וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

IBM הפסידה במשפט על קרנות הפנסיה שלה - תיאלץ לפצות 140 אלף עובדים

יהודה שויצר

1.8.2003 / 9:27

פסיקה זו עשויה להשפיע על כל המגזר העסקי בארה"ב; נפסק כי החברה הפלתה עובדים מבוגרים כאשר עברה לתוכנית פנסיה חדשה בשנות התשעים

ענקית המחשבים IBM הפלתה עובדים מבוגרים כאשר עברה לתכנית פנסיה חדשה בשנות התשעים, כך פסק אמש שופט בית המשפט הפדרלי בארה"ב. פסיקה זו, הנוגעת ל-140 אלף עובדים מבוגרים בחברה, עשויה לעלות לחברה עשרות מיליוני דולרים.

השופט פטריק מרפי קבע כי IBM פגעה, באופן לא הוגן, בקרנות הפנסיה של עובדיה הוותיקים כאשר אימצה תוכנית פנסיה המוכרת כ"תוכנית מזומנים מאוזנת" - אשר במסגרתה עובדים יכולים להמיר את תשלומי הפנסיה בקבלת בלוק של מזומנים עם עזיבתם את החברה.

תוכנית זו, אשר במהותה אטרקטיווית יותר לעובדים צעירים הנוהגים להחליף מספר מקומות עבודה, גרמה לקיצוץ בתקבולי הפנסיה של העובדים הוותיקים. במקרים רבים הקיצוץ היה עד למחצית מדמי הפנסיה שהגיעו לאותם עובדים ותיקים.

מהחברה מסרו כי תערער על פסיקת בית המשפט. "תוכניות הפנסיה של IBM לא מפלות על בסיס גיל", אמר ביל יוז, דובר החברה. "כינוי תוכנית מעין זו 'אפליה' אינו הגיוני, ומהווה התעלמות מעיקרון הבסיס של ערכו העתידי של הכסף. אם פסיקה זו תתקבל, כל תוכנית פנסיה מסוג זה בארה"ב היא אינה חוקית", הוסיף. עוד נמסר כי נזקי הפסיקה טרם נאמדו.

תוכניות פנסיה מסוג זה צמחו במהלך תקופת השגשוג בשנות התשעים. קרוב ל-33% מהתאגידים בארה"ב מחזיקים בתוכניות פנסיה מסוג זה. בתוכניות אלה כל עובד רשאי לקחת עמו את התוכנית עם עזיבתו את החברה ולהמירה למזומן, או להמשיכה תחת מעסיק אחר.

לשם המחשה, בתוכניות הפנסיה הקודמות עובד היה מתוגמל על הישארות זמן ארוך בחברה - כאשר בשנותיו האחרונות במקום העבודה ההטבות היו גדלות באופן משמעותי ביחס לשנותיו הראשונות.

הביקורת על תוכניות הפנסיה החדשות נובעת מעיקרה משינוי חוקי המשחק בשלב מאוחר במשחק - כלומר, עבור עובדים ותיקים, אשר סביר להניח שהיו נהנים יותר מהתוכנית הקודמת. כללי המשחק שונו ללא מתן יכולת לעובד הוותיק להחליט על כך. העובד הוותיק, שלא נותרו לו שנים רבות לצבור מזומנים בתוכנית, יצא למעשה מקופח ביחס לעובדים הצעירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully