השרים. הוא גם הוסיף כי בכל ממשלה שתקום חייב השר שמעון פרס להיות חבר.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully