וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוש ברעל עצבים ימנע תופעה של הזעת יתר

3.3.2001 / 18:53

מחקר חדש מצא כי רעל ה"בוטולינום" מצליח להפחית ואף למנוע הזיעה; עם זאת עדיין לא ברורה השפעתו הרעילה על מערכת העצבים


מאת מוטי גל

האם נמצא הפתרון להזעת יתר? מחקר חדש המתפרסם בגרמניה חושף פרטים חדשים על היכולת למנוע את התופעה. הזרקתו של רעל הבוטוליזם, הפועל על העצבים, יכולה לשלוט על מצב מביך בו אנשים מזיעים בכבדות עד שבגדיהם נרטבים, כך מצאו חוקרים מאוניברסיטת מינכן שבגרמניה.

הגורמים להזעת יתר, המכונה "היפרהידרוזיס", אינם ברורים, אולם הנפגעים ממנו זוכים למבוכה והשפלה בבית הספר, בלימודים או בעבודה. המדובר גם לגבי כפות ידיים מזיעות, המונעות לחיצת יד או מגע עם היד הרטובה.

הרעל העצבי, בוטוליזם, הינו אחד הרעלנים המסוכנים ביותר שידועים לעולם הרפואה. בעבר אף הובע חשש כבד משימושו כנשק ביולוגי. אולם לבוטוליזם גם יתרונות רפואיים לא מבוטלים: הוא משמש בצורה מדוללת להחלקת קמטים, ואף להקלת התקפי מיגרנה.

במחקר החדש, הזריקו מדעני אוניברסיטת מינכן את הרעלן בצורתו המדוללת לבתי השחי של 145 מטופלים אשר סבלו מהזעת יתר. תחילה, ייצרו הנחקרים זיעה בקצב רעיל. אולם שבועיים לאחר ההזרקות, ירד קצב הזעתם בכדי 15 אחוזים מהקצב ההתחלתי. בתום המחקר, הביא הרעלן להזעה בקצב ורמות תקינות בכל הנחקרים.

פעילותו של הרעלן היא חסימת שחרור כימיקל הדרוש בהעברת אותות עצביים לשרירים ובלוטות ההזעה. ההשפעה היא זמנית: החולים יזדקקו להזרקות חוזרות של הבוטוליזם מידי 3 עד 6 חודשים.

חסרונו של הטיפול הוא בעלותו היקרה: טיפול אחד עשוי להגיע לכדי 1,500 דולרים. חברות ביטוח בארה"ב כבר הודיעו כי אין בכוונתם לכסות את עלות הטיפולים. שאלות נוספות שנותרו פתוחות הן האם הטיפולים החוזרים ברעלן עשויים להביא לנזק עצבי, או להגביר תופעות אלרגיה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully