וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד "חוק דרעי"

3.3.2001 / 18:53

אנשיה טוענים: החוק פוגע בקורבנות הפשע ובכושר ההרתעה של המשפט הפלילי; ח"כ פינס ושריד מתכוונים גם לעתור לבג"ץ בטענה שאסור היה לקבל את הצבעתו של ח"כ אדלשטיין

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר לבג"ץ נגד החוק לשיחרור מוקדם של אסירים שסיימו לרצות מחצית מתקופת מאסרם, המכונה "חוק דרעי".

העותרים טוענים כי החוק אושר "חרף הפגיעה הקשה והבלתי מידתית הנגזרת ממנו לזכויות יסוד בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובראש ובראשונה בכבודם של קורבנות העבירה". הם מוסיפים כי קבלת החוק תגרום "לפגיעה בזכויות יסוד כזכות לקניין, לשמירה על הגוף והכבוד הנגזרת מן הפגיעה בכושר ההרתעה של המשפט הפלילי הנובעת מן החוק, אשר תביא להגברת הפשיעה ולפגיעה בערכי יסוד אלו המוגנים על ידי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

בנוסף לכך, הודיעו גם יו"ר מרצ, ח"כ יוסי שריד, וח"כ אופיר פינס (ישראל אחת) כי בכוונתם לעתור לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת, אברהם בורג, בנימוק שהפרשנות שניתנה לתוצאות ההצבעה של "חוק דרעי" היתה לקויה. השניים טוענים כי על בסיס זה יש להודיע על ביטול תוצאות ההצבעה.

אישור תוצאות ההצבעה, שלשום בכנסת, נמשך זמן רב ועורר סערה גדולה סביב השאלה האם קולו של ח"כ יולי אדלשטיין (ישראל בעליה)צריך להיכלל ברשימת חברי הכנסת שהיו בעד החוק או לא. אדלשטיין נכנס למליאה בשניות האחרונות והכריע את התוצאה: החוק עבר ברוב של קול אחד (48 נגד 47). במכתב שהעביר פינס ליו"ר הכנסת, הוא קבל על כך שלא הוזמן לבירור עם היועץ המשפטי של הכנסת, למרות שהוא זה שערער בפני בורג. בכנסת התרעמו על בורג, שלא אפשר ליו"ר החוקה, אמנון רובינשטיין למשוך את "חוק דרעי" לוועדת החוקה, לפני אישורו הסופי. המטרה הייתה למחוק את הסעיף המאפשר שחרור מוקדם של אסירים שהורשעו בעבר ושסיימו לרצות מחצית תקופת מאסרם.

אברהם בורג זועם על הביקורת שהופנתה כלפיו על ידי חבריו בכנסת ומאיים גם הוא להגיש תביעה על הוצאת דיבה נגד כל ח"כ שיטען כי אישור החוק הוא תוצאה של עסקה שרקח עם סיעת ש"ס. בכך דחה בורג את האשמה של פינס כלפיו, לפיה הוא סייע לאישור החוק תמורת הבטחת ש"ס לסכל כל ניסיון להדיחו מהכנסת.

רק 14 ימי היערכות

במרצ ושינוי החליטו להילחם "בחוק דרעי" בכל מחיר. חברי הכנסת, יהודית נאות, נעמי חזן ואבשלום וילן, הניחו כבר אתמול על שולחן הכנסת הצעות חוק שנועדו להביא לביטול החוק החדש. במקביל הניחו חברי הכנסת, יעל דיין, אמנון רובינשטיין ושאול יהלום, הצעות חוק הקובעות כי החוק לשחרור אסירים שסיימו לרצות מחצית מתקופת מאסרם, לא יחול על עבירות סמים ועבירות ביטחון.

בתוך כך נודע היום כי שירות בתי הסוהר יתקשה לעמוד ביישום "חוק דרעי". המחוקק הותיר לשב"ס 14 ימי התארגנות בלבד, שמחייבים לטענת השב"ס תוספת של 32 וועדות לפחות. משרד המשפטים הבטיח לשלוח באופן מיידי שופטים רבים (מכהנים או בדימוס) שיישבו בוועדות הללו ויחליטו על גורלם של 800 אסירים שריצו מחצית מתקופת מאסרם. מי שאינו ערוך עוד ליישום החוק הוא מנכ"ל הרשות לשיקום האסיר, אברהם הופמן שטוען "אם היו נותנים לי שנה וחצי להיערך לחוק החדש, זה היה סביר, אבל אני לא רואה איך מתמודדים עם המאסה הזאת בתקופה הקרובה". הופמן מעריך כי הוא יזדקק לתוספת תקציבית בת 3.5 מיליון שקלים.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully